2021-06-23, 23:44
Medlem
L-illuminatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShowpaByn
Bland ännu yngre finns bland annat 15-åriga Jardell Kanga som redan gjort 2 mål och 2 assist på 8 matcher i division 1 och Taha Ayari som en del kallat för framtidens Messi.

Sverige kan med andra ord snart vara en av fotbollens stormakter. Jävligt coolt va!

att praisa Kanga när Tyskland har en snubbe i Dortmund som spräckt alla målrekord på ungdomsnivå i Dortmund och i U-Landslagen och redan hunnit spela och näta i Bundesliga och dessutom fått debuter i Tyska U21 Landslaget

https://www.transfermarkt.com/youssoufa-moukoko/profil/spieler/467720
Snälla sitt ner i båten

Vi pratar alltså 10 mål på 3 matcher i U19 serien som 16 åring det föregågna året.

Har Kanga äns blivit uttagen till ett överårigt landslag på U nivå än?
Citera
2021-06-23, 23:51
Medlem
L-illuminatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EvilConduct
Tycker snarare att vi börjar likna lite vad vi varit tidigare, då vi hade flertalet spelare i större europeiska klubbar. Under 00-talet hade vi ju exempelvis Ljungberg (Arsenal), Bjärred (Bayern München, Barcelona), Henke Larsson (Celtic, United, Barca), Zlatan (ja hans klubbhistoria kan ni) med flera. Hoppas givetvis den nya generationen kan bidra till framgångar, men krävs nog en del för att det blir något av det. Dock gillar jag Jannes förmåga att få ihop ett lag, så hoppas han får fortsätta ett bra tag till.

Hellre att spelarna är bärande i mittenlag
än att de är truppspelare i topplag.

Ta Danmark de har spelare som just nu är knappt ordinarie i Europeiska topplag
Chelsea (Christensen), Barcelona (Braithwaite) men inte bärande där.
Hade hellre tagit Braithwaite då han öste in mål i Espanyol och var galet formtoppat, än nu när han kommer in med halvstukat ego och självförtroende.

Man vill gärna vara i ett Atalanta på uppgång. Massa med Atalanta spelare som totaldominerat i EM.
Citera
2021-06-23, 23:53
Medlem
Citat:
Alexander Isak är kanske just nu världens mest omtalade spelare jagas av alla de största klubbarna

Dejan Kulusevski är redan etablerad i en av världens största klubbar och var kung på plan när Juventus vann italienska cupfinalen.

Anthony Elanga rankas som Uniteds största talang och har redan gjort mål i Premier League.

Bland ännu yngre finns bland annat 15-åriga Jardell Kanga som redan gjort 2 mål och 2 assist på 8 matcher i division 1 och Taha Ayari som en del kallat för framtidens Messi.

Sverige kan med andra ord snart vara en av fotbollens stormakter. Jävligt coolt va!

Visst, om grabbarna lär sig slå fler än 3 passningar i rad utan att fela så finns förutsättningarna....

Skämt å sido, kolla statistiken, felpassningar etc. Sverige ligger alltid i botten, det håller inte.
Citera
2021-06-24, 01:20
Medlem
Generalanderssons avatar
Citat:
Alexander Isak är kanske just nu världens mest omtalade spelare jagas av alla de största klubbarna

Dejan Kulusevski är redan etablerad i en av världens största klubbar och var kung på plan när Juventus vann italienska cupfinalen.

Anthony Elanga rankas som Uniteds största talang och har redan gjort mål i Premier League.

Alltså, jag tror på framtiden till svensk fotboll. Men detta måste fanmig vara bland det dummaste som jag nånsin har läst här på FB.

1. Isak är långt ifrån världens mest omtalade spelare (även om man kan få det intrycket från svensk media), och spelare som tex Mbappe eller Haaland är 10x mer eftertraktade än vad Isak är.

