Citat:
Ursprungligen postat av
ShowpaByn
Alexander Isak är kanske just nu världens mest omtalade spelare jagas av alla de största klubbarna
Dejan Kulusevski är redan etablerad i en av världens största klubbar och var kung på plan när Juventus vann italienska cupfinalen.
Anthony Elanga rankas som Uniteds största talang och har redan gjort mål i Premier League.
Bland ännu yngre finns bland annat 15-åriga Jardell Kanga som redan gjort 2 mål och 2 assist på 8 matcher i division 1 och Taha Ayari som en del kallat för framtidens Messi.
Sverige kan med andra ord snart vara en av fotbollens stormakter. Jävligt coolt va!
Alltså, jag tror på framtiden till svensk fotboll. Men detta måste fanmig vara bland det dummaste som jag nånsin har läst här på FB.
1. Isak är långt ifrån världens mest omtalade spelare (även om man kan få det intrycket från svensk media), och spelare som tex Mbappe eller Haaland är 10x mer eftertraktade än vad Isak är.
2. Dejan Kulusevski gör det bra i Juventus, trots att han har en ojämn säsong bakom sig. Men Serie A är inte längre den ligan som den var under 80/90 o början av 00-talet, skulle säga att det i dag är stor klasskillnad på den italienska och den engelska o spanska ligan. Dessutom så finns det redan ett flertals spelare i hans position och åldersgrupp som är på samma nivå eller bättre än vad Dejan är.
3. När det gäller Elanga så har jag inte koll, eftersom att jag inte följer Man United. Men jag tror chansen är större för att Elanga kommer få en karriär som Seb Larsson (som oxå var rätt upphaussad en gg i tiden), än att han kommer bli en superstjärna i EPL för Man Utd.
4. De övriga som du namnger har jag ingen koll på öht. Men vi är rätt bra på att överhypa unga spelare här i Sverige, ”framtidens Messi”. Lol!
Nej, Sverige kommer inte att bli ngn stormakt i fotboll (det heter fotboll, damfotboll är en annan ”sport”). Det har vi helt enkelt inte kulturen eller resurser för att kunna bli, däremot så kan vi med all möjlig flyt skrälla och gå långt i vissa mästerskap (min tråd i frågan om Sverige kan vinna EM 2021).