• 2
  • 3
2021-06-23, 14:18
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Köttfärs och spiskummin? Knappt någon paprika? Inte vad jag kallar gulasch precis. Högrev, antingen hel eller som grytbitar, paprikapulver - mycket paprikapulver! Vi talar om flera matskedar, inte kryddmått. Tips, köp paprikapulver från t.ex "Ungersk mat". Spiskummin är till tacos, i gulasch är det "brödkummin" som gäller. Tips, köp malen kummin, finns också hos "Ungersk mat". Gul lök, vitlök, färsk paprika, selleri, morötter, ev. potatis plus lite "kryddor" bör ge en hyfsad gulasch.
Och bränna på paprikapulvret lite, och helst ska det vara en paprika av ungersk typ.
Köpte en helt jävla fantastik paprikapulver(ädelsöt kalla man den) innan, men affären slutade med den.

Jag mortlar kumminen själv till gulaschen, men komiskt nog har även en pulver ståendes som använda i det dagliga kryddlandet.
Vad jag lärt mig av denna krydda jag avskyr när smaken är koncentrerad, är att den skapar en härlig smakbild även vid små mängder.
Och börjat lägga den lite här och där i den vanliga maten och även typ vitlökssås av gräddfil och majonnäs eller nått liknande.

Vill man göra gulasch soppa så är det väl bara hoppa in i depauls recept i gulaschtråden och ta det receptet och sen anpassa det till en soppa.
Citat:
Varför? Är det inte bättre att köpa bra kött om man vill laga bra mat?
Högrev och fransyska är ju rätt billiga kött, så skulle inte ens fundera på ta något annat.
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Om du äger en slökokare typ crock pot blir det kanon i den om du bara bryner bitarna först.
Glöm inte få med paprikapulvret också i denna bryning, sen är crock poten perfekt för resten.
Citera
2021-06-23, 18:03
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Och bränna på paprikapulvret lite, och helst ska det vara en paprika av ungersk typ.
Köpte en helt jävla fantastik paprikapulver(ädelsöt kalla man den) innan, men affären slutade med den.

Jag mortlar kumminen själv till gulaschen, men komiskt nog har även en pulver ståendes som använda i det dagliga kryddlandet.
Vad jag lärt mig av denna krydda jag avskyr när smaken är koncentrerad, är att den skapar en härlig smakbild även vid små mängder.
Och börjat lägga den lite här och där i den vanliga maten och även typ vitlökssås av gräddfil och majonnäs eller nått liknande.

Vill man göra gulasch soppa så är det väl bara hoppa in i depauls recept i gulaschtråden och ta det receptet och sen anpassa det till en soppa.

Högrev och fransyska är ju rätt billiga kött, så skulle inte ens fundera på ta något annat.

Glöm inte få med paprikapulvret också i denna bryning, sen är crock poten perfekt för resten.
Jag har aldrig bränt på paprikapulvret, gör du det i torr panna bara och bränner du på allt pulver? Ungersk paprika är ju ett krav, milsvid skillnad från Santra Maria och annat. Ska man ändå beställa paprika så kan jag också tipsa om gulasch- och paprikapuré på tub, bra om man har svårt att hitta den där rätta smaken.

Jag brukade också mortla hel kummin förr, men precis som du har jag svårt för stark kumminsmak och det blir ju ganska koncentrerat om man biter på ett frö. Mald kummin sprider sig bättre, men är ju som alla malda kryddor lite blekare i smak.

Högrev är väl det jag använt mest. Är man bara lite förtänksam så finns det ju ganska ofta till nedsatt pris, bara att frysa in och tillaga senare.
Citera
2021-06-23, 18:41
Medlem
klybans avatar
Citat:
Jag har aldrig bränt på paprikapulvret, gör du det i torr panna bara och bränner du på allt pulver? Ungersk paprika är ju ett krav, milsvid skillnad från Santra Maria och annat. Ska man ändå beställa paprika så kan jag också tipsa om gulasch- och paprikapuré på tub, bra om man har svårt att hitta den där rätta smaken.

Jag brukade också mortla hel kummin förr, men precis som du har jag svårt för stark kumminsmak och det blir ju ganska koncentrerat om man biter på ett frö. Mald kummin sprider sig bättre, men är ju som alla malda kryddor lite blekare i smak.

