Citat:
Ursprungligen postat av
Lizaaa95
Hej, jag har sökt nu programmet statsvetenskap till höst.
Jag har länge inte vetat vad jag ville plugga och äntligen tycker jag att statsvetenskap låter väldigt intressant. Men min mamma tycker att jag kommer plugga slösa min tid och sen kommer det inte finnas jobb.
Nu undrar jag om någon här har pluggat statsvetenskap, och vad jobbar ni med nu?
Frågan är vad du är intresserad av att jobba med? Statsvetare har en mycket odefinierad arbetsmarknad därför är det särskilt viktigt att inrikta sig på ett specifikt ämnesområde tidigt under studietiden. Som statsvetare kan man jobba med frågor som rör exempelvis EU-rätt, förvaltningsrätt, migrationsrätt, nationalekonomi/statistik, säkerhet/kontraterrorism, diplomati, internationellt utvecklingssamarbete osv. Möjligheterna är "oändliga" men visst är det ingen stor efterfrågan på nyexaminerade statsvetare och arbetsmarknaden rent allmänt är mycket tuff under de första åren. Jag jobbar som konsult inom privat sektor i dagsläget och kan bara bekräfta att jobbsökandet inom den här branschen kan vara en riktig mardrömsupplevelse särskilt när man är ny på arbetsmarknaden. Jag är dock född och uppvuxen i ett annat land och har genomfört nästan hela min universitetsutbildning utanför Sverige. Visst har det varit extra tufft för mig men jag misstänker att svenskar inte har det superlätt heller. Sen beror det givetvis på hur stora ambitioner man har.
Skulle bara inte rekommendera att gå en sådan utbildning om du vill tjäna pengar, ha ett bra jobb strax efter examen eller om du är en väldigt lösningsorienterad och pragmatisk person. Omöjligt att inta ett lösningsfokuserat perspektiv när man jobbar med komplexa politiska/samhällsfrågor. Någon lösning existerar inte i många fall och man fokuserar snarare på att begränsa "sidoskador" eller upprätthålla status quo. Det här med att "göra skillnad", "göra världen till en bättre plats" är med andra ord BS eller FN:s slagord.