2. Dejan Kulusevski gör det bra i Juventus, trots att han har en ojämn säsong bakom sig. Men Serie A är inte längre den ligan som den var under 80/90 o början av 00-talet, skulle säga att det i dag är stor klasskillnad på den italienska och den engelska o spanska ligan. Dessutom så finns det redan ett flertals spelare i hans position och åldersgrupp som är på samma nivå eller bättre än vad Dejan är.

3. När det gäller Elanga så har jag inte koll, eftersom att jag inte följer Man United. Men jag tror chansen är större för att Elanga kommer få en karriär som Seb Larsson (som oxå var rätt upphaussad en gg i tiden), än att han kommer bli en superstjärna i EPL för Man Utd.

4. De övriga som du namnger har jag ingen koll på öht. Men vi är rätt bra på att överhypa unga spelare här i Sverige, ”framtidens Messi”. Lol!

Nej, Sverige kommer inte att bli ngn stormakt i fotboll (det heter fotboll, damfotboll är en annan ”sport”). Det har vi helt enkelt inte kulturen eller resurser för att kunna bli, däremot så kan vi med all möjlig flyt skrälla och gå långt i vissa mästerskap (min tråd i frågan om Sverige kan vinna EM 2021).
Citera
2021-06-24, 10:22
Medlem
Stormarkt? Tillåt mig att tvivla.

Däremot så tror jag Sverige har en ljus framtid, troligen det bästa laget vi haft på flera decennier om 4-5 år. Däremot för att vi ska bli en bra fotbolls nation så behöver vi få fram bra ytterbackar.
Citera
2021-06-24, 12:38
Medlem
L-illuminatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalandersson
Alltså, jag tror på framtiden till svensk fotboll. Men detta måste fanmig vara bland det dummaste som jag nånsin har läst här på FB.

1. Isak är långt ifrån världens mest omtalade spelare (även om man kan få det intrycket från svensk media), och spelare som tex Mbappe eller Haaland är 10x mer eftertraktade än vad Isak är.

2. Dejan Kulusevski gör det bra i Juventus, trots att han har en ojämn säsong bakom sig. Men Serie A är inte längre den ligan som den var under 80/90 o början av 00-talet, skulle säga att det i dag är stor klasskillnad på den italienska och den engelska o spanska ligan. Dessutom så finns det redan ett flertals spelare i hans position och åldersgrupp som är på samma nivå eller bättre än vad Dejan är.

3. När det gäller Elanga så har jag inte koll, eftersom att jag inte följer Man United. Men jag tror chansen är större för att Elanga kommer få en karriär som Seb Larsson (som oxå var rätt upphaussad en gg i tiden), än att han kommer bli en superstjärna i EPL för Man Utd.

4. De övriga som du namnger har jag ingen koll på öht. Men vi är rätt bra på att överhypa unga spelare här i Sverige, ”framtidens Messi”. Lol!

Köper samtliga punkter i Elanga fall kan det gå fort åt andra hållet också.
Mycket hänger på hur hans första utlåning blir.
Kolla bara på Brewster i Liverpool eller James Wilson Man U mest haussade produkt
skulle varit bättre än Rashford slagit alla målrekord.

Brewster floppade i Sheffield United som blev tidernas strykgäng i EPL

James Wilson har hunnit fylla 25 idag efter att ha petats av Aberdeen värvades han av Gary Neville lower tier klubb Salford City.

Citat:
He came through the club's youth academy, and made his first appearance for the under-18s as a 14-year-old in a friendly against Slovak side Tatran Prešov on 31 October 2010.

Citera
2021-06-24, 15:11
Medlem
Tycker väl det ser ganska dåligt ut med återväxten inom svensk fotboll kommande åren. Vi har haft en generationsväxling på gång inom A-landslaget under flera år, men det kommer ju aldrig fram några som duger att ta över efter Larsson, Lustig, Berg etc. Och vi tvingas ställa halvfigurer som Kristoffer Olsson på planen, ta med Granen i truppen osv pga att det helt enkelt inte finns några bättre spelare.

