2021-06-24, 23:28
Medlem
Jag har funderat kring huruvida jag har en beroendepersonlighet. Har lätt för att finna tröst genom snabba medel. Medicin, alkohol, spel osv.

Är det då att vissa människor enklare faller till beroenden för att dämpa inre oro?

Jag själv är en ganska nervös person som tar in väldigt mycket av min omgivning. Social kameleont osv.

Kan det vara så att sådana drag även får mig att ha svårt att hitta lugn, vilket då gör det enklare för mig att ta steget till alkohol, medicin, eller andra quick fixes för att få inre ro.

Vad tror ni?
Citera
2021-06-24, 23:32
Medlem
krautbrains avatar
Många diagnoser kan ge följdsjukdom som beroende av olika preparat och garanterat påverkar gener också. Känner igen det du skriver en del. Hade du en trasig uppväxt? I så fall har du en del svar där, och det är den du ska jobba med för att komma vidare.
Citera
2021-06-24, 23:44
Medlem
Jordgubbes avatar
Gör man en testsökning på ncbi på 'addiction personality traits' får man exempelvis upp en sån här studie (bara som exempel), citat ur dess abstract "The present study compares the personality profiles of several addictions, representing both substance (drugs and alcohol) and behavioral (gambling and sex) subtypes // Notable personality distinctions were found // Whereas impulsivity and neuroticism were higher across all addiction populations ... people with alcohol use disorders also scored significantly lower on the traits of extraversion, agreeableness, and openness to experience. People with drug use disorders and those with compulsive sexual behavior were surprisingly similar, scoring lowest on the traits of agreeableness and conscientiousness. Finally, people with gambling disorder demonstrated a personality profile similar to that of the control group // These findings may provide a useful framework for understanding why different people develop different addictions". Det var väl en bra start för vidare diskussion.
Citera
2021-06-25, 01:30
Medlem
Mondhers avatar
Jag tror att en bra början är att ställa sig frågan: har jag en eller flera särskilda sårbarheter och vilken/vilka i så fall?
Citera
2022-12-18, 20:00
Medlem
st33rs avatar
Jag tror inte på existensen av en viss typ av beroendepersonlighet som blir beroende av allt möjligt. Dvs som om den slutar med ett beroende börjar med ett annat.

Det finnns en populär svensk film som lanserar hittepåbegreppet ”summan av lasterna är konstant”. Som förstås inte stämmer

Olika personer har olika typer av neurotiska behov och kroppskemi .

Jag t ex har inget sug efter alkohol, det ger mig inget. Men centralstimulerande kan jag inte hantera om jag får obegränsad tillgång.

Klipps den tillgången börjat jag dock ändå inte med alkohol. Det ger mig inte något jag behöver. Inte heller benzo. Ger mig inget rus. Blir trött och sover.

Men andra dras som flugor till skit till närmste öppna spritflaska. Det är biologiskt.

Man missbrukar inte vadsomhelst.
Det man missbrukar måste fylla ett behov hos en. De behoven är olika för olika personer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in