2022-01-07, 14:29
Medlem
OweGbgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hankypanky14
Ända sedan Gällivare så såg man att Moa Olsson hade en hög lägstanivå. Hon skall köra i skialthon i OS. Solklart.
Fast hon är väl aningen sämre i klassiskt vs skejt?
Citera
2022-01-07, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Det mesta av kritiken kommer från ett litet antal tyckare som dock postar väldigt många inlägg, vilket gör att det framstår som att kritiken är större än den är. De flesta av de kunniga skribenterna här står bakom uttagningen av Kalla (eller har åtminstone förståelse för den). Själv är jag emot framtidskriteriet när det kommer till uttagningar; till mästerskap åker man för att prestera, inte för att se och lära. Men nu har SOK detta kriterium att tillgå och många har hakat upp sig på det. Bara om två idrottare är likvärdiga kapacitetsmässigt kan jag tycka att framtidsnamnet ska ha företräde, men så är inte fallet här.

Finns det plats för ett framtidslöfte absolut men inte till före någon som presterat bättre. Tycker absolut vi kan skicka personer som inte klara top 8 om det är en liten sport som behöver lyftas fram. Typ som backhopparen eller om vi skickat ett boblag.
Citera
2022-01-07, 14:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av OweGbg
Fast hon är väl aningen sämre i klassiskt vs skejt?

12:a i klassiskt i Ruka är bra. Kombinerat med en bra skate så kan hon bli Topp 8i OS.
Citera
2022-01-07, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Foxinsox
Finns det plats för ett framtidslöfte absolut men inte till före någon som presterat bättre. Tycker absolut vi kan skicka personer som inte klara top 8 om det är en liten sport som behöver lyftas fram. Typ som backhopparen eller om vi skickat ett boblag.

Har man någonsin sett att ett framtidslöfte gått före en idrottare som varit bättre? Det kan ju ha hänt i o f s.

Poängen är precis som du säger när en gren/idrott behöver komma med för att öka intresset. Finns beskrivet hos SOK också.

Liksom det faktum att någon som är uttagen för ett lag mycket väl får ställa upp i individuella tävlingar. Det där upp till respektive förbund.
Citera
2022-01-07, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Johanhaa
vad gäller Burman får man hoppas han lyckas trolla lika bra som förra säsongen..

för ca 1 år sedan förlorade han mot Johan Herbert med ca 12 sek på 15 km men lyckades ändå trolla fram en otroligt bra from till VM

Fast då hade han inte en ryggskada som hämmat honom hela säsongen och som ingen tydligen vet vad den kommer av eftersom den precis magnetröntgade honom. Inte optimalt att inte ha tävlat och troligen inte tränat optimalt med en månad kvar...

Det ligger nog nära till hands att han inte åker till OS. Och om han åker dit lär de första loppen vara mer för att testa och få upp farten till slutet av OS
Citera
2022-01-07, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Immelman
Har man någonsin sett att ett framtidslöfte gått före en idrottare som varit bättre? Det kan ju ha hänt i o f s.

Det var en extremt infekterad debatt kring exakt detta inom svensk kanotslalom inför OS i somras ... så pass infekterad att jag inte vågar ge mig på att avgöra hur det egentligen låg till.
Citera
2022-01-07, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StonewallJackso
Det var en extremt infekterad debatt kring exakt detta inom svensk kanotslalom inför OS i somras ... så pass infekterad att jag inte vågar ge mig på att avgöra hur det egentligen låg till.

Kan tänka mig
Citera
2022-01-07, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Immelman
Fast då hade han inte en ryggskada som hämmat honom hela säsongen och som ingen tydligen vet vad den kommer av eftersom den precis magnetröntgade honom. Inte optimalt att inte ha tävlat och troligen inte tränat optimalt med en månad kvar...

Det ligger nog nära till hands att han inte åker till OS. Och om han åker dit lär de första loppen vara mer för att testa och få upp farten till slutet av OS

hade för mig att det var ryggen som spökade även in i förra säsongen. därför det blev lite tävlande i början. hans första WC tävling förra året var Lahtis 23/1 innan dess hade han bara åkt i bruks och blev 7a. så inte så att han tävlat mycket förra säsongen heller i aktuellt datum

men så klart inte alls bra alls
Citera
2022-01-07, 15:22
Medlem
Framtidskriteriet är ju till för att kunna ta ut idrottare som man inte tror kommer ta topplaceringar på OS, men som en del är inne på är det ju inte tanken att ställa över bättre idrottare. Jag chansar hellre på nån som var topp sex på VM även om resultaten i år inte kommit, än nån som i allra bästa fall kan bli nånstans 20-30.

KJW är förövrig helt ute och cyklar om han tror att HAN skulle få åka till OS. I OS måste man kvala nämligen, och det kan inte han. Jag kan ändå hålla med om att en del OS-platser getts för lättvindigt, men man får väga det mot att man gerde åkare som är aktuella nån form av trygghet och möjlighet att förbereda sig. Men Häggas är vilse just nu. Och Poromaa tog man ut på chans precis innan jul.
Citera
2022-01-07, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Foxinsox
Kanske även den faktor att Kalla slog Lindström i tour De Ski. Kalla har på inget sätt fått ut max denna säsong, men hon har i alla fall visat förr.

Håller med. Trött på all kritik mot Kalla på detta forumet. Om nu Kalla inte skulle blivit uttagen trots 2 top sex på VM 2021, varför ska Burman tas ut? Han har inte ens tagit världscuppoäng. Poromaa har inte presterat i vinter. Inte heller Oskar Svensson har varit top 8 denna säsong. Alla dock uttagna, men ingen ifrågasätter dessa uttagningar (inte jag heller)Lindström har iväl aldrig varit top 8? Hennes tid kommer! Hagström ska inte med som reserv till en tävling. Orimligt att tycka att alla andra uttagningar är ok men inte Kalla. Flertalet är uttagna på förra säsongens meriter.
Helt rätt!
Jag har svårt att förstå att det verkligen finns de som sätter LL före Kalla? Obegripligt!
Citera
2022-01-07, 15:41
Medlem
Tyvärr känns Burman som en stor risk inför OS. Inte visat någonting sen förra säsongen, dras med ryggproblem för jämnan.
Citera
2022-01-07, 15:43
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaReri182
Visst har han rätt i att man tagit ut OS-deltagarna alldeles för tidigt. Dock är inte Westberg självskriven som han själv tycks tycka. Han har väl mer än en gång visat stor ojämnhet och till och med missat i kvalet någon gång då den riktiga eliten varit på plats.
Jag tolkade inte KJW som att han tyckte att han var självskriven - men han vill ju självklart åka OS.
KJWs stora problem är och förblir kvalen.
Uttagningen av Häggas framstår allt som ett utslag av panik - fanns ju egentligen inget skäl att ha så bråttom.
Övriga uttagningar har jag inget problem med, de är egentligen rätt självklara - men man borde definitivt ta ut en distansreserv i det här läget - men det är väl den rollen som Häggas egentligen har?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in