Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-06-25, 12:35
  #1
Medlem
sanningenskas avatar
Ja jag är ju inte säker på var denna tråd ska placeras men eftersom vi talar om ett fenomen som vi inte har sett på decennier så känns historia helt OK

Men jag har tänkt en del på det där under funderingar jag har senare i veckorna. Man hör ofta helt sonika att "förr låste vi inte dörren" från folk som vill berätta om hur lugnt och stillsamt allt var förr, att man helt sonika kunde lita på grannarna och inte behöva oroa sig. Men varför ens ta den risken? Det har ju trots allt alltid funnits kriminalitet, om man tar brott som inbrott tex så var det betydligt färre sådana förr än idag men de skedde ju ändå. Och för att inte tala om sonika psykfall som enkelt kan ta sig in i ens hem om dörren inte är låst. Oavsett hur tryggt man har det så kan man inte räkna bort de som helt sonika är sjuka i huvudet.

Jag likställer det med att ha bälte på sig i bilen. Risken att råka ut för en olycka är ju extremt liten men jag skulle inte helt sonika köra utan bälte för det. Tänket måste väl ändå vara "just in case" alltid? Vad ville man illustrera förr genom att helt sonika inte låsa ytterdörren?
Citera
2021-06-25, 12:36
  #2
Medlem
StandardGreys avatar
Det gör jag fortfarande inte.
Citera
2021-06-25, 12:46
  #3
Medlem
Jag är likadan. Låser inte dörren, heller inte bildörren. Kan inte riktigt förklara varför. Partnern blir tokig på mig Dock är det bara hans bil det varit inbrott i. Som var låst.
Citera
2021-06-25, 12:50
  #4
Medlem
triptykens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jofiel
Jag är likadan. Låser inte dörren, heller inte bildörren. Kan inte riktigt förklara varför. Partnern blir tokig på mig Dock är det bara hans bil det varit inbrott i. Som var låst.

Läste det som om det var hans bil du inte låste dörren på
Citera
2021-06-25, 12:56
  #5
Medlem
Cannibalizations avatar
Givetvis låste man dörren förr. Man använder frasen som ett kraftuttryck för att understryka skillnaden som man upplever i samhället idag kontra förr.
Citera
2021-06-25, 12:56
  #6
Medlem
Jordgubbes avatar
Det kanske rörde sig färre personer i samma by då, de kanske bodde på landet då (dvs de jämför äpplen och päron), eller att tjuvarna inte omedelbart därefter befann sig på bilfärjan till utlandet (dvs kom inte så långt, bättre social kontroll). Tar man exempelvis huvudstaden var det hälften så många på 30-talet eller 80-talet som nu, bild på det.
Citera
2021-06-25, 12:56
  #7
Medlem
SittFints avatar
Säkerhetsåtgärder kommer ju ofta med en bekvämlighetskostnad.

Om dörren inte är låst blir det lättare att ringa grannen och be dem kolla om du kom ihåg att dra ur strykjärnet.
Citera
2021-06-25, 13:00
  #8
Medlem
Kalas-Kukens avatar
Nä men det var typ så på många orter i Sverige.

Någon kunde åka på semester i 3 veckor och be grannen klippa gräset. Huset är olåst, och det står några öl till grannen i kylen.
Bilarna stod också olåsta med nycklarna i tändningslåset, bara att låna bilen, eller flytta på den om grannen behöver in i garaget och fixa med sin egen bil.

Det behövdes ingen bevakning för inget hände.

På senare år typ på 90-talet så började dörrarna sakta låsas, och det blev vanligare att det låg en nyckeln till grannen/kompisen under dörrmattan, eller att altandörren lämnades olåst.
Citera
2021-06-25, 13:03
  #9
Medlem
I ett Vitt homogent samhälle var tilliten betydligt större än den är idag, färre poliser behövdes, alla barnen parkerade sina cyklar på uppfarten/gräsmattan, senare mopeder, allt var helt enkelt säkrare och risken att någon stal något fanns knappt då invandringen tagit fart först de senare åren.

Sen hände det att någon baltisk stöldliga drog runt på landsbyggden och snodde skogsverktyg eller annat bråte men det var sällan man hörde om det.
Citera
2021-06-25, 13:18
  #10
Medlem
Vi låste aldrig dagtid under min barndom. Låste på natten ibland men då med vanlig genomgångsnyckel. När jag bodde i usa på nittiotalet låste vi varken dörr eller bil. Ibland hade någon besökt oss när vi inte var hemma och gått in och lämnat ngt eller hämtat ngt, skrivit en lapp, druckit lite. Inga konstigheter. Detta var en liten stad på östkusten där livet liknade det svenska på 50- eller 60-talet.
Citera
2021-06-25, 13:37
  #11
Medlem
sommarlovs avatar
Mina farföräldrar låste inte dörren.
Jo, om de åkte bort längre än några timmar.
Och hängde upp nyckeln på en spik bredvid dörren!
-Ifall någon behövde komma in...
Citera
2021-06-25, 13:40
  #12
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cannibalization
Givetvis låste man dörren förr. Man använder frasen som ett kraftuttryck för att understryka skillnaden som man upplever i samhället idag kontra förr.

Nej det gjorde man inte. Inte på vischan i alla fall. Dörren var aldrig låst i mitt barndomshem. Inte ens när man var ute och jobbade.

Det fanns helt enkelt inte lika mycket stöldbegärligt förr. Det man hade fanns i plånboken i bakfickan.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback