Citat:
Ursprungligen postat av
bcdefg
Borde väl bli mycket fler? Även utan Linn bör man vinna minst hälften av sprintarna (det var ju tre tripplar förra vintern + Maja vann i Ulricehamn o Jonna VM). Fridas stora chans är väl i TdS då Johaug inte är med. Sen får väl herrarna till nån får vi hoppas - så jag gissar på 7 - 8 (iofs beroende av att man skickar bra trupp till de flesta tävlingarna - vilket det nog inte blir)
Citat:
Ursprungligen postat av
14ccKemiskt
Det var bara två svenska tripplar förra året. Den kommande säsongen har hela 12 sprintar dock, nog sjutton ska Sverige kamma hem 9-10 av dem på damsidan och även kanske en på herrsidan. TdS utan Johaug kan ge 2-3 segrar till plus att de två sprintstafetterna och två vanliga stafetterna borde ge 1-2 stycken. Summa 14 stycken korkar borde alltså vara en rimlig förhoppning för säsongen, OS oräknat.
Fjolårets siffra får bli en målsiffra, stafetter exkluderade. Men det blir nog inte fler segrar i år realistiskt sett. Vi gav bort två segrar i Davos och Dresden ifjol och det kommer köras mer i år, men samtidigt prioriteras touren bort av några fler och Oskar tog segrar av bonuskaraktär ifjol.
Totalt sett tycker jag inte fjolåret var någon direkt stolpe in-säsong utan ganska standard utefter materialet, men Svahn måste ändå lyftas som oumbärlig för vad vi åstadkom i världscupen. Det är inga segermaskiner kvar bakom henne och Sundling verkar inte lägga något superstort fokus på tävlingarna före jul vilket kan spela in. Ifjol hade hon ett par tredjeplatser på fem VC-starter så man inte glömmer det faktumet. Kan samtidigt inte lansera en bättre vinnarkandidat med Svahn borta och är det inte Jonna som kliver fram så är inte Dahlqvist ett sämre alternativ än någon annan(Maja hade vunnit tre av fem VC-starter ifjol om det inte varit för Svahn). Utöver övriga toppsvenskor som också kan slå till en riktigt bra dag. Hursomhelst räknar jag inte med att vi sopar rent i damsprint utan Svahn, jag räknar även med att två toursprintar samt en av sprinttävlingarna före OS faller bort för våra bästa så i praktiken är det nog nio lopp man jobbar med - säg att fem-sex segrar på dessa är normalt utfall. Drammen och nån till kan vara vikt åt någon annan, sen en allmänt sämre dag eller där man inte prickar materialet får man räkna med. Herrsegrar blir bonussegrar även i år.
Distansmässigt är det tre segrar att försvara och det är bara damsidan att förlita sig på även om vi hoppas på Burman och Frälsarn i år. Frida och Ebba har fyra lopp utan Johaug under touren, men två är masstarter på hängbanor så det kan nog stanna på två segrar där. Ska man vinna mer än så måste kliv tas i masstarterna. Sen ska sägas att även om Johaug dominerat intervallerna fullständigt har det funnits flera sekundstridstävlingar senaste säsongerna(med enstaka förluster, dock ej till svenskor). Säg att det finns två-tre såna möjligheter på en säsong för Ebba och Frida att slå Johaug, det är läge att börja ta dessa chanser. Men när och var är omöjligt att säga. Annars bör särskilt Frida ta betydligt fler pallplatser i år, hon kan ju börja med det om inte annat.