2021-06-21, 21:01
Medlem
Jag har svårt att tycka om någon musik före mitten av 1600-talet. Men därifrån är den varierad och komplicerad och känslosam på nya sätt, samt med nya tekniker och instrument. Beror det på att kulturpolitiken Ludvig XIV genomförde vid sitt hov var en game changer även där som i så mycket annat konstnärligt (som t.ex. modet)?
Citera
2021-06-21, 21:51
Medlem
Ja Ludvig XIV och Frankrike hade stort inflytande över kulturlivet i hela Europa under barocken. Däremot håller jag inte med dig om att tidig barockmusik och renässansmusik skulle vara sämre.
Citera
2021-06-21, 21:54
Medlem
Men vad kul med en tråd om tidig musik!
Citera
2021-06-21, 22:00
Medlem
Mycket annat än styret i Frankrike som ledde fram till omdaningen i musiklivet som blev barockepoken dock. Operascenen i Italien med Monteverdi som föregångare är måhända wn ännu större gamechanger? Och då var det ett antal italienska furstefamiljer som stod för fiolerna(pun intended). Detta hånde redan kring sekelskiftet 1600
Citera
2021-06-21, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Torktumlarludde
Ja Ludvig XIV och Frankrike hade stort inflytande över kulturlivet i hela Europa under barocken. Däremot håller jag inte med dig om att tidig barockmusik och renässansmusik skulle vara sämre.
Jo, det är väl en smaksak. Men visst är 1500-talets kompositörer väldigt mycket mindre berömda idag än det senare 1600-talets? Jag undrar om Ludvig XIV var epicentrum för ett jordskalv även inom musiken, av en magnitud aldrig förut skådad. Hans "musikminister" Jean Babtist Lully sägs ha uppfunnit ouvertyren m.m. Sen har vi hans Te Deum som måste ha gjort intryck. Det gör den ännu.

Jag undrar bara om det finns god anledning att anse att musiken utvecklades mer mellan 1660 och 1715, än under någon motsvarande period dessförinnan. Jag vet inte hur man mäter sånt. Annat än att den uppenbarligen sedermera varit mycket populärare än något från dessförinnan.
Citera
2021-06-21, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BusyGuy
Jo, det är väl en smaksak. Men visst är 1500-talets kompositörer väldigt mycket mindre berömda idag än det senare 1600-talets? Jag undrar om Ludvig XIV var epicentrum för ett jordskalv även inom musiken, av en magnitud aldrig förut skådad. Hans "musikminister" Jean Babtist Lully sägs ha uppfunnit ouvertyren m.m. Sen har vi hans Te Deum som måste ha gjort intryck. Det gör den ännu.

Jag undrar bara om det finns god anledning att anse att musiken utvecklades mer mellan 1660 och 1715, än under någon motsvarande period dessförinnan. Jag vet inte hur man mäter sånt. Annat än att den uppenbarligen sedermera varit mycket populärare än något från dessförinnan.

Skulle vilja påstå att utvecklingen till renässansens polyfoni från enstämmig cantus planus med startpunkt i 1160-talets Paris kvalar in på en rätt stark placering vad gäller stora utvecklingsfaser
Citera
2021-06-21, 22:18
Medlem
Jo det finns kanske fler kändisar från 1600-talet än 1500-talet. Bach är väl det tydligaste exemplet. Men Tallis, Palestrina och Josquin är väl hyfsat tunga namn ändå?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in