Citat:
Ursprungligen postat av
tempeZZt
Mycket beror dels på hur det är staplat (minsta snedbelastning kan knäcka kartongen under) och dels på luftfuktigheten i förvaringsutrymmet. Minsta fukt gör wellpappen sladdrig.
Varför inte köra med flyttlådor istället? De är betydligt stabilare och kostar inte många kronor per styck. Jag skulle aldrig få för mig att varken bära eller förvara något i en engångsartikel som en banankartong.
Jo det är många faktorer som spelar in som kan ge utmattningsskador, men om man uteslöt det och sen räknar man viktbelastningen i underkant på sådär några kilo pr kartong. Så på nåt sätt menar du att flyttkartonger är övertygande bättre att stapla med i många år. Jag är övertygad om att du har såklart rätt men frågan kvarstår ändå om vi tar flyttkartinger som ochså finns i många olika storlekar men vi utgår ifrån en banankartong storlek.
Så borde man nästa ha tabeller för sånt hur mycket belastning de tål, tryck under hur lång tid under normala rumsförhållande. Inkl att det ska ju helst uträknas utan att man fyller lådan till kanten så sakerna i den verkar som stöddämpare. Men sitäller är det själva kanten runt kartongen inkl locket som är själva planet. Eller att man lägger textiler överst.
Defintivt ett intresseområde ifall man betänker att det är brist på förråd och utrymmen. Som ni vet så ingår oftast bara ett ("mini" förråd) pr lägenhet ifall man inte väljer att låna av nån pvt eller har eget garage, stuga osv.
Jag skapade en annan tråd idag ang platslådor eller annat material istället (för wellpap) i jämnstorlek med banankartonger. Det är nog bästa lösningen dock som har lock och som man kan stapla på varann men de blir ju betydligt dyrare men defintivt så måste det även finnas tabeller hur hårt tryck det tål. Annars kan man ju köpa vilken tunn plast som helst som brakar sönder.