2021-06-27, 16:30
Medlem
Hört Jordan Peterson prata om Carl Jung och det undermedvetna mycket, men förstår inte varför det undermedvetna är så intressant. Någon som har någon intressant insikt kring det?
Citera
2021-06-27, 16:31
Medlem
Finns det någon bra bok att läsa inom området?
Citera
2021-06-27, 16:49
Medlem
hockexs avatar
Har läst ett par böcker av Carl Jung, en bra bok som sammanfattar mycket är, memories, dreams, reflection.
Äldre böcker är lite svårlästa men man vänjer sig fort vid den stilen, så hade rekommenderat den.

The undiscovered self är rätt ok med om man vill ha en induktion, väldigt få sidor bara.

Teorin är att självinsikt ligger i det undermedvetna och ju mer man lär känna sig själv och sina dolda sidor så växer du som individ. Får lite mer kontroll på dig själv.

Förutom den inviduella självutvecklingen så är det mycket teorier om hur psyket och det mentala är uppbyggt och hur det fungerar. Drömmar t.ex.

Helt klart värt att lägga lite tid på och filosofera om
Citera
2021-06-27, 16:49
Medlem
Aftonhoran69s avatar
Det undermedvetna är det du inte kan styra medvetet. Mycket av dina handlingar rationaliseras i ditt undermedvetna innan det blir till handling i verkligheten. Hur ditt undermedvetna formas och vilka motivationer den agerar utifrån beror på din uppväxt, temperament och arv. Någon med trauma eller ångest har saker i det undermedvetna som lurkar, som triggar panikattacker och depressioner. De kan inte bara "sluta vara deprimerade" för att det som orsakar lidandet är något som ligger och gror väldigt djupt. Det ligger inte till hands direkt.

Det kan även handla om någon som är besatt av pengar (till en sjuklig nivå) eller någon som tränar flera timmar varje dag (och är besatt av sitt utseende). Det är något i deras undermedvetna som sätter fyr på deras röv och styr deras handlingar och motivation. Det är väldigt lite som sker medvetet när man gör något på en sjuklig och överdriven nivå. Det kan även handla om människor som tröstäter mycket (och är överviktiga p.g.a det), de har inte rätt mentala verktyg att hantera de dåliga känslorna undermedvetet. Kan vara vuxna som varit mobbade som barn lever med en fördärvad självbild eller självhat som orsakar t.ex. missbruk, självskadebeteende eller självmordstankar. Det är inget du styr medvetet. Hjärnan måste automatisera vissa funktioner så du kan fungera i din vardag. Det skyfflas undan till ditt undermedvetna så att du kan vara redo för nya faror och utmaningar som dyker upp i vardagen.
Citera
2021-06-27, 16:52
Medlem
Bra svar hörrni, ni har bidragit till insikter hos mig kring det undermedvetna. Ska köpa memories, dreams om det inte är någon som rekommenderar någon annan bok starkare.
Citera
2021-06-27, 17:13
Medlem
Asmodeusvults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quantchad
Bra svar hörrni, ni har bidragit till insikter hos mig kring det undermedvetna. Ska köpa memories, dreams om det inte är någon som rekommenderar någon annan bok starkare.
Komplettera gärna med en bok om Jung så blir det mindre komplicerat att komma in och börja förstå.

(Samt förstås skrifterna Om skuggan och det ondas väsen i C G Jungs psykologi av Ingela Romare och Jung – det omedvetnas mästare av Ivar Alm.)

Läser du inte engelska flytande så läs på svenska.
Citera
2021-06-27, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Asmodeusvult
Komplettera gärna med en bok om Jung så blir det mindre komplicerat att komma in och börja förstå.

(Samt förstås skrifterna Om skuggan och det ondas väsen i C G Jungs psykologi av Ingela Romare och Jung – det omedvetnas mästare av Ivar Alm.)

Läser du inte engelska flytande så läs på svenska.

Ja Carl Jung ska jag läsa
Citera
2021-06-27, 18:16
Medlem
kajus333s avatar
Gå till källan! Läs Freuds Drömtydning (1900)! En vacker bok och ett äventyr.
Citera
2021-06-27, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kajus333
Gå till källan! Läs Freuds Drömtydning (1900)! En vacker bok och ett äventyr.

Jung var väl ändå mästaren av det undermedvetna som jag har förstått det. Varför ska jag läsa Freud?
Citera
2021-06-27, 18:29
Medlem
kajus333s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quantchad
Jung var väl ändå mästaren av det undermedvetna som jag har förstått det. Varför ska jag läsa Freud?

Om du redan har saken klar för dig, så okey.
Allvarligt talat: Freud var den som gjorde den avgörande upptäckten och lade fram hela den moderna teorin om det omedvetna. Jung var en av hans elever. Jung utvecklade en egen syn så småningom på det u., en syn som var mycket mer präglad av mystik än Freuds. Freud ville skapa en vetenskap kring det o.. Jung ville mer skapa en lära, nära religionen av det hela.

Det är Freud som gör de vetenskapliga upptäckterna, startande i studier i hysteri. Jungs läror är just läror, och har inget med vetenskap att göra.
Citera
2021-06-27, 18:31
Medlem
Jag tycker att det undermedvetna är intressant för att jag ibland kan överväldigas av känslor som inte har någon synlig direkt koppling till mitt medvetande i den stunden. Det kan så tydligt visa hur vissa saker i ens liv skapar osynliga vikter i oss som vi inte blir varse om fören någonting på det medvetna planet sker som öppnar dörrarna till vårt inre.

Jag lider också av att ha drömmar med mycket symbolik i... saker som kan vara så specifika att man inte kan få för sig att det skulle vara helt utan mening.
Citera
2025-11-02, 00:47
Medlem
bullbulles avatar
Är inte en viktig skillnad mellan Freud och Jung att Freud ansåg att sexualiteten är drivkraften till syvende och sist? Medan Jung inte ansåg detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in