2021-06-22, 23:57
Medlem
svensvenglenns avatar
Jag har fått behålla min gamla jobbdator men användaren är skapad av dem och var förut kopplad till jobbets servrar etc. Finns något sätt att skapa en ny admin för att göra sig av med alla kopplingar till jobbet?

Eller går inte det iom windows ägs troligen av företaget? befintliga användaren är work account. kan man skapa en lokal account och göra till admin och ta bort work account?

förklara som om jag vore 5... jag kan inte windows.
Senast redigerad av svensvenglenn 2021-06-23 kl. 00:02.
Citera
2021-06-23, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svensvenglenn
Jag har fått behålla min gamla jobbdator men användaren är skapad av dem och var förut kopplad till jobbets servrar etc. Finns något sätt att skapa en ny admin för att göra sig av med alla kopplingar till jobbet?

Eller går inte det iom windows ägs troligen av företaget? befintliga användaren är work account. kan man skapa en lokal account och göra till admin och ta bort work account?

Om du vill behålla alla filer så sparad du allt på usb sen formatera om inte så formaterar du om skiten så får du en ren disk. Simpelt.

Ladda ner windows 10 image creator från deras hemsida. Bara googla windows 10 download och klicka på "Microsofts hemsida".

Ladda ner filen som dyker upp när du skrollar ner på sidan du kom in på.

Därefter följer du stegen som kommer. Först godkänna villkor sen välja spara windows på usb eller uppgradera datorn. Du väljer spara på usb sen gör den sitt jobb och efter allt från 10-30 min så är den klar.

Starta om datorn och in på bios ( f10/f12/delete knappen) boota (starta) från usb och följ anvisningar. Där kommer du får återställa datorn alternativ felsöka mm.

Sen får du en ny o ren disk.
Citera
2021-06-23, 00:13
Bannlyst
Jag kan försöka förklara så att vem som helst kan förstå:

1. Hitta datorns tillverkare, alltså Apple, HP, Lenovo osv. Hitta också serienumret. Du hittar denna information på den fysiska datorn, på undersidan. Håll datorn under en lampa och vinkla så ser du tydligt ett serienummer (ofta 7+ tecken, stora bokstäver, med siffror). Hitta också modellen (t.ex. "EliteBook 850 G5"
2. Googla på modellen och "how to access bios", följ guiden
3. Väl inne i bios så kommer du antingen se en massa saker, eller mötas av en ruta som ber om lösenord. Om du ser en massa data, t.ex. klocka, datum och specifikationer, då är du troligtvis inne. Musen fungerar inte här, så lämna dildon. Kolla noga vad som händer när du navigerar med piltangenterna. Du kan trycka på Retur eller mellanslag för att ändra värden. Det du letar efter är "Restore bios to factory defaults" eller liknande. Om du möts av en ruta som ber om lösenord, vilket företag är datorn ifrån? Jag jobbar som global klientarkitekt och konsultat hos dom flesta stora företagen. Jag har BIOS-lösenordet till alla. Det sätts i en TS vid förberedning av datorn.
4. Efter BIOS är återställt, låt datorn vara men i påslaget läge.
5. Hitta en annan dator, ladda ned Microsoft Windows Media Creation Tool
6. Plugga i ett USB-minne på minst 16GB
7. Kör MediaCreationTool
8. Välj att skapa en USB-enhet
9. Peka ut USB-minnet
10. Programmet laddar nu ned Windows och avslutar med att specialkonfigurera USB-minnet till att kunna användas för att installera Windows på datorer, precis som en cd-skiva förr
11. När programmet är klart trycker du OK och låter programmet avsluta. Leta efter ikoner längst ned till höger på skärmen, i själva aktivitetsfältet. Någonstans där har du en ikon för anslutna USB-enheter. Vänsterklicka på den och välj att koppla ifrån USB-minnet.
12. Koppla bort USB-minnet och kör in i jobbdatorn
13. Googla på jobbdatorns modell och "how to usb boot", följ guiden
14. När du kommit in i Windows installationsprogram så trycker du next tills det är dags att hantera diskar
15. Markera diskar/partitioner en efter en och välj delete. Om det inte går att trycka delete, gå till nästa disk/partition, uppifrån och ned, nedifrån och upp. Målet är att det ska stå bara ett värde kvar, en helt opartitionerad hårddisk. Unallocated space, 100%.
16. När du fått till det, markera det då och tryck OK
17. Installationen bör köra igång och med USB =>3.0 samt en SSD/NVMe så är installationen säkert färdig på 23 minuter och 50 sekunder
18. När datorn startar om efter 23 minuter och 50 sekunder, dra ur USB-minnet
19. Följ Windows installationsguide tills du kommer in i operativsystemet. Klart!
Citera
2021-06-23, 08:54
Medlem
1FFs avatar
Citat:

Som sagts, nyinstallera, återställ BIOS samt uppdatera detsamma.
Om det är W10 på datorn så aktiverar licensnyckeln sig självt efter en nyinstallation.

