2021-06-21, 20:59
Medlem
helt plötsligt så har et dykt upp 2 felmeddelanden i displayen på min Volvo V70 från 05. Bromsassistans. Service erfordras samt anti-sladd serv erfordras (varningstriangeln lyste). vad kan detta vara. Törs man dra ner till Skåne (från Stockholm) med bilen eftersom det verkar vara hopplöst med tider hos någon mek just nu inför midsommarn....
Tack för all input....
Citera
2021-06-21, 21:15
Medlem
mainfurers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kimson
helt plötsligt så har et dykt upp 2 felmeddelanden i displayen på min Volvo V70 från 05. Bromsassistans. Service erfordras samt anti-sladd serv erfordras (varningstriangeln lyste). vad kan detta vara. Törs man dra ner till Skåne (från Stockholm) med bilen eftersom det verkar vara hopplöst med tider hos någon mek just nu inför midsommarn....
Tack för all input....
Inget ovanligt fel. Hade samma. Mina bromskransar fram hade geggat igen, rengjorde så var det frid o fröjd.
Citera
2021-06-21, 21:23
Medlem
tilsammansnus avatar
Hade detta på min S60, så vet därför inte om det gäller här. Vad det var är ett relä som sitter i närheten av ratten (sa de på bilia). Fungerade perfekt att köra med antisladd avstängd även under vintern men den varningen klarar du inte besiktning med.
Citera
2021-06-21, 22:03
Medlem
Då det är en 05a gissar jag på bromstrycksgivare..brukar vara nr2.
Ja du kan köra med felet.
Citera
2021-06-21, 22:36
Medlem
Kolla kablage och kontaktstycket till ABS givaren
Citera
2021-06-22, 06:32
Medlem
Kan även vara sprucken ABS-krans.

Ingen fara, går att köra med så länge bromsarna känns bra i övrigt. ABS är satt ur funktion dock.
Citera
2021-06-22, 10:54
Medlem
badmons avatar
Hade samma problem med min E90. Det visade sig vara -som ovanstående nämner- ABS-kransarna. Om du har tur räcker det att rengöra dem alternativt sensorn, annars får du köpa nya. Kostar en hundring på Biltema.
Citera
2021-06-22, 18:01
Medlem
WeAreMotorheads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kimson
Tack för all input....

Köp Biltemas Volvo-felkodsläsare så får du svart på vitt om vad som ev. kan vara fel innan du börjar ösa pengar på delar.
OBS! Generella läsare fixar bara koder för fel som kan orsaka förhöjda avgasvärden.
Citera
2021-06-22, 20:44
Medlem
Fuzzs avatar
Abskransarna brukar spricka fram. Kontrollera det innan du åker.
För om en krans är sprucken kan den skada absgivaren.
Är lätt att bända bort/av om den är sprucken. Så av med hjulen fram och inspektera.
Finns nya på biltema. Om du inte kan byta tar det 30-40 min för en mek.
Även varit med att centrumbulten till drivaxeln släppt. Bara bort med hjulet och dra dit en ny.

Men börja helst med felkoder så vet du vart du ska börja.
Ingen fara att köra men du saknar absfunktionen.
Citera
2021-06-23, 05:48
Medlem
Tack för alla tips. Efter felsök på verkstaden så visar det sig att det var styrenheten till ABS bromsarna som lagt. Kommer att fixas direkt efter midsommar.....
Citera
2021-06-23, 22:48
Medlem
Fuzzs avatar
Också ett ganska vanligt fel därför bör man inte använda begagnad. Hur mycket får du ge?
De går att renovera. Vi skickade styrenheter till actronics på förra jobbet. Tror det kostade 3-3500 för fem år sedan + demontering/montering. Det tog upp till en vecka att få den renoverad.
Citera
2021-06-24, 09:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fuzz
Också ett ganska vanligt fel därför bör man inte använda begagnad. Hur mycket får du ge?
De går att renovera. Vi skickade styrenheter till actronics på förra jobbet. Tror det kostade 3-3500 för fem år sedan + demontering/montering. Det tog upp till en vecka att få den renoverad.

Actronics renoverar inte till privatpersoner. Men billigt och duktiga är dom
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in