Citat:
Ursprungligen postat av
conzum
Tycker bevisningen är stark.
DNA på munskydd och kläder. Kläder överensstämmer med skyttens klädsel enligt vittnen. Dessutom har kläderna tändsatspartiklar.
GM Kommit dit och lämnat på elsparkcykel.
Utöver finns det en konflikt mellan GM och övriga målsägare i ärendet. GM vad som framkommit har varit ensam.
Tror han blir fälld, men oaktsamhetsuppsåtet när det kommer till mord behöver Åklagaren styrka. Det kan bli svårare. Tror händelseförloppet kanske kan vara svårt att faställa helt.
Tror på fällande dom i Tingsrätt, men tror i hovrätten kan det bli frågan om Dråp istället. Han kommer få maxstraff vilket som. Dvs 9år i fängelse.
Jag tycker också bevisningen är ganska stark.
Skall man analysera den, så krävs det att vittnena på platsen ganska entydigt och säkert kan beskriva hur skytten på platsen såg ut. Detta för att koppla ihop skytten med kläderna som hittats. Brister dessa vittnesiakttagelser så kan ju den misstänkte hävda att kläderna visserligen är hans, men att han haft på sig dessa kläder, skjutit med vapnet och fått tändsatspartiklar på sig vid en helt annan plats och helt annan tidpunkt.
Nu vet jag inte om du menar det generella maxstraffet han kan få ELLER maxstraffet för Dråp som han kan få? Men så som jag förstått att man skall räkna så kan han inte få längre än 6 års fängelse för mordet? Är det maxstraffet för Dråp du pratar om så är ju det 10 års fängelse - Och han skall ju ha 1/3del av straffet eftersom han är 17 år gammal. Så 9 år kan han inte få...
Vidare så finns det ingenting som heter "oaktsamhetsuppsåt" vid Mord. Det finns avsiktsuppsåt, insiktsuppsåt och likgiltighetsuppsåt. Är det oaktsamhet så är det ju Vållande till annans död vi pratar om...