• 1
  • 2
2021-06-29, 18:12
Medlem
Strongmanx2s avatar
Alla har sina egna smak preferenser, själv lägger jag alltid griskött i marinad i minst 24tim innan jag steker/grillar.

Den mest använda marinaden i mitt kök består av:
Rapsolja
Soya
Honung
Balsamvinäger
Vitlök
Salt
Svart/vitpeppar
Paprikakrydda
Rosmarin
Timjan
Citera
2021-06-29, 18:12
Medlem
Onanikrems avatar
Grillolja typ CajP, en stor klick honung, två pressade vitlöksklyftor, sriracha, grillkrydda.. alt. salt, peppar, paprikapulver och lite röd currypasta i stället för grillkrydda.
Marinera i en plastpåse i rumstemperatur minst fyra timmar. Gnid och vänd ett par gånger under tiden.

Kör den på grill i ugnen 250, 25 - 35 min i en stengodsform. Serveras med en iskall lager av Svensk/Dansk/Tysk typ.
Citera
2021-06-29, 19:04
Medlem
Dimpens avatar
Grillolja och Vitlökspeppar. Klart!
Citera
2021-06-29, 19:28
Medlem
Rökt Paprika pulver. Kebabkrydda, lite extra salt. Rapsolja med par droppar soja och Liquidsmoke
vilket är röksmak på flaska, flytande.
Peppar vid servering ( efter tillagningen )
En mycket het grillpanna med stor klick smör för fina ränder och extra grill/bränd smak för att få ränderna så kör jag båda sidor en minut, för att sedan sänka värmen till medium och köra par minuter extra per sida för att få köttet genomstekt, specielt griskött är ju viktigt att tillaga welldone.

Bild på röksmaksättningen som går köpa överallt nästan:
https://res.cloudinary.com/coopsverige/image/upload/fl_progressive,q_90,c_lpad,g_center,h_330,w_330/v1530807030/317312.jpg

Coop har den garanterat.
OBS dosera svagt, då den är starkt concenterad, max 2-3 droppar per köttbit eller två
Blanda det gärna i olivoljan med lite soja.

Om jag grillar
så brukar jag även ha ibland lite honung eller sirap om jag är sugen på lite sötare variant
eller BBQ sås exempelvis Santa Marias i flaska utöver allt annat jag nämnde som extra
Citera
2021-06-29, 21:19
Medlem
Torka av skivor av karrén med hushållspapper av kvalitet som inte luddar (läs: Torky). Gnid in ordentligt med rubb på alla sidor och stek dem i pannan i smör.

Ungefärligt rubb-recept som mortlas. Av sakerna nedan skulle jag säga att ingefära är viktigast förutom salt.
En del ingefära
En del spiskummin
En del lök (torkad mald, "lökpulver")
En del svartpeppar
En del örter t.ex. timjan
Ett lagerblad (lite jävligt att mortla men det går)
En mindre del vitlökspulver
En mindre del chili t.ex. cayennepeppar
Späd sedan ut skiten med salt så du har 30-50% salt.
Citera
2021-06-30, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrkeeper
En mycket het grillpanna med stor klick smör för fina ränder och extra grill/bränd smak

Smör i en mycket het grillpanna är inget bra tips. Resten lät utmärkt.
Citera
2021-06-30, 18:06
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jagharskjutvapen
Ska laga fläskkarré och undrar vad man ska krydda detta stycke kött med för en grillkänsla nu på sommarn? Hade velat grilla den jäveln men kan inte där jag bor.

Ja vilka kryddor passar fläskkarrén?
Här har du en cajunkrydda jag upprepat på matklubben, är ifrån Emeril Lagasse recept.
Och kan nog påstå att den passar till allt nästan.
http://www.matklubben.se/recept/caju...ing_90871.html
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in