2021-06-24, 12:36
Medlem
Hej, jag har sökt nu programmet statsvetenskap till höst.
Jag har länge inte vetat vad jag ville plugga och äntligen tycker jag att statsvetenskap låter väldigt intressant. Men min mamma tycker att jag kommer plugga slösa min tid och sen kommer det inte finnas jobb.
Nu undrar jag om någon här har pluggat statsvetenskap, och vad jobbar ni med nu?
Citera
2021-06-24, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lizaaa95
Jag har länge inte vetat vad jag ville plugga och äntligen tycker jag att statsvetenskap låter väldigt intressant. Men min mamma tycker att jag kommer plugga slösa min tid och sen kommer det inte finnas jobb.
Nu undrar jag om någon här har pluggat statsvetenskap, och vad jobbar ni med nu?

https://www.reddit.com/r/sweden/comments/o4qhb2/pol_kand_och_era_%C3%A5sikter_om_programmet/
Citera
2021-06-24, 12:50
Medlem
Statsvetenskap eller Pol Kand är ett perfekt program om du vill slösa bort tre år av ditt liv och sen inte få jobb.
Citera
2021-06-24, 12:59
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:

Nu vet jag inte hur ditt program ser ut, men se i möjligaste mån till att squeeza in statistik, nationalekonomi, i nödfall kulturgeografi.
Citera
2021-06-24, 14:22
Medlem
Citat:
Har läst det och till dags dato inte haft någon nytta av det. Men ett intressant ämne, man lär sig oerhört mycket om man själv vill. Men tänk dig för, CSN lån skall betalas åter så välj något du tror du får användning av. Statsvetenskap är intressant men det är först när du är statsvetare du har nytta av ämnet och får en inkomst.
Citera
2021-06-24, 15:50
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:

Om du ska plugga statsvetenskap så bör du räkna med att anstränga dig, dvs. fokusera på bra betyg, sidomeriter (t.ex. extra studier inom juridik), extrajobb, internships, osv. Statsvetare har överlag en svag arbetsmarknad för personer utan särskilt starka meriter, vilket dock verkar vara en rätt vanligt situation för många nyexade. Tror detta grundar sig i att många söker utbildningen för att de tycker att linjen verkar intressant men utan några större tankar om framtiden.

Så, om du anstränger dig rejält under utbildningen finns möjligheter till karriär.
Citera
2021-06-24, 16:10
Medlem
TilleyHats avatar
Jag har studerat statskunskap i tre terminer, nationalekonomi, engelska, öststatskunskap, ryska och lite annat. Jobbar nu sedan en massa år i restaurangbranschen och har aldrig ångrat vare sig studier eller yrkesval. Innan restaurangbranschen hade jag en annan toppkarriär i mer högprofilerad och statusmässig bransch, också helt olik från vad jag studerat.
Citera
2021-06-25, 01:15
Medlem
Citat:

Frågan är vad du är intresserad av att jobba med? Statsvetare har en mycket odefinierad arbetsmarknad därför är det särskilt viktigt att inrikta sig på ett specifikt ämnesområde tidigt under studietiden. Som statsvetare kan man jobba med frågor som rör exempelvis EU-rätt, förvaltningsrätt, migrationsrätt, nationalekonomi/statistik, säkerhet/kontraterrorism, diplomati, internationellt utvecklingssamarbete osv. Möjligheterna är "oändliga" men visst är det ingen stor efterfrågan på nyexaminerade statsvetare och arbetsmarknaden rent allmänt är mycket tuff under de första åren. Jag jobbar som konsult inom privat sektor i dagsläget och kan bara bekräfta att jobbsökandet inom den här branschen kan vara en riktig mardrömsupplevelse särskilt när man är ny på arbetsmarknaden. Jag är dock född och uppvuxen i ett annat land och har genomfört nästan hela min universitetsutbildning utanför Sverige. Visst har det varit extra tufft för mig men jag misstänker att svenskar inte har det superlätt heller. Sen beror det givetvis på hur stora ambitioner man har.

