Citat:
Min poäng är att det inte behöver vara på ett föutbestämt sätt. Vill man inte prata om vissa saker (oavsett anledning) så gör man inte det.
Vill man däremot fördjupa vänskapen så kan man prata om allt. Sverige är ett fritt land och endast om man har det som levebröd att behaga så finns anledning att göra det,
för vad är villkorad och inställsam pk-vänskap värd.. En börda. Men jag kan inte bestämma hur du och andra ska känna.
Jag lägger mig heller inte i hur ni är eller vad du gör. Folk är så satans fega att bli socialt dömda.
Vill man däremot fördjupa vänskapen så kan man prata om allt. Sverige är ett fritt land och endast om man har det som levebröd att behaga så finns anledning att göra det,
för vad är villkorad och inställsam pk-vänskap värd.. En börda. Men jag kan inte bestämma hur du och andra ska känna.
Jag lägger mig heller inte i hur ni är eller vad du gör. Folk är så satans fega att bli socialt dömda.
Jag tycker absolut man kan berätta om sig själv. Håller med om att det påklistrade PK-sättet där varje minsta "fel" kan avbryta en "vänskap" är fel. Folk kan vara väl ytliga.
Samtidigt måste man inse att en ny person (kollega, bekant, vän, partner) inte vet något om dig. Det finns positiva saker och negativa saker att vara ärlig om. Att bara dra upp det negativa kan ge en sida som blir fel den också. Du kan ju idag vara en väldigt positiva och stabil människa även om du haft många motgångar tidigare.
Man kan prata om härliga somrar på landet, ens första kärlek, att man vann någon simtävling som liten, att man fick skolans bästa betyg i bild eller att man är bra på att mecka med bilar. Att bara prata om pappan som svek dig, blivit mobbad, har problem med gluten, vägrar dricka alkohol efter hemsk "fest" eller att man spenderat halva livet på sjukhus kan ge en väl negativ och felaktig bild av dig.
Livet är ju både bra och dåligt. Positivt och negativt.
Man behöver inte dölja något, men bästa är att välja rätt tillfälle att berätta saker. Inte bara köra falskspelet med allt positivt eller dra in växeln på allt det hemska. Är det en vän eller bekant som hänger med ett tag finns tid för båda!