2021-06-28, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .WhyAreYouGeh.
Centerpartiets partiledare Annie Lööf har också varit tuff i sin kritik mot en S-ledd regering tidigare under året.

– Jag äter hellre upp min högra sko än blir ett stödhjul åt Socialdemokraterna, sa hon i en intervju med Expressens Elisabeth Marmorstein i oktober i år.

https://www.expressen.se/nyheter/alliansledarna-sagar-stefan-lofvens-utspel/

Publicerad 8 nov 2013
Hon kommer att strunta i det och säga att det är preskriberat, det gällde andra politiska villkor den gången osv.

Annie vill verkligen inte bli utpekad som den som rev upp Alliansen på riksplanet, det är därför hon tar till sådana här överbud.
Citera
2021-06-28, 18:40
Avslutad
SVT/SR verkar ointresserade av Lööfs lögn i Agenda igår. Ändå är det relevant för hennes trovärdighet. Ska man se mellan fingrarna på att en partiledare blåljuger utan minsta konfrontation i public service? Hedenmo var naturligtvis medveten om lögnen men valde att ignorera. Varför? Ska inte SVT vara opartiskt och utföra sitt journalistiska uppdrag?

På Twitter finns sporadiska kommentarer om detta, bl.a av Niklas Svensson /Expressen https://twitter.com/niklassvensson/status/1409459555222888451
Citera
2021-06-28, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Emma18
Så för att sammanfatta:

Det är absolut bevisat att hon aldrig sa detta själv 2013. Däremot har hon flertalet gånger senare bekräftat att hon stod bakom innebörden. Detta är ju inte i sig speciellt anmärkningsvärt då Alliansen då stod enad. Även om man 2013 hellre skulle äta en sko än samarbeta med S, så kan man ju tycka helt annorlunda 2019 eller 2021 när det parlamentariska läget ändrats.

Frågan som återstår är om det är oärligt att nu påstå att man aldrig sagt det, trots att man upprepade gånger bekräftade att man stod bakom det. Tekniskt sett är det ju sant att hon aldrig sa det, men också att hon faktiskt tyckte det.

Tack för sammanfattningen. Jag anser att fullblodsnarcissisten Annie farit med osanning och därmed bör äta en sko. Dels för mitt eget höga nöjes skull men även för att återvinna en gnutta förtroende hos de blådårar som faktiskt sympatiserar med fanskapet.
Citera
2021-06-28, 18:42
Medlem
Emma18s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mmm...Martin
Tack för sammanfattningen. Jag anser att fullblodsnarcissisten Annie farit med osanning och därmed bör äta en sko. Dels för mitt eget höga nöjes skull men även för att återvinna en gnutta förtroende hos de blådårar som faktiskt sympatiserar med fanskapet.
Fast hon har ju aldrig lovat att hon skulle äta en sko om hon samarbetade med S. Hon tyckte bara att hon hellre skulle äta en sko än att samarbeta med S, vilket inte är samma sak. Det ena är ett löfte som man förväntas infria, det andra är bara en åsikt som kan ändras.
Citera
2021-06-28, 18:51
Medlem
Citat:
Fast hon har ju aldrig lovat att hon skulle äta en sko om hon samarbetade med S. Hon tyckte bara att hon hellre skulle äta en sko än att samarbeta med S, vilket inte är samma sak. Det ena är ett löfte som man förväntas infria, det andra är bara en åsikt som kan ändras.

Så hon har ändrat åsikt beträffande både sossesamarbete och skor som föda?! Jösses, din idol narcissist-Annie kan verkligen vända på en femöring beträffande det mesta. Inte min typ av politiker kan jag lugnt konstatera.
Citera
2021-06-28, 18:51
Avslutad
Citat:
Så för att sammanfatta:

Det är absolut bevisat att hon aldrig sa detta själv 2013. Däremot har hon flertalet gånger senare bekräftat att hon stod bakom innebörden. Detta är ju inte i sig speciellt anmärkningsvärt då Alliansen då stod enad. Även om man 2013 hellre skulle äta en sko än samarbeta med S, så kan man ju tycka helt annorlunda 2019 eller 2021 när det parlamentariska läget ändrats.

Frågan som återstår är om det är oärligt att nu påstå att man aldrig sagt det, trots att man upprepade gånger bekräftade att man stod bakom det. Tekniskt sett är det ju sant att hon aldrig sa det, men också att hon faktiskt tyckte det.