Så här finner du licensnyckeln - https://www.thewindowsclub.com/find-windows-product-key
Den kan hursom vara bra att ha på pränt.
Citera
2021-06-23, 14:52
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:

Om du verkligen fått behålla datorn med jobbets goda minne så är det ju bara att kontakta dem så att dom tar ur datorn ur domänen och skapar ett lokalt adminkonto. Eller är det så att datorn i själva verket är stulen?
Citera
2021-06-23, 18:23
Medlem
svensvenglenns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BarnFistare
Jag kan försöka förklara så att vem som helst kan förstå:

1. Hitta datorns tillverkare, alltså Apple, HP, Lenovo osv. Hitta också serienumret. Du hittar denna information på den fysiska datorn, på undersidan. Håll datorn under en lampa och vinkla så ser du tydligt ett serienummer (ofta 7+ tecken, stora bokstäver, med siffror). Hitta också modellen (t.ex. "EliteBook 850 G5"
2. Googla på modellen och "how to access bios", följ guiden
3. Väl inne i bios så kommer du antingen se en massa saker, eller mötas av en ruta som ber om lösenord. Om du ser en massa data, t.ex. klocka, datum och specifikationer, då är du troligtvis inne. Musen fungerar inte här, så lämna dildon. Kolla noga vad som händer när du navigerar med piltangenterna. Du kan trycka på Retur eller mellanslag för att ändra värden. Det du letar efter är "Restore bios to factory defaults" eller liknande. Om du möts av en ruta som ber om lösenord, vilket företag är datorn ifrån? Jag jobbar som global klientarkitekt och konsultat hos dom flesta stora företagen. Jag har BIOS-lösenordet till alla. Det sätts i en TS vid förberedning av datorn.
4. Efter BIOS är återställt, låt datorn vara men i påslaget läge.
5. Hitta en annan dator, ladda ned Microsoft Windows Media Creation Tool
6. Plugga i ett USB-minne på minst 16GB
7. Kör MediaCreationTool
8. Välj att skapa en USB-enhet
9. Peka ut USB-minnet
10. Programmet laddar nu ned Windows och avslutar med att specialkonfigurera USB-minnet till att kunna användas för att installera Windows på datorer, precis som en cd-skiva förr
11. När programmet är klart trycker du OK och låter programmet avsluta. Leta efter ikoner längst ned till höger på skärmen, i själva aktivitetsfältet. Någonstans där har du en ikon för anslutna USB-enheter. Vänsterklicka på den och välj att koppla ifrån USB-minnet.
12. Koppla bort USB-minnet och kör in i jobbdatorn
13. Googla på jobbdatorns modell och "how to usb boot", följ guiden
14. När du kommit in i Windows installationsprogram så trycker du next tills det är dags att hantera diskar
15. Markera diskar/partitioner en efter en och välj delete. Om det inte går att trycka delete, gå till nästa disk/partition, uppifrån och ned, nedifrån och upp. Målet är att det ska stå bara ett värde kvar, en helt opartitionerad hårddisk. Unallocated space, 100%.
16. När du fått till det, markera det då och tryck OK
17. Installationen bör köra igång och med USB =>3.0 samt en SSD/NVMe så är installationen säkert färdig på 23 minuter och 50 sekunder
18. När datorn startar om efter 23 minuter och 50 sekunder, dra ur USB-minnet
19. Följ Windows installationsguide tills du kommer in i operativsystemet. Klart!

hah tack för utförlig beskrivning. förjävla lättanvänt det där windows asså =D
man skulle ju kunna tycka att man bara kan skapa en lokal användare och sedan ta bort det andra arbetskontot/domänen. Vad är problemet med att man löser det så?
Senast redigerad av svensvenglenn 2021-06-23 kl. 18:28.
Citera
2021-06-23, 18:29
Medlem
svensvenglenns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Om du verkligen fått behålla datorn med jobbets goda minne så är det ju bara att kontakta dem så att dom tar ur datorn ur domänen och skapar ett lokalt adminkonto. Eller är det så att datorn i själva verket är stulen?

ja det kan ja väl göra, men jag tänkte att jag kanske kunde göra det själv.
Citera
2021-06-23, 18:37
Bannlyst
Citat:
hah tack för utförlig beskrivning. förjävla lättanvänt det där windows asså =D
man skulle ju kunna tycka att man bara kan skapa en lokal användare och sedan ta bort det andra arbetskontot/domänen. Vad är problemet med att man löser det så?
... Eftersom då kan jag traska in på vilket företag som helst, ta en dator, skapa ett konto, ge mig själv rättigheter till andra användare på datorn, komma åt deras filer osv.

Med andra ord har du en dator som är specialconfad säkerhetsmässigt och vill du kunna använda den som vanligt så måste du ta bort säkerhetsfunktionerna och det går bara att göra genom att rensa datorn eller logga in med en autentiserad domänanvändare med adminbehörigheter och sedan gå ur domänen. Du kan också logga in på det lokala adminkontot genom att ange .\<hostnamn> som användarnamn och tillhörade lösenord, sedan gå ur domänen därifrån.
Citera
2021-06-23, 18:43
Medlem
svensvenglenns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BarnFistare
... Eftersom då kan jag traska in på vilket företag som helst, ta en dator, skapa ett konto, ge mig själv rättigheter till andra användare på datorn, komma åt deras filer osv.

Med andra ord har du en dator som är specialconfad säkerhetsmässigt och vill du kunna använda den som vanligt så måste du ta bort säkerhetsfunktionerna och det går bara att göra genom att rensa datorn eller logga in med en autentiserad domänanvändare med adminbehörigheter och sedan gå ur domänen. Du kan också logga in på det lokala adminkontot genom att ange .\<hostnamn> som användarnamn och tillhörade lösenord, sedan gå ur domänen därifrån.

ah ok, är det pga bitlocker eller vad det heter?
Citera
2021-06-23, 18:54
Bannlyst
Citat:
ah ok, är det pga bitlocker eller vad det heter?
Nej, Bitlocker ansvarar bara för att datan är krypterad.
Citera
2021-06-24, 04:26
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
ja det kan ja väl göra, men jag tänkte att jag kanske kunde göra det själv.
Kan bli svårt då det bara brukar vara konton med höga behörigheter i domänen som t ex domänadministratörskonton och liknande som tillåts ta bort eller lägga till datorer i en domän. Om ditt domänkonto är lokal administratör så räcker detta inte för att ta bort datorn från domänen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in