U21-landslaget missade EM-slutspelet efter dubbla förluster mot Irland och en förlust mot Island. Svenska P17-landslaget förlorade ganska nyligen mot Cypern. Letar bland P17- och P16-turneringar 2019 och det enda jag hittar är diverse ickevinster som att t ex P16-landslaget kom sist i en fyrnationsturnering efter tre förluster mot Tjeckien, Danmark och Belgien. Eller ett missat P19-EM-kval i en grupp där vi kom efter Ukraina och Slovenien. Kan såklart ha missat någon framgång, men jag har verkligen letat utan att hitta något positivt.

De generationerna som är på gång upp nu verkar vara sämre än de som kom fram för 5-10 år sedan. Nu kan det ju räcka med att några enstaka slår igenom per säsong för att ha ett bra landslag säg 2025, men en realistisk prognos är nog att svenska A-landslaget kommer ha sisådär 10 magra år framför sig. Några enstaka stjärnor räcker inte, om toppbredden inte finns där. Att vi rasar till plats 30-50 på världsrankingen är mer troligt än att vi klättrar upp topp 10.

Damma av den här tråden om 7 år, så ser vi vem som fick rätt.
Citera
2021-06-25, 12:23
Medlem
Sverige kommer se ut som svartskallelandslaget Frankrike snart. Tragiskt imo
Citera
2021-06-25, 22:56
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cultofdeath
Den grandiosa svenska självbilden finns överallt numera. Stormakt hit, stormakt dit. Bara håll käft. Sverige är ett skitland.

Du är miljöpartist ser jag. Du skulle bara heja på Sverige om svenska laget bestod av majoritet negrer.
Citera
2021-06-26, 00:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Tycker väl det ser ganska dåligt ut med återväxten inom svensk fotboll kommande åren. Vi har haft en generationsväxling på gång inom A-landslaget under flera år, men det kommer ju aldrig fram några som duger att ta över efter Larsson, Lustig, Berg etc. Och vi tvingas ställa halvfigurer som Kristoffer Olsson på planen, ta med Granen i truppen osv pga att det helt enkelt inte finns några bättre spelare.

U21-landslaget missade EM-slutspelet efter dubbla förluster mot Irland och en förlust mot Island. Svenska P17-landslaget förlorade ganska nyligen mot Cypern. Letar bland P17- och P16-turneringar 2019 och det enda jag hittar är diverse ickevinster som att t ex P16-landslaget kom sist i en fyrnationsturnering efter tre förluster mot Tjeckien, Danmark och Belgien. Eller ett missat P19-EM-kval i en grupp där vi kom efter Ukraina och Slovenien. Kan såklart ha missat någon framgång, men jag har verkligen letat utan att hitta något positivt.

De generationerna som är på gång upp nu verkar vara sämre än de som kom fram för 5-10 år sedan. Nu kan det ju räcka med att några enstaka slår igenom per säsong för att ha ett bra landslag säg 2025, men en realistisk prognos är nog att svenska A-landslaget kommer ha sisådär 10 magra år framför sig. Några enstaka stjärnor räcker inte, om toppbredden inte finns där. Att vi rasar till plats 30-50 på världsrankingen är mer troligt än att vi klättrar upp topp 10.

Damma av den här tråden om 7 år, så ser vi vem som fick rätt.
Det U21-landslag som du pratar om, som missade U21-EM, hade inte med Alexander Isak, Dejan Kulusevski, Mattias Svanberg eller Jesper Karlsson (han fick vara med en bit in på slutet). Hade man haft med allihopa hade man så klart tagit sig till U21-EM. Tror att nuvarande U21-landslag tar sig till U21-EM utan större besvär.
Citera
2021-06-26, 01:02
Medlem
Frankrike har nog minst 2 olika 11or som hade ersatt varenda spelare i landslaget och kommande svenska landslag utom kanske isak baserat på ren talang.

Det gäller dock inte bara sverige utan väldigt många andra landslag
Citera
2021-06-26, 05:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av engodcevap
Frankrike har nog minst 2 olika 11or som hade ersatt varenda spelare i landslaget och kommande svenska landslag utom kanske isak baserat på ren talang.

Det gäller dock inte bara sverige utan väldigt många andra landslag

Inte Robin Olsen va..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in