2021-06-29, 12:37
Medlem
Faller HBTQ under feminism? Annats flytta tråden tack.

https://www.expressen.se/kultur/musi...gaga-komma-ut/

Jag har fått lära mig ett nytt sådant där snajdigt ord: queerbaiting!

Citat:
Begreppet innebär att man lovar sina fans queert innehåll utan att leverera, oftast inom film och tv. Ett praktexempel på fenomenet är BBC-serien ”Sherlock” från mitten av 2010-talet. Serien marknadsfördes som att den skulle innehålla en romans mellan de manliga huvudpersonerna. Någon sådan romans kom inte – bara homofobiska skämt, ofta på fansens bekostnad.

Ett annat är hur Disney med jämna mellanrum lovar att nästa huvudperson kommer vara en HBTQ-person. Företaget är nu inne på sin sjunde ”första öppet queera karaktär”.

Artikeln diskuterar om enstaka artister kan beskyllas för detta och rimligheten i det.

Det finns mängder av exempel där artister spelar detta kortet och nog kan man misstänka att det är medvetet och kommersiellt. Jag tänker t ex på vår egen Danny S som ju hela tiden är där och fiskar på olika vis.

Det är dessutom gammalt som gatan. Mick Jagger är ju ett exempel och frågan är hur HBTQ David Bowie egentligen var? Iggy och Jagger verkar minst sagt vara straighta CIS-killar och de har ju parats ihop med den gode Bowie genom åren. Bowie levde ju som straight vad jag vet.

Hur gammalt trick är egentligen queerbaiting och är det acceptabelt som metod för marknadsföring? Är det ens rimligt att snöa in på det och bry sig?

Diskutera!
Citera
2021-06-29, 12:40
Medlem
kyrkstockens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Faller HBTQ under feminism? Annats flytta tråden tack.

https://www.expressen.se/kultur/musi...gaga-komma-ut/

Jag har fått lära mig ett nytt sådant där snajdigt ord: queerbaiting!

Artikeln diskuterar om enstaka artister kan beskyllas för detta och rimligheten i det.

Det finns mängder av exempel där artister spelar detta kortet och nog kan man misstänka att det är medvetet och kommersiellt. Jag tänker t ex på vår egen Danny S som ju hela tiden är där och fiskar på olika vis.

Det är dessutom gammalt som gatan. Mick Jagger är ju ett exempel och frågan är hur HBTQ David Bowie egentligen var? Iggy och Jagger verkar minst sagt vara straighta CIS-killar och de har ju parats ihop med den gode Bowie genom åren. Bowie levde ju som straight vad jag vet.

Hur gammalt trick är egentligen queerbaiting och är det acceptabelt som metod för marknadsföring? Är det ens rimligt att snöa in på det och bry sig?

Diskutera!
Bowies fru säger att hon hittat David och Mick i sängen. De har dock aldrig kommenterat det själva.
Citera
2021-06-29, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
Bowies fru säger att hon hittat David och Mick i sängen. De har dock aldrig kommenterat det själva.

Jagger var förälskad i Bowies fru så till den milda grad att han skrev låten "Lady Jane". De kan ha snackat om det kanske...

Men visst ett udda drama onekligen.

Det finns ett foto där arrangerat i efterhand.

Det osar verkligen queerbaiting i mina ögon.
Citera
2021-06-29, 12:59
Medlem
TheJackets avatar
Citat:
Jagger var förälskad i Bowies fru så till den milda grad att han skrev låten "Lady Jane". De kan ha snackat om det kanske...

Men visst ett udda drama onekligen.

Det finns ett foto där arrangerat i efterhand.

Det osar verkligen queerbaiting i mina ögon.

Kolla hur dom tittar på varandra i Dancing in the Streets videon. Dom var så bög i varandra att klockorna stannade.
Citera
2021-06-29, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheJacket
Kolla hur dom tittar på varandra i Dancing in the Streets videon. Dom var så bög i varandra att klockorna stannade.

Det är väl också så att bögar och flator ofta önskedrömmer om sina idolers sexualitet.
Citera
2021-06-29, 13:08
Medlem
TheJackets avatar
Citat:
Det är väl också så att bögar och flator ofta önskedrömmer om sina idolers sexualitet.

Det får du fråga en flata eller bög som har Mick Jagger & David Bowie som idoler
Citera
2021-06-29, 20:06
Medlem
seaworthys avatar
Jag kan inte hitta artikeln längre, minns inte ens om den var svensk. Men det var iallafall en skribent som beklagade sig högt över Brokeback Mountain. Enligt skribenten var huvudpersonerna alldeles för vita och ”vanliga”. Tydligen hade skribenten hellre sett någon slags dragqueen uppe bland fåren för att bli nöjd.

Brokeback mountain är ju för övrigt en väldigt fin film som på riktigt visar vad homosexuella utsatts för.
Citera
2021-06-30, 00:47
Medlem
JordenIsPlatts avatar
Trodde det var när man slog fjollor så där lärde jag mig något nytt. Tesen jänkarna kör nu är go woke go broke, alla dessa kvinnofilmer och Disney fjollande blir ju massiva floppar och urusla produktioner överlag. Hoppas Disney tvingas ta tillbaka Gina, vore ju underbart.
Jagger är väl främst ett creep, erkände ju att han börja ragga på stackars Mckenzie när hon bara var 10...
Citera
2021-06-30, 02:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av seaworthy
Jag kan inte hitta artikeln längre, minns inte ens om den var svensk. Men det var iallafall en skribent som beklagade sig högt över Brokeback Mountain. Enligt skribenten var huvudpersonerna alldeles för vita och ”vanliga”. Tydligen hade skribenten hellre sett någon slags dragqueen uppe bland fåren för att bli nöjd.

Brokeback mountain är ju för övrigt en väldigt fin film som på riktigt visar vad homosexuella utsatts för.

Brokeback mountain är den enda romantiska film jag kan se utan att det ger mig kräk-känslor. Jag har svårt för romantiska filmer överlag, men denna är fin och bra. Väldigt välgjord , men vemodig. Och som du skriver: visar på vad homosexuella utsatts för.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in