2021-06-21, 21:20
Medlem
Jag har nyligen blivit intresserad av Franska Revolutionen och de efterföljande Napoleonkrigen och jag har också förstått att under denna tid som förändrades de skandinaviska gränserna ganska mycket. Danmark tappade Norge till Sverige, Finland blev självständigt och vi fick Kung Karl Johan. Det var nog också ganska mycket annat som ändrades i europa med Napoleonkrigen.

Finns det någon bra bok på svenska som beskriver den här tidsepoken, som också belyser ändringarna i skandinavien?

Wikipedia verkar ha någon epokindelning som gör det svårt att sätta namn på denna epok i svensk historia:
Citat:
7 Gustavianska tiden (1772–1809)
8 Unionstiden (1809–1905)
Någon annat namn på den svenska epoken som jag borde söka på?

Vill alltså inte bara läsa om krigen, men också om bakgrunden och samhällsförändringen.
Citera
2021-06-22, 00:04
Medlem
Ördögs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inkomsttagaren
Jag har nyligen blivit intresserad av Franska Revolutionen och de efterföljande Napoleonkrigen och jag har också förstått att under denna tid som förändrades de skandinaviska gränserna ganska mycket. Danmark tappade Norge till Sverige, Finland blev självständigt och vi fick Kung Karl Johan.

Inte riktigt. Finland avskildes från Sverige och blev ett autonomt storfurstendöme under Ryssland. Självständigt blev Finland först 1917.
Och Norge blev ett eget kungarike i union med Sverige, med gemensam regent.

Förra året ställde någon här på historieforumet frågor om 1809-09 års krig, och efterlyste boktips, Jag gav en del sådana i det här inlägget. Dag Sebastian Ahlanders Sverige vid avgrunden 1808-1814 är en bra översikt, och relativt nyutkommen.

(FB) När Sverige förlorade Finland!
Senast redigerad av Ördög 2021-06-22 kl. 00:11.
Citera
2021-06-22, 08:00
Medlem
Herman Lindqvist har skrivit en del om den tiden. Fast han är lite väl populärhistorisk och Rojalistisk
Citera
2021-06-22, 08:01
Medlem
http://www.hermanlindqvist.se/
Citera
2021-06-22, 09:33
Medlem
Ankdammsmans avatar
Bra fråga. Det har nog skrivits mest om slagen om Köpenhamn, på grund av den brittiska inbladningen. Både Ole Feldbaek och Gareth Glover har gett ut moderna verk. Finska kriget finns mycket publicerat om från svensk sida men jag vet inte hur mycket som är nytt. Har dock för mig att det kom ett par böcker till jubiléet 1809. Det har säkert gett ut en hel del på finska också men det mesta är med all sannolikhet inte översatt. Samma sak med Ryssland, som ju ofta var den avgörande faktorn.

Alla övergripande verk lär ta upp Skandinavien. Jag gillar Charles Esdailes, men den är rätt torr. Det finns ett översiktsverk på svenska av Magnus Olofsson och det borde ju behandla ämnet. Boken är dessutom från 2020 och författaren är professionell historiker, så kanske värt kolla upp? Utöver det finns såklart den nya bokserien om svensk historia som getts ut på 2000-talet.

Slutligen vill jag slå ett slag för Thomas Sörensens Sista striden. De mörnerska husarerna vid Bornhöft från 2004 som bara lär finnas på bibliotek och antikvariat numera. Det är en lysande mikrohistoria om den kanske sista svenska kavallerichocken och allt omkring den. Rekommenderas till och med av Peter Englund:

https://peterenglundsnyawebb.wordpress.com/2015/09/03/om-en-bortglomd-strid/
Citera
2021-06-22, 23:15
Medlem
Moramannens avatar
Har visserligen inte läst den själv ännu, men Hugo Schulmans "Striden om Finland" från 1909 kanske kan vara något? Finns online: http://runeberg.org/stridfin/

Kom att tänka på den då en släkting har den boken undanstoppad i en låda nånstans efter en loppisrunda.

EDIT: Ser nu att Ördög redan nämnt den i inlägget han länkar till men låter det stå kvar ändå.
Senast redigerad av Moramannen 2021-06-22 kl. 23:18.
Citera
2021-06-24, 00:41
Medlem
Shalashaskas avatar
Omvälvningarnas tid: Norden och Europa under revolutions- och Napoleonkrigen av Martin Hårdstedt är nog precis den typ av bok som efterfrågas.
Citera
2021-07-25, 11:18
Medlem
fjollciggs avatar
Citat:
Finns det någon bra bok på svenska som beskriver den här tidsepoken, som också belyser ändringarna i skandinavien?

Även om du främst är intresserad av franska revolutionen så vill jag varmt rekommendera hela Herman Lindqvists sverigekrönika om elva band. Napoleon dyker upp i del sex (Gustavs dagar) och nämns därefter till som tätt. Han har även skrivit en separat bok om Napoleon, också den mycket läsvärd.

Att Herman själv är rojalist är inget som böckerna lider av, i mitt tycke (är själv anarkist). Tvärtom så tycker jag att han ger ett mycket objektivt intryck.
Citera
2026-08-01, 21:59
Medlem
Jag kom nyss över en relativt ny bok om just denna tid, och med svenskt perspektiv. Dock har jag inte hunnit läsa den än. Bernadotte & Napoleon : svenskarna och Napoleonkrigen 1810-1815 av Patrik Björk
Citera
2026-08-03, 10:46
Medlem
Ankdammsmans avatar
Citat:
Jag kom nyss över en relativt ny bok om just denna tid, och med svenskt perspektiv. Dock har jag inte hunnit läsa den än. Bernadotte & Napoleon : svenskarna och Napoleonkrigen 1810-1815 av Patrik Björk

Ser ut att vara en svensk version av denna, som även finns som e-bok (pdf) om man föredrar det:

https://www.helion.co.uk/military-history-books/the-northern-coalition-against-napoleon-the-campaigns-of-bernadotte-britain-and-the-swedes-1810-1815 .php

Har tänkt kolla in den, Bernadottes roll i kriget mot Napoleon är snarast underskattad i Sverige av någon anledning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in