2021-06-25, 23:48
Medlem
Sladdarens avatar
Tjaba

Det handlar om ljudförbättring i en speciell ordning och förstärkare med bas och 2 högtalare

1. Via casting till TV - ifrån tvns output RCA ljudkabel till extern stereo eller snarare receiver med bara en enkel bas med basreglage (inbyggt slutsteg) med anslutna högtalare
2. Via hdmi kabel till TV - ifrån tvns output RCA ljudkabel till extern stereo eller snarare receiver med bara en enkel bas med basreglage (inbyggt slutsteg) med anslutna högtalare

Eftersom ljudkällan kommer ifrån datorn med casting screenshare eller direktansluten med screenshare eller splitscreen.

A. Så undrar jag hur mycket det gör skillnad i ljudkvalité med en equalizer till windows 10 dator - via tv - till stereo ?

- Klart det går att prova med nån slumpad nedladdad equalizer men slänger ut frågan...

B. Vilken är den bästa equlizern till windows 10 ?

C: Vilken är den bästa form av ljud -anslutningskabel ifrån en TV på ovan nämnda 1 och 2 (fetade) typer av anslutningsmetoder ? Det beror ju lite på vad förstärkaren har för anslutningar och tvn men vilken ljudöverföring är bäst?
Citera
2021-06-26, 00:06
Medlem
Det där är ju omöjligt att svara på då vi inte vet vad du har för ljud ur din hdmi kabel till tvn. seriöst ljud innefattar ju ingen equalizer. kör du inte en optiskt kabel mellan förstärkare och tv? du blandar liksom en digital signal till en analog som då behöver konverteras.
Citera
2021-06-26, 11:54
Medlem
Opaques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren

A.
B. Vilken är den bästa equlizern till windows 10 ?

The one and only Equalizer Apo Den har jag själv. Rattar till allt ljud som på något sätt kommer ut från PC:n ut till en ljudkälla.
Kör med en USB utgång från datorn till min DAC (Som har usb ingång) och från den en line out till förstärkaren. EQ:n har varit ovärderlig när man behöver filtrera bort enskilda frekvensområden i basen som fångades upp av rummet och förstärktes. För alla med subbar är detta en guldgruva eftersom man kan skräddarsy hela basområdet och inte bara med subbens nivårattar som är bara till för grovinställning

Jag har låga krav och kör endast 2 kanaler hela vägen, så hur man får till multikanalljud vet jag ej
Senast redigerad av Opaque 2021-06-26 kl. 12:00.
Citera
2021-06-26, 12:45
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chris.Hagen
Det där är ju omöjligt att svara på då vi inte vet vad du har för ljud ur din hdmi kabel till tvn. seriöst ljud innefattar ju ingen equalizer. kör du inte en optiskt kabel mellan förstärkare och tv? du blandar liksom en digital signal till en analog som då behöver konverteras.

Ja via denna laptop (bufget variant) finns det inget speciellt galant ljudkort (standard) eller möjligheter till flera unika ljudanslutningar ifrån laptopen till tvn om det är det du frågar om, utan hdmi är ett måste (ifrån pc till tv) som jag skrev i början eller trådlöst

Tänker heller inte göra några fler signalkonverteringar (med extra utrustning) ifrån laptop - tv - stereomottagare
Citera
2021-06-26, 12:53
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Opaque
The one and only Equalizer Apo Den har jag själv. Rattar till allt ljud som på något sätt kommer ut från PC:n ut till en ljudkälla.
Kör med en USB utgång från datorn till min DAC (Som har usb ingång) och från den en line out till förstärkaren. EQ:n har varit ovärderlig när man behöver filtrera bort enskilda frekvensområden i basen som fångades upp av rummet och förstärktes. För alla med subbar är detta en guldgruva eftersom man kan skräddarsy hela basområdet och inte bara med subbens nivårattar som är bara till för grovinställning

Jag har låga krav och kör endast 2 kanaler hela vägen, så hur man får till multikanalljud vet jag ej

Tackar för hjälpen :-) (ska test å återkomma) ja det är just basen som blir förvräng eller grov liksom men det hade ju vart idealiskt att ljudprocessera hela registret med diskant, mellanregister ochså vilket jag hoppas man kan få till och utföra med Equalizer Apo så man får ett klarare vassare ljud osv

Det här klippet är liksom passé och kan till stor del vara överprogrammerat med nyare versioner av windows 10 uppdateringar :

How to Enable the EQUALIZER BUILT INTO WINDOWS 10

https://www.youtube.com/watch?v=c8xsrKk-Hi8
Citera
2021-06-27, 11:16
Moderator
Falukropps avatar
TV-, bild- och mediautrustning --> Programvara: Windows
/Moderator
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto