• 1
  • 2
2021-06-30, 22:14
Medlem
Nu tror jag inte ts har en aning om vad selektiv ätstörning innebär och mest vill provocera men jag gör ett försök till ett seriöst svar.

Min ena son är selektiv i maten. Han vill ha mat som smakar lite och som han har ätit förut. Så det blir mycket pasta, köttbullar, pannkakor, fiskpinnar osv. Jag tror han har känsligare smaklökar och luktsinne än normalt. Han ofta känna långt före mig om disktrasan börjar bli gammal eller katten varit på lådan. Han tycker det är jobbigt om ost står framme. Allt med mer än en gnutta chili är för starkt. Skräpmat går ofta ned för den är just väldigt snäll i smaken. Söt, mild, fet, bekant, inget som sticker ut.

Han säger själv att han önskar att han tyckte om mer mat och hans syskon äter allt, så det handlar inte om att han blivit bortskämd eller inte exponerad för annat än snäll mat. Hans smaksinne funkar annorlunda än vårt helt enkelt. Tack och lov gillar han morötter, tomater och spenat så lite grönsaker får jag i honom.
Citera
2021-06-30, 23:50
Medlem
Pungpuckels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiggeSpringnota
Eller trycka i sig en påse nötter på väg hem från jobbet "för det är så nyttigt"
Kvinnor alltså, haha.

Det är alltid kul att höra riktiga bamsefetton prata om hur nyttig mat är god..
MMM jag ser det.... tänker man ju.
Citera
2021-07-01, 22:10
Medlem
carminaburanas avatar
Jag har det och det har inget med mina föräldrar att göra
Citera
2021-07-01, 22:22
Medlem
neuron-drones avatar
Är väl inte konstigt om det är sk skräpmat. Det är sådant man ger barn. Mild mat som sötad yogurt, korv och makaroner, chokladpudding. Stannar man då i utvecklingen vad gäller mat kommer man äta barnanpassad mat. Det är ju sällan man ätit massa vuxenmat innan man fått ätstörningen, den kommer ofta tidigt i livet.

Den går ju just ut på att man har svårt att acceptera nya smaker, så man äter det man är van vid. Barn är direkt inte vana vid vuxenmat. Många vuxna t o m har svårt för vuxenmat som oliver, sardeller och mögelost.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in