2021-06-22, 13:07
Medlem
Hallå!

Jag försöker hjälpa en släkting som har lite dålig räckvidd på Wi-Fi. Han har fiberanslutning och abonnemang hos Bahnhof. Routern är en Tilgin HG2711.

I min egen bostad har jag bredband via Comhems kabelnät. Där kan jag välja om jag ska ansluta mig till 2,4 eller 5 GHz.

När jag är hos min släkting så dyker det bara upp ett enda nätverk på min iPhone. Det står inte om det är 2,4 eller 5 GHz. Släktingens router ska klara både 2,4 och 5.

Hur ska man veta vilken hastighet man är ansluten till? Min tanke var att om hans enheter är anslutna till 5 GHz så skulle man kunna prova med 2,4 som sägs ge bättre räckvidd. Men nu vet man ju inte ens vilken hastighet man ansluten till!

Hjälp!
Citera
2021-06-22, 13:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mirko.Kostelic
Hallå!

Jag försöker hjälpa en släkting som har lite dålig räckvidd på Wi-Fi. Han har fiberanslutning och abonnemang hos Bahnhof. Routern är en Tilgin HG2711.

I min egen bostad har jag bredband via Comhems kabelnät. Där kan jag välja om jag ska ansluta mig till 2,4 eller 5 GHz.

När jag är hos min släkting så dyker det bara upp ett enda nätverk på min iPhone. Det står inte om det är 2,4 eller 5 GHz. Släktingens router ska klara både 2,4 och 5.

Hur ska man veta vilken hastighet man är ansluten till? Min tanke var att om hans enheter är anslutna till 5 GHz så skulle man kunna prova med 2,4 som sägs ge bättre räckvidd. Men nu vet man ju inte ens vilken hastighet man ansluten till!

Hjälp!
På en del routrar så får man under inställningar stänga av 5 eller 2,4. Då hoppar alla ens uppkopplingar över till den man inte stängt av, så är det på telias router iallafall.
Citera
2021-06-22, 13:13
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Hallå!

Hjälp!
Tilgin HG2711 har troligen en funktion som heter "bandsteering" påslagen. Det innebär att både 2.4 och 5 banden har samma ssid namn och wifi routern avgör vad den som försöker ansluta kopplas till. Enligt mig en ganska värdelös funktion som enbart förvirrar. Den går givetvis att stänga av i wifi routern och du får då ange ett ssid för 2.4 och ett för 5GHz bandet.
Citera
2021-06-22, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av beaver_se
På en del routrar så får man under inställningar stänga av 5 eller 2,4. Då hoppar alla ens uppkopplingar över till den man inte stängt av, så är det på telias router iallafall.

OK… säkert en dum fråga, men jag brukar inte hålla på med inställningar av routers. Hur kommer man åt inställningarna?

Tillägg: Nu hittade jag en instruktion av hur man kommer åt inställningarna. Ska testa om jag hittar ”bandsteering”.
Senast redigerad av Mirko.Kostelic 2021-06-22 kl. 13:18.
Citera
2021-06-22, 13:18
Medlem
kimdah2002s avatar
Sedan kan man fråga dålig räckvidd till vad? mobil, padda, tv, laptop, dator?
Senast redigerad av kimdah2002 2021-06-22 kl. 13:22.
Citera
2021-06-22, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Sedan kan man fråga dålig räckvidd till vad? mobil, padda, tv, laptop, dator?

Problemet finns när han ska använda sin smart-tv. Netflix går bra, men hos SVT Play och HBO bryts anslutningen ibland och det står att internetanslutning saknas. Dessa tjänster kanske är extra känsliga för störningar i Wi-Fi, vad vet jag? Tänkte i alla fall testa att köra 2;4 GHz och se om det blir bättre.
Citera
2021-06-22, 13:42
Bannlyst
Citat:
Problemet finns när han ska använda sin smart-tv. Netflix går bra, men hos SVT Play och HBO bryts anslutningen ibland och det står att internetanslutning saknas. Dessa tjänster kanske är extra känsliga för störningar i Wi-Fi, vad vet jag? Tänkte i alla fall testa att köra 2;4 GHz och se om det blir bättre.
Så är det, på 5 i sverige är det störningar ibland men stabilt på 2,4 gällande Netflix, samma gäller även i Thailand så vi kör med 2,4 även där som är stabilare...
Citera
2021-06-22, 14:11
Medlem
Megaforces avatar
5 ghz har i regel kortare räckvidd, men kan ibland tränga igenom väggar bättre om det är armerade betongväggar då armeringsnäten brukar isolera 2.4 Ghz men inte 5 Ghz. Så man får testa sig fram. Det brukar dock vara för mycket annan trafik på 2.4 Ghz som stör. Alla routrar är inte så bra på att analysera trafiken. Har man tur och 2.4 Ghz bandet är fri från grannars brus så kan man kanske använda 40 Mhz bandbredd vilket ger bra hastighet som även klarar 4K-strömning.
Citera
2021-06-22, 14:48
Medlem
Jag har har som standard två kanaler:
2.4 GHz
5 GHz

Frekvensen rullar när jag söker nät.
Kan enkelt välja 2.4 eller 5 GHz.

5 GHz har kortare räckvidd hos mig.
Brukar bli 2.4 GHz när jag är 10 meter plus från routern.

Gå in i admin på routern och andra namn på frekvenserna.

Typ Flashback 2.4 och Flashback 5
Sen väljer du själv vilken frekvens du vill ansluta till.
Citera
2021-06-22, 15:03
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Jag skulle använda sladd mellan routern o tv'n funkar alltid snabbare o stabilare än wifi
Citera
2021-06-22, 15:13
Medlem
cultofdeaths avatar
Bästa tipset du kan få här är:

Byt router. Köp en av ett erkänt bra märke. Själv har jag denna och har aldrig stött på ett enda problem öht. Snabb, stabil och täckning i hela huset.

https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/natverk/router/asus-rt-ac58u-v3/1010669.8935/
Citera
2021-06-22, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Tilgin HG2711 har troligen en funktion som heter "bandsteering" påslagen. Det innebär att både 2.4 och 5 banden har samma ssid namn och wifi routern avgör vad den som försöker ansluta kopplas till. Enligt mig en ganska värdelös funktion som enbart förvirrar. Den går givetvis att stänga av i wifi routern och du får då ange ett ssid för 2.4 och ett för 5GHz bandet.

Bra tips! Nu när jag har låst på 2.4 så funkar streaming utan problem! 😀
Tack för hjälpen!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in