2021-07-01, 13:31
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Panzeradler
Varför ska jag dricka en massa smaksatt skit till min lunch?

Vatten, öl eller vin. De två senare alternativen gäller vid en trevlig middag eller liknande.

Läskeblask och dylikt är förbehållet finniga snorungar med slödderaktigt beteende.
Just till lunch blir det ofta vatten även för min del. Kranvatten om jag befinner mig där det finns gott kranvatten, annars flaskvatten.

Såvida vi inte skall ha någon brainstorming på eftermiddagen, då blir det ett glas rött.
Citera
2021-07-01, 13:33
Medlem
Jofs avatar
I min uppväxt i Norge serverades bara vatten. Eller mjölk till barnen. I Sverige har det varit ovanligt. Men börjar kanske vända nu. Själv har jag en (o)vana att alltid dricka vin till maten.
Citera
Medlem
Merwinnas avatar
För mig är det just smakupplevelsen det handlar om. Idealet till en god måltid är ett gott, passande vin, men varken min kropp eller min plånbok skulle klara av det till varje måltid, eller ens en gång i veckan. Så vid övriga måltider dricker jag vanligt vatten. Andra drycker - läsk, mjölk, whatever - krockar ju med smaken av maten, och förstör smakupplevelsen. (Utom i vissa undantagsfall - cola kan t.ex. passa till hamburgare, lingondricka till köttbullar, öl till inlagd sill, och mjölk till pannkakor.) På restaurang, om det inte är lämpligt att ta ett glas vin, kan jag ta mineralvatten med is och en citronskiva, för att göra måltiden mindre "enkel".
Citera
Medlem
RandyWalkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hunter85
Varför skulle man bli argare utan kaffe? Snarare tvärtom, utan kaffe så är man inte irriterad för att man inte fått sin kaffein kick

Humor bara baserat på att du skrev balansera humöret : )
Citera
2021-07-01, 13:36
Medlem
Fanndiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bewnhur
Vatten med isbitar och kanske en citronskiva är en underskattad törstsläckare. Själv förstår jag mig inte på folk som dricker en himlans massa light produkter, vill jag ha kolsyra så föredrar jag mineralvatten. Mjölk dricker jag alltid till maten om det är fläskpannkakor men annars uteblir det.
Just lightprodukter undviker jag med. Dels för att jag tycker att det där sötningsmedlet ger en kemisk bismak, dels för att det ju anses mindre hälsosamt än vanligt socker.
Pannkakor skall jag äta senare i dag, och riktigt kall, gräddig mjölk passar ju som handen i handsken till dessa.
Citera
2021-07-01, 13:39
Medlem
Fanndiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
I min uppväxt i Norge serverades bara vatten. Eller mjölk till barnen. I Sverige har det varit ovanligt. Men börjar kanske vända nu. Själv har jag en (o)vana att alltid dricka vin till maten.
Hmm, även vin till lunchlådan på jobbet?
Citera
2021-07-01, 13:39
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fanndis
Jag har sett detta fenomen bland folk i min bekantskapskrets. Att en del bara dricker rent vatten (företrädesvis kranvatten) till måltider eller när de bara blir allmänt törstiga.
På sin höjd kan man se dem ta en skvätt svart kaffe vid högtidliga tillfällen.

Jag har inte velat fråga personerna så där rakt på då det skulle kännas lite oförskämt, men jag tyckte att en tråd om detta fenomen vore på sin plats istället.

Så, varför bara dricka rent, smaklöst vatten hela tiden?
Jag har svårt att tro att alla gör det pga fattigdom då många som gör det tycks ha god levnadsstandard i övrigt.
Är det att man inte alls bryr sig om någon smakupplevelse? Eller tycker man att rent vatten är godare än t.ex. fruktjiuce?

Själv dricker jag ofta mjölk eller juice, t.ex. apelsinjuice, äppeljuice eller multivitaminjuice.
Då och då saft eller läsk, t.ex. apelsinsaft, lingondricka, hallonsoda, päronsoda etc.
Nu när det är sommar gillar jag även att vispa till en milkshake att avnjuta efter maten.

Vatten ser jag som en slags "nödfallsdryck" som man dricker om det inte finns något annat hemma. Enda gången jag brukar slå rent vatten i ett glas är om jag skall skölja ned en värktablett...

Att bara dricka vatten hela tiden känns lite som om man bara skulle äta kokt potatis utan tillbehör, dag ut och dag in.
Visst, mätt skulle man ju bli, men det skulle kännas oerhört enformigt och tråkigt.

