2021-07-01, 21:20
Medlem
Får 2-3 mb/s när jag står nära routern med laptop. får 40kb/s när jag sitter i mitt rum som är 7m bort. 5G versionen försvinner ibland också men den är inte mkt bättre. köpte en ASUS RT-AC51U - AC750.
Hade en netgear innan och den funkade hur bra som helst men var gammal och fick varning från windows. Ska det verkligen vara på det här sättet?
Citera
2021-07-01, 21:52
Medlem
Allt för mycket kan man väl inte förvänta sig när man köper en billig router...
Hur många är anslutna till nätverket? Hur många uppkopplingar har du samtidigt? Hur provar du din hastighet?
Vad får du för resultat om du mäter på fast.com?
Citera
2021-07-01, 23:08
Medlem
Testat ändra Wireless Mode? Står som Auto som default, testa ställ in som N, testa också en annan kanal, typ 10, kan också använda en app som mäter kanalstyrkorna.
Citera
2021-07-01, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av abloodywar
Allt för mycket kan man väl inte förvänta sig när man köper en billig router...
Hur många är anslutna till nätverket? Hur många uppkopplingar har du samtidigt? Hur provar du din hastighet?
Vad får du för resultat om du mäter på fast.com?

får 6.2 mbps från mitt rum fastän jag har 1000mbit men sladden är gammal cat3. så 100mbit.
Citera
2021-07-02, 00:17
Moderator
memymos avatar
Med tanke på routern du länkat som är X år på nacken.

som klarar WiFi 2.4 ca 300Mbits
5ghz ca 433Mbits

Wan och lan portarna är MAX 100Mbit

Så är det inte konstigt att du får dåliga hastigheter. Du har mer eller mindre fått vad du betala för på runda slängor 500kr.

Så spelar ingen roll vad du har för hastighet från leverantören. Den routern klarar inte av det alls.
Citera
2021-07-02, 00:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av memymo
Med tanke på routern du länkat som är X år på nacken.

som klarar WiFi 2.4 ca 300Mbits
5ghz ca 433Mbits

Wan och lan portarna är MAX 100Mbit

Så är det inte konstigt att du får dåliga hastigheter. Du har mer eller mindre fått vad du betala för på runda slängor 500kr.

min 12åriga netgear är snabbare..problemet är inte farten utan att från 7m håll så är den trög-
Citera
2021-07-02, 00:20
Moderator
memymos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av robiniskogen
min 12åriga netgear är snabbare..problemet är inte farten utan att från 7m håll så är den trög-

Och det är för att det är en väldigt gammal modell som har dålig wifi hastighet och klarar inte av att skicka detta mellan din dator-router-internett

Den är ju en flaskhals som heter duga.

Min router som kopplar upp sig med 300mbits enligt statusen klarar bara av 100 genom wifit för att routern inte har dom nya standardsen som kommit dom senaste åren.
Citera
2021-07-02, 03:09
Medlem
killawifes avatar
Jag har haft samma router. Fick runt 90 Mbit/s med den. Men 255 Mbit med en D-link. Och jag upplevde precis som du att räckvidden var väldigt dålig med den. Jag fick superdålig mottagning i garaget och det är bara 3-4 meter bort. Jag minns att jag fick fippla rätt mycket med inställningar för att få lite fart på den med. Men det brukar finnas guider på nätet för det.
Citera
2021-07-02, 12:49
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
får 6.2 mbps från mitt rum fastän jag har 1000mbit men sladden är gammal cat3. så 100mbit.
Har också den routern men jag får okej hastighet för min uppkoppling på 100MBit dock kör jag med nyare sladdar, CAT8 från fiberuttaget till routern och CAT5e från routern ...Har du uppdaterat till senaste firmware 3.0.0.4.380.8591 från förra året?
Citera
2021-07-02, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe
Har också den routern men jag får okej hastighet för min uppkoppling på 100MBit dock kör jag med nyare sladdar, CAT8 från fiberuttaget till routern och CAT5e från routern ...Har du uppdaterat till senaste firmware 3.0.0.4.380.8591 från förra året?

japp lade upp den 2v sen. problemet är bara att det blir otroligt trög när man är långt ifrån routern.
Citera
2021-07-02, 19:38
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
japp lade upp den 2v sen. problemet är bara att det blir otroligt trög när man är långt ifrån routern.
Okej, jo kan hålla med dig till viss del ...värst är det i andra rum med stängd dörr men funkar bra för mig trådat och i samma rum.
Citera
2021-07-02, 19:40
Medlem
j.loows avatar
Citat:

Personligen hade jag nog skickat tillbaka den mot pengarna tillbaka om jag vore du.
Även om du programmerar den perfekt, och lägger den på lediga kanaler, så kommer den inte bli speciellt mycket bättre än vad den är.

Själv köpte jag mig en Netgear Nighthawk R7000 förra året, och visst, routern lanserades 2013 men den är riktigt stabil.

Under det 1 år och 1 månad jag ägt den så har jag startat om den EN gång, och det var för att nätet gick ner från min ISP och jag fick höra att jag var tvungen att starta om all utrustning, det var det enda som pajade min routers up-time så att säga.

Nu har jag 127 ner och 125 upp, och får in varenda nanobit/s till min lur som är en avdankad Honor 8.

Så den routern får godkänt av mig.

https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/natverk/router/netgear-nighthawk-r7000/199258.8935/?utm_source=prisjakt.nu&utm_medium=cpc&utm_campaig n=prospecting_conversion_prisjakt-prisjamforelse_se

Lägger du den slanten på en router lär du få något som rakar av håret på din nuvarande router rätt bra.

/J
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in