• 2
  • 3
2021-06-27, 21:03
Medlem
_killahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Öh?
Du har väl ändå sett några avsnitt av Lyxfällan.

De obetalda slulderna går till inkasso och sedan till Kronofogden för utmätning.

Du får då betalningsanmärkningar vilket medför att det blir nobben att få krediter och teckna abonnemang och hyra saker som bilar och lägenheter.

Skiter det sig så slutar det med personlig konkurs men man blir ändå inte kvitt sina privata slulder.

Personlig konkurs löser inga skulder för en privat person. Endast skuldsanering tar bort skulderna. Då inkluderas även skulder till privatpersoner, som tex din mamma eller din kompis.

Citat:
Ursprungligen postat av Stigtew
Jag ansöker om rekonstruktion.

Är du ett företag?

Citat:
Blir du även av med aktiva abonnemang?

Jag har hört att Kronofogden kommer till dig ocj tar dina grejer som kan användas till att skuldsanera.

Sköter du abonnemangen blir du självklart inte av med dom.

Det fungerar inte så, så till vida att du inte har extremt mycket värdefulla saker.

Citat:
I Sverige krävs två prickar hos Kronofogden.

Krävs för vadå? Det är upp till respektive kreditgivare att besluta om de vill låna ut. Det finns ingem magisk gräns.
Citera
2021-06-27, 21:20
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _killah
Personlig konkurs löser inga skulder för en privat person. Endast skuldsanering tar bort skulderna. Då inkluderas även skulder till privatpersoner, som tex din mamma eller din kompis.

Det var ju just det jag skrev! Läs en gång till!
Citera
2021-06-27, 21:24
Medlem
_killahs avatar
Citat:
Det var ju just det jag skrev! Läs en gång till!

Det var inte alls det du skrev. Du skrev för det första om personlig konkurs som inte tillämpas på privatpersoner, sedan att privata skulder ej täcks, vilket också är fel.

Du kanske borde läsa vad du skrev?
Citera
2021-06-27, 21:34
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Det var inte alls det du skrev. Du skrev för det första om personlig konkurs som inte tillämpas på privatpersoner, sedan att privata skulder ej täcks, vilket också är fel.

Jag skrev att man inte blir av med sina skulder vid personlig konkurs. Stämmer inte det?
Citera
2021-06-27, 21:37
Medlem
_killahs avatar
Citat:
Jag skrev att man inte blir av med sina skulder vid personlig konkurs. Stämmer inte det?

Absolut det stämmer, men du blir inte försatt i personlig konkurs per automatik, som det lät på dig. Det är ett extremt ovanligt förlopp och knappast något som lär infalls TS. Skuldsanering är mycket mer trolig, där även personliga skulder ingår.
Citera
2021-06-27, 21:39
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:

Personlig konkurs tillämpas visst på privatpersoner och man blir ej av med sina privata skulder.

Vad är det jag missförstått?

"Personlig konkurs används som begrepp när en fysisk person*sätts i konkurs av domstol.

Fysiska personer som är satta i konkurs får inte styra över sin ekonomi, utan en konkursförvaltare gör det. De kan inte agera som företrädare för juridiska personer, till exempel som styrelseledamöter*för*aktiebolag. De kan ej heller bedriva näringsverksamhet som kräver bokföringsskyldighet under bokföringslagen, och de får inte betala eller köpa något, med undantag av beneficium, dvs livsnödvändiga kostnader som mat, bostadshyra och liknande.

Fysiska personer kan inte bli av med skulder i en personlig konkurs, tvärtom tillkommer kostnader för konkursen, till skillnad från bolagskonkurser där bolaget upplöses efter konkursen och ägaren kan starta ett nytt bolag utan skulder (förutsatt att han inte får näringsförbud)."

Vad är fel i den citersde texten?
Citera
2021-06-27, 21:40
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Absolut det stämmer, men du blir inte försatt i personlig konkurs per automatik, som det lät på dig. Det är ett extremt ovanligt förlopp och knappast något som lär infalls TS. Skuldsanering är mycket mer trolig, där även personliga skulder ingår.

Då är vi i princip överens!
Vi missförstod varandra!
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här