Faller HBTQ under feminism? Annats flytta tråden tack.
https://www.expressen.se/kultur/musi...gaga-komma-ut/
Jag har fått lära mig ett nytt sådant där snajdigt ord: queerbaiting!
Artikeln diskuterar om enstaka artister kan beskyllas för detta och rimligheten i det.
Det finns mängder av exempel där artister spelar detta kortet och nog kan man misstänka att det är medvetet och kommersiellt. Jag tänker t ex på vår egen Danny S som ju hela tiden är där och fiskar på olika vis.
Det är dessutom gammalt som gatan. Mick Jagger är ju ett exempel och frågan är hur HBTQ David Bowie egentligen var? Iggy och Jagger verkar minst sagt vara straighta CIS-killar och de har ju parats ihop med den gode Bowie genom åren. Bowie levde ju som straight vad jag vet.
Hur gammalt trick är egentligen queerbaiting och är det acceptabelt som metod för marknadsföring? Är det ens rimligt att snöa in på det och bry sig?
Diskutera!
https://www.expressen.se/kultur/musi...gaga-komma-ut/
Jag har fått lära mig ett nytt sådant där snajdigt ord: queerbaiting!
Citat:
Begreppet innebär att man lovar sina fans queert innehåll utan att leverera, oftast inom film och tv. Ett praktexempel på fenomenet är BBC-serien ”Sherlock” från mitten av 2010-talet. Serien marknadsfördes som att den skulle innehålla en romans mellan de manliga huvudpersonerna. Någon sådan romans kom inte – bara homofobiska skämt, ofta på fansens bekostnad.
Ett annat är hur Disney med jämna mellanrum lovar att nästa huvudperson kommer vara en HBTQ-person. Företaget är nu inne på sin sjunde ”första öppet queera karaktär”.
Ett annat är hur Disney med jämna mellanrum lovar att nästa huvudperson kommer vara en HBTQ-person. Företaget är nu inne på sin sjunde ”första öppet queera karaktär”.
Artikeln diskuterar om enstaka artister kan beskyllas för detta och rimligheten i det.
Det finns mängder av exempel där artister spelar detta kortet och nog kan man misstänka att det är medvetet och kommersiellt. Jag tänker t ex på vår egen Danny S som ju hela tiden är där och fiskar på olika vis.
Det är dessutom gammalt som gatan. Mick Jagger är ju ett exempel och frågan är hur HBTQ David Bowie egentligen var? Iggy och Jagger verkar minst sagt vara straighta CIS-killar och de har ju parats ihop med den gode Bowie genom åren. Bowie levde ju som straight vad jag vet.
Hur gammalt trick är egentligen queerbaiting och är det acceptabelt som metod för marknadsföring? Är det ens rimligt att snöa in på det och bry sig?
Diskutera!
Tesen jänkarna kör nu är go woke go broke, alla dessa kvinnofilmer och Disney fjollande blir ju massiva floppar och urusla produktioner överlag. Hoppas Disney tvingas ta tillbaka Gina, vore ju underbart.