Har nu fått till perfekta Bruna bönor, naturella, som tillbehör.
Blötlägg 500 g torra Bruna bönor i 1,5 l 3 % saltlag, alltså 45 g grovsalt och 1455 g vatten, i 24 h.
Skölj noggrant, lägg bönorna i en tryckkokare, täck med två tum vatten. Mät vattenvolymen. Tillsätt 1 tsk fint salt per liter vatten.
Tryckkoka på 1,6 bar i 4 minuter, drag av från värmen och låt stå att svala helt, helst ett dygn.
Lägg bönor i burkar med en hålslev, täck med spadet. Förvara i kyl eller frys.
Bönorna är utmärkta att slå i soppor och grytor, skölja, droppa av , slå med olja, salt, peppar och lite ättika som tillbehör, men kan härifrån också med fördel redas till klassiska bruna bönor, genom att sjudas upp och smakas av med mörk sirap eller honung och ättika.
Aldrig ätit det med falukorv men engelsmännen äter det med ägg och bacon va? Är det bruna eller vita bönor dom äter? Engelsk frukost har man ätit några gånger.
Vita bönor i tomatsås i en Full English; Oftast Heinz Baked Beans.
Jag köper Felix färdiglagade bruna bönor på halvkilo förpackning. Två sådana förpackningar dvs 1 kg värmer jag i kastrull och till det bryner jag ett halvt kilo rimmat fläsk som jag skivat/tärnat och häller ner i kastrullen inkl allt stekfett och rör omkring. Färdigt att servera!
Ca 1 1/2 kg rakt ner i magen och till det 1 liter "röd" 3% mjölk (iskall).
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!