• 2
  • 3
2021-06-22, 22:52
Medlem
Chinatowns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melolontha
Min poäng är att det inte behöver vara på ett föutbestämt sätt. Vill man inte prata om vissa saker (oavsett anledning) så gör man inte det.
Vill man däremot fördjupa vänskapen så kan man prata om allt. Sverige är ett fritt land och endast om man har det som levebröd att behaga så finns anledning att göra det,
för vad är villkorad och inställsam pk-vänskap värd.. En börda. Men jag kan inte bestämma hur du och andra ska känna.
Jag lägger mig heller inte i hur ni är eller vad du gör. Folk är så satans fega att bli socialt dömda.

Jag tycker absolut man kan berätta om sig själv. Håller med om att det påklistrade PK-sättet där varje minsta "fel" kan avbryta en "vänskap" är fel. Folk kan vara väl ytliga.

Samtidigt måste man inse att en ny person (kollega, bekant, vän, partner) inte vet något om dig. Det finns positiva saker och negativa saker att vara ärlig om. Att bara dra upp det negativa kan ge en sida som blir fel den också. Du kan ju idag vara en väldigt positiva och stabil människa även om du haft många motgångar tidigare.

Man kan prata om härliga somrar på landet, ens första kärlek, att man vann någon simtävling som liten, att man fick skolans bästa betyg i bild eller att man är bra på att mecka med bilar. Att bara prata om pappan som svek dig, blivit mobbad, har problem med gluten, vägrar dricka alkohol efter hemsk "fest" eller att man spenderat halva livet på sjukhus kan ge en väl negativ och felaktig bild av dig.

Livet är ju både bra och dåligt. Positivt och negativt.

Man behöver inte dölja något, men bästa är att välja rätt tillfälle att berätta saker. Inte bara köra falskspelet med allt positivt eller dra in växeln på allt det hemska. Är det en vän eller bekant som hänger med ett tag finns tid för båda!
Citera
2021-06-22, 23:18
Medlem
Rickenbacker69s avatar
TS har helt rätt. Jag kan nog vara för utlämnade ibland, men försöker hålla tillbaka. Frågar man mig får man dock alltid ett ärligt svar - det är ju skillnad på att hålla igen lite med störtfloden av fel och brister och att försöka dölja dem.
Citera
2021-06-23, 00:30
Medlem
MrFishboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heliarchos
Alla har nog fasader och det kan vara bra eller dåligt beroende på hur man använder sin fasad. Alla har något som ger det första intrycket. Jag trivs bäst med människor som uppför sig väl oavsett vad som rör sig inuti deras huvud eller hjärta, för vad som pågår där inne är privat och det är en fråga om förtroende ifall de vill dela med sig av det. En del trivs med människor som säger rakt ut vad de tänker oavsett situation, men det är inte säkert att det är särskilt bra för dem själva eller för andra. Det fungerar kanske om man umgås med likasinnade, men sällan annars.

Fast vem bryr sig vad andra tycker och anser? Vem vill leva ett liv för att upprätthålla sin falska fasad och bekräfta andras falska fasader?
Har svårt att se hur det finns en koppling mellan en falsk fasad och personlig integritet.
Brutal ärlighet är att det man säger är sant, inte att säga allt man tänker.
Citera
2021-06-23, 01:34
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BewilderedHulder
Intressant!

Livet är en lindans på den knivskarpt smala gyllene medelvägen. Varför får man aldrig lära sig vad som är verkligt viktigt som sånt här i skolan?!
Bra fråga.

Man ska nog vara öppen och ärlig men inte för öppen och absolut inte för utlämnande.
Det togs upp i en svensk film en gång "om man inte har några hemligheter tappar man intresset för varann". Jag tror det stämmer.

Folk som fläker ut privatlivet, dåliga barndomsminnen och annat oavbrutet kan skrämma bort folk. Likadant är det med ärlighet. Folk vill inte ha sanningar kastade i ansiktet i ett kör. Ibland behövs det en vit lögn för att klara husfriden eller vänskapen.

Personligen är jag urusel på att ljuga. Det är väl något autistiskt drag jag har.
Citera
2021-06-23, 08:34
Medlem
Fittheligeandes avatar
Som med allt annat handlar det om en balansgång. Samt vad man vill få ut av sina relationer. Är man nöjd med ytliga relationer så finns det ju ingen anledning att vara "utlämnande." Vill man ha djupare relationer så krävs det ju dock att man öppnar upp sig själv mer. Sen finns det självklart bättre och sämre tillfällen för detta. Man måste ju känna av om det är rätt tillfälle och att personen man öppnar upp sig för är mottaglig för detta m.m. Vad som är normalt att prata öppet om ändras ju dessutom konstant. För att saker ska bli mer socialt acceptabla att prata om så krävs det ju att någon vågar bryta mot detta tabu. Men visst den säkra vägen är ju att bara prata om säkra saker som inte är utlämnande. Men då förblir ens relationer ganska ytliga.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in