Citat:
Och bränna på paprikapulvret lite, och helst ska det vara en paprika av ungersk typ.Köttfärs och spiskummin? Knappt någon paprika? Inte vad jag kallar gulasch precis. Högrev, antingen hel eller som grytbitar, paprikapulver - mycket paprikapulver! Vi talar om flera matskedar, inte kryddmått. Tips, köp paprikapulver från t.ex "Ungersk mat". Spiskummin är till tacos, i gulasch är det "brödkummin" som gäller. Tips, köp malen kummin, finns också hos "Ungersk mat". Gul lök, vitlök, färsk paprika, selleri, morötter, ev. potatis plus lite "kryddor" bör ge en hyfsad gulasch.
Köpte en helt jävla fantastik paprikapulver(ädelsöt kalla man den) innan, men affären slutade med den.
Jag mortlar kumminen själv till gulaschen, men komiskt nog har även en pulver ståendes som använda i det dagliga kryddlandet.
Vad jag lärt mig av denna krydda jag avskyr när smaken är koncentrerad, är att den skapar en härlig smakbild även vid små mängder.
Och börjat lägga den lite här och där i den vanliga maten och även typ vitlökssås av gräddfil och majonnäs eller nått liknande.
Vill man göra gulasch soppa så är det väl bara hoppa in i depauls recept i gulaschtråden och ta det receptet och sen anpassa det till en soppa.
Citat:
Högrev och fransyska är ju rätt billiga kött, så skulle inte ens fundera på ta något annat.Glöm inte få med paprikapulvret också i denna bryning, sen är crock poten perfekt för resten.