Citat:
Ursprungligen postat av
Notyourfriend0
Sök lite på fytoöstrogen (vilket finns i baljväxter) så kommer du kunna förkovra dig lite mer i ämnet.
Ska du ändå äta bönor så hade jag nog rekommenderat sojabönor för proteinets skull.
Och makrill i burk är fan gott!
Citat:
Ursprungligen postat av
PaulDAllison
Jag trodde att det bara var sojabönor som kunde leda till ökat östrogen. Ska man undvika andra bönor också?
Inga bönor (eller baljväxter överhuvudtaget) innehåller östrogen. Sojabönor innehåller något som i vardagligt tal kallas "fytoöstrogener", vilket är ett missförstånd (det vetenskapliga namnet är faktiskt
isoflavoner), och fytoöstrogenerna i soja är inte östrogen i strikt mening eftersom de saknar en steroidring och fungerar mer eller mindre som en SERMs, alltså att de binder sig selektivt till vissa östrogena receptorer och har därmed en östrogenicitet, alltså att man får vissa östrogena effekter av att äta soja, utan bieffekter (alltså ingen bitchtits osv, utan bara de positiva effekterna). Således har soja en viss hämning av vårt naturliga östrogena, eftersom östrogenet vi producerar tävlar med fytoöstrogener om de östrogena receptorerna. Av alla baljväxter så är det bara soja som innehåller fytoöstrogener. Och fytoöstrogenerna i soja är bra skit, särskilt när man kombinerar soja med vissa probiotika strains, vilket konverterar fytoöstrogenerna till S-equol, som har anti-aging egenskaper.
Vita bönor kommer alltså inte ge TS högre östrogen, och soja kan man också äta i stora mängder utan att vara orolig.
Hur som helst så är makrill vidrigt som fan och jag förstår som många andra i tråden inte hur någon kan äta det. Dålig smak är mainstream.