2021-07-02, 18:17
Medlem
Jag använder Windows 10 på en ganska ny Macbook Pro genom Bootcamp och använder ett program i Win10 som verkar lite känsligt och ibland hänger sig. Installerade om Windows utan att lägga på några uppdateringar och det funkar bättre, men det är ändå lite upp och ner. Jag har svårt att se att det beror på hårdvaran:

• 2,0 GHz fyrkärnig Intel Core i5 (tionde generationen) (Turbo Boost upp till 3,8 GHz) med 6 MB delad L3-cache.

• 16 GB inbyggt 3733 MHz lpddr4x-minne.

Jag undrar om det går att allokera mer minne/CPU-kraft till detta specifika program för att undvika att det kraschar vid belastning?

Tack på förhand!
Citera
2021-07-02, 18:52
Bannlyst
Lycka till!
Citera
2021-07-02, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DJ-DRUNK
Lycka till!

Tack, så du skulle säga att detta inte har med CPU:n att göra, det är ramminnet som gör att programmet hänger sig?
Citera
2021-07-02, 19:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av teren
Tack, så du skulle säga att detta inte har med CPU:n att göra, det är ramminnet som gör att programmet hänger sig?
Jag gissar att det blir något tjorv i bootcampen, på en renodlad Windowsmaskin så flyter det förmodligen.
Vad är det för program?
Testat med Virtual Machine eller Wine, om inte testa.
Senast redigerad av DJ-DRUNK 2021-07-02 kl. 19:18.
Citera
2021-07-03, 01:29
Medlem
Hfuhruhurrs avatar
Skippa bootcamp, installera Parallels istället.

https://www.parallels.com/se/
Citera
2021-07-19, 16:27
Medlem
Problemet låter konstigt, men låter inte som att varken RAM allokering eller CPU allokering till specifik process kommer att lösa ditt problem.

RAM allokering sker generellt sätt som först till kvarn, och går inte att prioritera då det är upp till programmet som körs att släppa RAMminne och inte till OSet att ge eller ta tillbaka det.

CPU går att prioritera via taskmanager men där igenom enbart fram tills programmet stängs igen.

Nu är jag inte helt säker på hur bootcamp på en Mac fungerar, men hade det varit samma situation på en PC som kör windows hade jag kollat på om drivrutinerna är korrekta.

Har du installerat bootcamp stödmjukvaran?
https://support.apple.com/sv-se/HT204923
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in