2021-06-30, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
I min uppväxt som barn åt jag bruna bönor med falukorv. Thats It. På senare tid har jag förstått att bruna bönor även äts med potatis. Hur ser det ut i stugorna? Äter man bruna bönor enbart med falukorv eller äter man bruna bönor med falukorv och potatis?

Annat?
jag har köttbullar till, dock aldrig med potatis
Citera
2021-06-30, 20:53
Medlem
Citat:
I min uppväxt som barn åt jag bruna bönor med falukorv. Thats It. På senare tid har jag förstått att bruna bönor även äts med potatis. Hur ser det ut i stugorna? Äter man bruna bönor enbart med falukorv eller äter man bruna bönor med falukorv och potatis?

Annat?

Mm, bruna bönor.

Som liten, med stekt bacon och stekt potatis. Det var "restmat" då potatisen var rester som skars till tärningar och stektes efter baconet i baconfettet.

Nu, med stekta vegetariska falukorvsskivor och potatisklyftor.
Citera
2021-06-30, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Litenensam
Med bacon annars falukorv. Ingen potatis.
I bönorna skall det tillsättas lite ljus sirap och ättika, rör den rätta smaken

Sirap också, hmm, måste prövas. Själv kör jag enbart en liten skvätt ättika för smak.
Citera
2021-06-30, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svartekaptenen
Köttbullar?!
Citera
2021-06-30, 21:00
Medlem
sm4wits avatar
Med fläsk eller falukörv
Citera
2021-06-30, 21:02
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svartekaptenen
Köttbullar, det skulle jag tro smakar gott.
Citera
2021-06-30, 21:12
Medlem
karlskrona1234s avatar
brukar äta med gravad lax
Citera
2021-06-30, 21:13
Medlem
StigAllans avatar
Bruna bönor och rimmat stekfläsk ska det vara, bacon blir så simpelt till bönorna behövs lite kraftigare tilltugg.
Falukorv går bra det också men jag har aldrig testat köttbullar ska nog bli en framtida måltid.
Kollade frysen igår och hittade en förpackning hemkokta bruna bönor som blev rätt bra tror jag mig minnas.
Citera
2021-06-30, 22:33
Medlem
Bruna bönor äts med stekt falukorv och stekt rimmat fläsk, falukorven ska vara av märket Vaggeryd Chark.
Citera
2021-06-30, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StigAllan
Bruna bönor och rimmat stekfläsk ska det vara, bacon blir så simpelt till bönorna behövs lite kraftigare tilltugg.
Falukorv går bra det också men jag har aldrig testat köttbullar ska nog bli en framtida måltid.
Kollade frysen igår och hittade en förpackning hemkokta bruna bönor som blev rätt bra tror jag mig minnas.

Ja så var det ju, stekfläsk. Herregud, det äter man så sällan numera att man glömt bort dess existens.

Rimmat stekfläsk, bruna bönor och stekt tärnad potatis. Klassisk svensk (söndags) mat.
Citera
2021-06-30, 23:19
Medlem
Milldues avatar
Citat:

Annat?

1. Med en bra falukorv
2. Med rimmat stekfläsk
3. Med köttbullar (hemlagade).

Gärna med lite förbättring av bönorna med mer ättika och vitpeppar.
Kan även dra på en lager vitpeppar (nymald som har bra smak) som extra kryddning på bönorna. Brukar även göra egna bönor i storkok på 6kg torra bönor som får koka på vedspisen på hösten.. efter att ha legat i saltvatten över natten för att mjukna lite. Sedan i med sirap och ättika , vitpeppar tills smaken blir den "rätta".

(Fick lära mig göra bruna bönor själv under mina år i filipinerna)
Citera
2021-06-30, 23:33
Medlem
Sladdarens avatar
Bästa Bruna Bönor ?

Det ni brukar köpa ? (butik å producent)

Var länge sen jag åt bruna bönor nu med fläsk och har nog valt fel märken i många fall som smakar ättika och är dryga att äta så .. och avser definititvt inte lägga tid på att göra egna bruna bönor. Tycker att sånt ska man kunna köpa relativt billigt (bara för att värma på) som är så nära autentiskt hemgjort som möjligt

Jag hittade ingen tråd om detta så som sagt, B.B.B ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in