Högrev är väl det jag använt mest. Är man bara lite förtänksam så finns det ju ganska ofta till nedsatt pris, bara att frysa in och tillaga senare.
Bränt på är väl en lite felaktig beskrivning, men bryner på det en stund.

Vet första gången jag fick ett kumminfrö i munnen och det var när vi hade varit i DK som liten, och de hade köpt ett bröd med en jävlas massa såna.
Och det var en extremt otrevlig överraskning för ett litet bar och den hemska smaken

Ja, högrev har ju ofta driver, och är ett billigt kött i mina ögon.
Grytbitar har jag inte köpt på säkert 20 år.
Citera
2021-06-24, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dimpen
Grygbitar = högrev oavsett vad du köper istället.....
Grytbitar är ju bara en benämning på hur köttet är skuret, i just bitar. Det kan vars från skinka, karré, fransyska, innanlår eller vad du vill.
Citera
2021-06-24, 14:02
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av griskotlett
Grytbitar är ju bara en benämning på hur köttet är skuret, i just bitar. Det kan vars från skinka, karré, fransyska, innanlår eller vad du vill.
Vi kan lugnt räkna med att h*n inte pratar om gris.

I dessa grytbitar och på den tiden jag köpte det, så skulle jag nog säga noll procent högrev och pga för fina fibrer.
Sen hur det är idag har jag inte kollat, så kanske de skickar med mer sånt, men jag gissar nog att de hellre kör färs på det i första läget.
Citera
2021-06-24, 14:24
Medlem
Dimpens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av griskotlett
Så rätt så. Uttryckte mig nog oklart. Jag menar att det ska vara högrev.
Citera
2021-06-24, 15:47
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Köttfärs och spiskummin? Knappt någon paprika? Inte vad jag kallar gulasch precis. Högrev, antingen hel eller som grytbitar, paprikapulver - mycket paprikapulver! Vi talar om flera matskedar, inte kryddmått. Tips, köp paprikapulver från t.ex "Ungersk mat". Spiskummin är till tacos, i gulasch är det "brödkummin" som gäller. Tips, köp malen kummin, finns också hos "Ungersk mat". Gul lök, vitlök, färsk paprika, selleri, morötter, ev. potatis plus lite "kryddor" bör ge en hyfsad gulasch.

Får kanske beställa mald kummin från det där stället, för det finns väl aldrig i vanliga svenska matbutiker? Har letat efter det en del eftersom gulasch är en stapelrätt hos mig under vinterhalvåret och jag tycker att det är svårt att mortla hel kummin tillräckligt väl. I övrigt ser din ingredienslista ut ungefär som min, förutom att jag har en del fond i och skippar selleri. Är lite olika om jag låter potatis koka med ett tag eller om jag äter gulaschen med ris, gillar båda.
Citera
2021-06-24, 18:38
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
Får kanske beställa mald kummin från det där stället, för det finns väl aldrig i vanliga svenska matbutiker? Har letat efter det en del eftersom gulasch är en stapelrätt hos mig under vinterhalvåret och jag tycker att det är svårt att mortla hel kummin tillräckligt väl. I övrigt ser din ingredienslista ut ungefär som min, förutom att jag har en del fond i och skippar selleri. Är lite olika om jag låter potatis koka med ett tag eller om jag äter gulaschen med ris, gillar båda.
Om du "rostar" den en gryta/panna, så torkar den snabbt ut och blir enklare att mortla.
Jag har en "mördar" mortel, inget överlever den, sen finns steg två och en "Bullit", de är bra på att finfördela kryddor till dess beståndsdelar.
Citera
2021-06-25, 10:11
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
]Får kanske beställa mald kummin från det där stället, för det finns väl aldrig i vanliga svenska matbutiker?[/b] Har letat efter det en del eftersom gulasch är en stapelrätt hos mig under vinterhalvåret och jag tycker att det är svårt att mortla hel kummin tillräckligt väl. I övrigt ser din ingredienslista ut ungefär som min, förutom att jag har en del fond i och skippar selleri. Är lite olika om jag låter potatis koka med ett tag eller om jag äter gulaschen med ris, gillar båda.
Jodå, det finns. Jag har köpt mald kummin av märket "Kryddhuset" som brukar finnas på Dollarstore.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in