2021-06-22, 12:24
Medlem
Hej! Nån som gjort en kolposkopi och vill berätta hur undersökningen gått till? Jag har gjort en pga tidigare lätta cellförändringar och HPV och vill höra om andras kolposkopi och hur det gått till steg för steg för jag är orolig att jag har svåra förändringar nu men att läkaren inte berättade det hen såg under undersökningen för mig utan vill vänta på provsvaren från nya cellprovet och biopsierna.
Detta gäller alltså kolposkopi, inte koloskopi!
Citera
2021-06-22, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jos0910
Hej! Nån som gjort en kolposkopi och vill berätta hur undersökningen gått till? Jag har gjort en pga tidigare lätta cellförändringar och HPV och vill höra om andras kolposkopi och hur det gått till steg för steg för jag är orolig att jag har svåra förändringar nu men att läkaren inte berättade det hen såg under undersökningen för mig utan vill vänta på provsvaren från nya cellprovet och biopsierna.
Det är som en vanlig gynundersökning har jag hört.

Men fråga mer på Familjeliv typ
Citera
2021-06-22, 12:54
Medlem
Svidmyras avatar
https://alfresco-offentlig.vgregion....lse&guest=true
Citera
2021-06-22, 13:03
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jos0910

Jag har gjort det och upplevde varken obehag eller smärta. Möjligen att det "drog" lite i innanmätet.
Det kändes som en vanlig gynundersökning där läkaren berättade steg för steg vad han gjorde.
"Nu knipsar jag ett par provbitar ur slemhinnan" lät ju inte så kul men var smärtfritt.
Du har absolut inget att oroa dej för och prata med läkaren om din oro för att han sett nått värre.
Lycka till!
Citera
2021-06-22, 19:56
Medlem
Jag vet vad som står om kolposkopier och så, har ju gjort en själv också. Undrar kring andras erfarenheter om hur undersökningen gick till då jag är lite fundersam kring om min läkare såg nåt mer än vad hen sa till mig då jag tror att hen undersökte mig mer än vad man brukar göra vid en kolposkopi, tex använde hen ultraljud också. Tror inte att det är något som brukar göras i samband med en kolposkopi?
Har frågat på Familjeliv men inte fått så mycket svar så tänkte att jag provar här med!
Citera
2021-06-22, 21:36
Bannlyst
Du kan inte se i journalen på 1177?
Citera
2021-06-22, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roxic
Du kan inte se i journalen på 1177?

Har inte kommit upp nåt i journalen än! Bra tips, ska hålla koll där
Citera