Nej det är inte absolut bevisat. Flera här i tråden som även hörde det i en debatt.
Citera
2021-06-28, 18:54
Medlem
Besticks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Passepartout
Nej det är inte absolut bevisat. Flera här i tråden som även hörde det i en debatt.
Tänk om någon här har alla debatter med Lööf sparade.

Jag hade varit den första att titta igenom alla.
Citera
2021-06-28, 18:54
Moderator
Humbugs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.E.S.K
Pressekreteraren är grymt lik någon. Kommer bara inte på namnet. /S

https://www.youtube.com/watch?v=mTrmHngSY6g&t=51s

Politiker med (S)elektivt minne. Återigen, tack internet!

Tack Internet.
https://marcusoscarsson.se/avslojar-att-hon-gjorde-sko-uttalandet-inte-annie-loof-c/

Citat:
Det är inte hon som har formulerat sig så, utan det var jag som gjorde det, säger Anna-Karin Nyman till Expressen.

Hävdar du annat får du nog komma med en källa till ursprunget. Ingen har gjort det hittills.
Citera
2021-06-28, 18:56
Medlem
Emma18s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Passepartout
Ja fast nu är det ju säkerställt att ni helt enkelt minns fel, så vi kanske kan släppa det? Det har aldrig sagts i en debatt, om så hade skett hade videobevis funnits vid det här laget.
Citera
2021-06-28, 18:59
Medlem
Död o återfödds avatar
.
ANNIE LÖÖF ÅNGRAR INTE SITT UTTALANDE ATT ÄTA UPP SIN HÖGRA SKO:

https://omni.se/loof-jag-kommer-inte-att-ata-upp-min-hogersko/a/0e282b62-f53c-4d14-b4a4-afa6c9776a48

Annie Lööf: ”Jag kommer inte att äta upp min högersko

2013 sa Centerledaren Annie Lööf att hon hellre skulle äta upp sin högra sko än att bli ett stödhjul till Socialdemokraterna, ett uttalande som på nytt fick spridning efter regeringens och Alliansens decemberöverenskommelse.

I en intervju med Expressen får hon frågan om hon ångrar uttalandet.

– Definitivt inte. Jag har mina skor fast påknutna på bägge fötter, säger Lööf.

Senast redigerad av Död o återfödd 2021-06-28 kl. 19:11.
Citera
2021-06-28, 19:01
Medlem
KansasCityFagots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Frågan är varför det är så intressant huruvida Annie Lööf gjort uttalandet eller inte? Det borde ju inte vara någon stor sak, men frågan har blivit fantastiskt stor bland många personer utan studieskulder. Det borde vara en icke-fråga, men om det nu inte är sant så verkar det förstöra vissa människors världsbild.
Själva uttalandet är fullständigt ointressant i sig. Det kan man kanske flina åt lite grann. Det som är intressant är varför hon beslutade sig för att förneka att hon sagt det just igår. Kom hon plötsligt på under debatten att uttalande var ett falskt minne och att hon var tvungen att rätta till historieskrivningen?

Vad som också är intressant är att detta uttalande flutit runt över hela internet med citattecken. Om Annie Lööf nu inte sagt detta så är det ett oförlåtligt brott mot journalistiska regler att förse uttalandet med citattecken och samtidigt koppla det till Annie Lööf. Marmorstein har begått ett gravt fel om hon låtit Annie Lööf stå som upphovsperson till uttalandet om hon vet att det inte stämmer. Marmorstein har i så fall alltså tigit i 8 år om sanningen.
Citera
2021-06-28, 19:05
Avslutad
Citat:
Intervjuare: Mmm, och du har ju sagt, det var ett år sen i en intervju i Expressen så sa du "Jag äter hellre upp min högra sko än sitter i regeringen med Stefan Löfven".

Lööf: Ja, jag var ju gansk.. [ohörbart]

Intervjuare: [avbryter] ångrar du det eller ..

Lööf: Nä men det var väl lite väl i överkant när man tog i, men samtidigt hade jag fått frågor under ganska lång tid, om jag kan tänka mig att samarbeta med Löfven, och det bara fortsatte och fortsatte och då markerade jag på det här mycket raffinerade sättet att det är ett nej, och det är det idag också.

Spelar ingen roll om det ursprungligen kommer från en pressekreterare, Annie Lööf hävdade att det var hennes ord. Då ljuger hon dels i intervjun med TV4 om att det är hennes egna ord och en andra gång, sju år senare i Agenda, att det inte var hennes egna ord.

Det blir två lögner.

Edit: https://www.youtube.com/watch?v=mTrmHngSY6g&t=51s
Senast redigerad av Passepartout 2021-06-28 kl. 19:19.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in