Så, låt höra: varför vanligt vatten?

Låter som att du får i dig väldigt mycket onödigt socker.
Vanligt vatten är gott (eller det är törstsläckande i alla fall). Men jag håller med om att det vore otroligt tråkigt att bara dricka vatten hela tiden. Personligen dricker jag vatten till lunch och middag (om det inte är nån "finare middag" där vin passar bäst). Till frukost vill jag ha mitt glas juice även fast jag vet att det inte alls är bra för mig egentligen.
Citera
2021-07-01, 13:43
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fanndis
Jag har sett detta fenomen bland folk i min bekantskapskrets. Att en del bara dricker rent vatten (företrädesvis kranvatten) till måltider eller när de bara blir allmänt törstiga.
På sin höjd kan man se dem ta en skvätt svart kaffe vid högtidliga tillfällen.

Jag har inte velat fråga personerna så där rakt på då det skulle kännas lite oförskämt, men jag tyckte att en tråd om detta fenomen vore på sin plats istället.

Så, varför bara dricka rent, smaklöst vatten hela tiden?
Jag har svårt att tro att alla gör det pga fattigdom då många som gör det tycks ha god levnadsstandard i övrigt.
Är det att man inte alls bryr sig om någon smakupplevelse? Eller tycker man att rent vatten är godare än t.ex. fruktjiuce?

Själv dricker jag ofta mjölk eller juice, t.ex. apelsinjuice, äppeljuice eller multivitaminjuice.
Då och då saft eller läsk, t.ex. apelsinsaft, lingondricka, hallonsoda, päronsoda etc.
Nu när det är sommar gillar jag även att vispa till en milkshake att avnjuta efter maten.

Vatten ser jag som en slags "nödfallsdryck" som man dricker om det inte finns något annat hemma. Enda gången jag brukar slå rent vatten i ett glas är om jag skall skölja ned en värktablett...

Att bara dricka vatten hela tiden känns lite som om man bara skulle äta kokt potatis utan tillbehör, dag ut och dag in.
Visst, mätt skulle man ju bli, men det skulle kännas oerhört enformigt och tråkigt.

Så, låt höra: varför vanligt vatten?
Barn har ett enorm driv efter socker. Det är rent evolutionärt. I mänsklighetens gryning var socker extremt svåråtkomligt, så det var viktigt att kämpa hårt för att få det. Men i dagens samhälle när socker är i princip fritt tillgängligt blir det naturligtvis fel.

Efter puberteten avtar det där drivet efter socker. Vuxna har inte alls samma behov av att i varje sammanhang få i sig socker.
Citera
2021-07-01, 13:58
Avslutad
'Godisföretagen' ligger bakom 90% av all mat vi äter i väst och det är socker i nästan allt.
Barn blir beroende av socker från tidig ålder.
Vi fick byta namn på åldersdiabetes.
Halva västvärlden lider av låg insulinkänslighet - 2/3 i Nordamerika.
Autoimmuna sjukdomar och läckande tarmar tillhör numera vanligheterna.

Att bara dricka vatten är självbevarelsedrift. Jag skulle druckit mjölk då och då från kor på gräsbete men de har i princip förbjudit bönder från att sälja det opastöriserat.
Citera
2021-07-01, 13:58
Medlem
Trigglypuffs avatar
För att vi bryr oss om vår hälsa, våra tänder och vår fysiska form.

Och för att vi är vuxna.
Citera
2021-07-01, 14:02
Medlem
NuLugnarDuNerDigs avatar
Finns inget mer törstsläckande än kallt kranvatten.
Vi ska vara glada över att vi kan dricka gott vatten direkt ur kran, inte många länder där man kan göra det utan att vattnet smakar skit.
Kaffe, te, kranvatten, mineralvatten, öl och vin är typ det ända jag dricker, var längesen jag la saften och läsken på hyllan.
Kan ju säga så här att jag slarvar ofta en del med tandborstningen men tandläkaren blir alltid imponerad hur jag tycks ta hand om mina tänder.
Tror knappast han hade varit lika impad om jag halsade Coca Cola dagarna i ända. Känner folk som alltid har läsk nära till hand och dom alla har tandproblem.
Citera
2021-07-01, 14:02
Medlem
Tropicmadnesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jackdawcrest
Då gäller det att rätten är anpassad efter det. Ska t.ex. ett sött vin kompletera maten så ska rätten i sig inte vara så söt.

Märkligt, då jag blivit blåst av restaurangpersonalen när jag köper dessertvin till desserter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in