Skulle bara inte rekommendera att gå en sådan utbildning om du vill tjäna pengar, ha ett bra jobb strax efter examen eller om du är en väldigt lösningsorienterad och pragmatisk person. Omöjligt att inta ett lösningsfokuserat perspektiv när man jobbar med komplexa politiska/samhällsfrågor. Någon lösning existerar inte i många fall och man fokuserar snarare på att begränsa "sidoskador" eller upprätthålla status quo. Det här med att "göra skillnad", "göra världen till en bättre plats" är med andra ord BS eller FN:s slagord.
Citera
2021-06-25, 01:24
Medlem
Adelaides avatar
De jag känner som pluggat statsvetenskap har efter plugget hamnat på Pressbyrån, H&M, timvikarie för kommunen och andra ströjobb.

Lyssna på din mamma och hitta dig en bättre utbildning. För inte fan vill du väl skuldsätta dig hos CSN för 3 års onödigt pluggande?
Citera
2021-06-25, 17:32
Medlem
På min tid hamnade flera inom UD, några blev lärare, både högstadiet och gymnasiet, någon blev akademisk lärare inom ämnen; där de hade karriär som forskare inom samhällsvetenskap.

Någon blev bibliotekarie. (ingången där är ju minst två år inom valfria högskoleämnen, bara kurserna är avslutade).

Jag kan tänka mig att det är användbart även för blivande högre officerare och blivande polischefer.
Sålunda, vår egen fd försvarsminister i Irak, hade en full master inom statskunskap förutom sin officersbakgrund. Även om han iofs levde som bidragstagare i Sverige...

Mycket bra för blivande topp-politiker. Även om det är ganska få svenska politiker som har en gedigen utbildning av den här typen.
Men i USA är det kutym.
Citera
2021-06-30, 11:10
Medlem
Skrev precis ett svar på detta i en annan tråd (se nedan). Visst är det tuff konkurrens men det finns absolut en arbetsmarknad. Dock inte på samma nivå som ex sjuksköterskor. Om du är osäker på ditt yrkesval kan du ju alltid välja en Pol. kand. istället där du har möjlighet att kombinera statsvetenskapen med ytterligare ett eller flera ämnen för att öka din anställbarhet.

Citat:
Ursprungligen postat av ohyfsad
Jodå, beror dock lite på vad du menar med handläggare. De flesta statsvetare har ju sitt fokus på styrning och ledning av offentlig sektor, vilket inte brukar gå hand i hand med "vanliga" handläggartjänster på typ försäkringskassan som är mer fokuserade på en hantering av enskilda individer. Har haft många vänner som har en master i statsvetenskap där de flesta antingen arbetar med den politiska styrningen på kommunal nivå (typ kommunsekreterare eller nämndsekreterare) eller som utredare på en statlig myndighet. Vissa som har haft tur har fått jobb på sin praktikplats. Mycket verkar bero på vem man är som person och ens personliga egenskaper istället för betyg, precis som inom många andra sektorer också.
Citera
2021-06-30, 14:41
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ohyfsad
Skrev precis ett svar på detta i en annan tråd (se nedan). Visst är det tuff konkurrens men det finns absolut en arbetsmarknad. Dock inte på samma nivå som ex sjuksköterskor. Om du är osäker på ditt yrkesval kan du ju alltid välja en Pol. kand. istället där du har möjlighet att kombinera statsvetenskapen med ytterligare ett eller flera ämnen för att öka din anställbarhet.

De flesta som blir statsvetare har ju en pol.kand.

Fast ja, statsvetenskap är en utbildning där uttrycket att det blir vad man gör det till stämmer väldigt bra. Är man superambitiös och skaffar internships på EU-institutioner, gör examensarbete på ett departement och lär sig flera språk vid sidan av studierna har man alla möjligheter att göra toppkarriär. Är man mer modest och extraknäcker inom den kommunala förvaltningen finns goda möjligheter att få en helt ok karriär inom offentlig sektor på sikt. Och slutligen, om man sover sig igenom utbildningen helt utan sidomeriter och med dåliga betyg får man ta första bästa jobb som erbjuds.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in