2021-06-21, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barndomen
Om fler och fler måste lägga 50-80% på sin bostad varje månad så måste ju den övriga ekonomin skadas svårt i slutändan. Det är ju ALLAS intresse att inte ha för höga hyror.
Mindre pengar till nya bilar, mobiltelefoner, mat, kläder, semestrar (turism) osv. Att inte kunna låta barnen spela en sport eller annat som kanske intresserar barnen som en ny dator. En riktig ripple effect bara för ett fåtal ska tjäna storkovan. Hur kan det tillåtas bli en så dålig bostadssituation i hela västvärlden då det faktiskt skadar den övriga ekonomin?

Det finns inget som är bra med höga bostadspriser eller hyror överhuvudtaget och de måste följa varandra någotsånär.

Sjukdomsymdromet att folk budar upp bostadsrätter till sitt maximala lånetak vilket driver priserna. Den största vinnaren på höga priser är bankerna som tillåts skuldsätta folket högre.

Det hade kanske varit gynnsammare om vi använde den årliga löneökningen till att betala mer för maten eller något annat än just skyffla in lönökningarna i ett ökat skuldberoende till bankerna som sker nu. Men vår dopade tillväxt bygger väl på skuldsättning av befolkningen?

Hyrorna måste följa med upp då skillnaden mellan boendekostnaden för en hyresrättkontre/bostadsrätt inte får bli för stor då det skulle kunna leda till att folk sålde 8-miljonersbostaden och flytta in i en billig hyresrätt och därmed kunde en stor del av befolkningen successivt sluta arbeta. Du vet, många anser det inte finnas en bostadsbubbla och att priserna alltid går upp och därmed behövs även hyror bostadsbidragen gå upp i alla dess stödformer.

Så jag håller med det hade varit trevligare om folk fick gör trevligare saker för tillväxtpengarna än att betala högre hyror eller lånekostnader. Tror dock inte att banker, kommuner och bostadsproducenterna håller med för de sitter med silversked i mun som det är upplagt nu.
Citera
2021-06-21, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lilleman2000
Man måste inte bo i Stockholms innerstad om plånboken inte tillåter. Fria marknadshyror borde vara en självklarhet och är en självklar del av en sund ekonomi. Varför ska fastighetsägarna inte fritt få prissätta sin egendom, till färmån för bilförsäljare, restaruranger och övriga näringsidkare du räknade upp.

Se på Finland som avreglerade hyresmarknaden för ca 30 år sen, ingen vill tillbaka till tiden före avregleringen (förutom ett gäng kommunister).

Det är en filosofisk fråga du ställer egentligen. Varför får man inte göra som man vill? Varför får man inte ta ut ockerhyror? Varför får fastighetsägare inte smälla upp kolkraftverk i Stockholms innerstad om dom vill det? Kanske för att det får väldigt obehagliga konsekvenser.

Ingen normal människa är för "marknadshyror".
Citera
2021-06-21, 20:54
Medlem
Timoteuss avatar
Jo, att vara en liten fastighetsägare det blir man inte rik på. Men det som är på tapeten nu är väl marknadshyra för nybyggt och hur många privatpersoner bygger en hyresfastighet med kanske 10 lägenheter?
Reformen siktar väl på de riktigt stora ägarna/byggarna?

Jag vet ingenting om bygg- och hyresbranschens företag, så nån i tråden som vet får gärna berätta hur de drivs, de kanske är reko. Men man undrar man ju lite över hur det blir framöver, när vad man som vanlig hemma-tyckare tror är landets mest korrupta bransch, byggbranschen, får ännu fler tillfällen att på en gång styra hur mycket det byggs och vad det får kosta.

Dessutom drar man sig till minnes hur det blev den gången kommunens lokaler i Stockholm skulle få "marknadshyra". Det blev skitdyrt för föreningar att hyra, och lokaler stod tomma. De kostade såklart fortfarande att ha, men kommunen hade missat det där med att låg efterfrågan kan kräva en prisjustering nedåt. Nejdå, "marknadshyra" var alltid liktydigt med "massor av pengar".
Marknadens "osynliga hand" blev helt ledig till att endast peta näsan på kommunekonomerna.
Citera
2021-06-21, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rugg
Det är en filosofisk fråga du ställer egentligen. Varför får man inte göra som man vill? Varför får man inte ta ut ockerhyror? Varför får fastighetsägare inte smälla upp kolkraftverk i Stockholms innerstad om dom vill det? Kanske för att det får väldigt obehagliga konsekvenser.

Ingen normal människa är för "marknadshyror".

Du jämför äpplen och päron. Att låta tillgång/efterfrågan styra prissättningen är rättvist och naturligt.
Det är ingen mänsklig rättighet att få bo billigt men samtidigt centralt, på fastighetsägarens bekostnad.

Att smälla upp kolkraftverk är inga problem så länge planläggningen för området tillåter det, annars inte. Men det är en helt annan fråga.

Vet inte varför du sätter "marknadshyror" inom citationstecken, det heter så.
Citera
2021-06-21, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ikudo
Det drabbar inte bara innerstaden, jag bor inte mitt i city men kanske måste flytta nu för att hyran kommer att höjas.
Vad gör jag när samma sak händer i nästa stad? Är det meningen att jag ska flytta runt och runt hela tiden?

Så blir det i början ja, tills prisläget stabiliserats. Sen vet du vad du har råd med.
Citera
2021-06-21, 21:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av barndomen
Om fler och fler måste lägga 50-80% på sin bostad varje månad så måste ju den övriga ekonomin skadas svårt i slutändan. Det är ju ALLAS intresse att inte ha för höga hyror.
Mindre pengar till nya bilar, mobiltelefoner, mat, kläder, semestrar (turism) osv. Att inte kunna låta barnen spela en sport eller annat som kanske intresserar barnen som en ny dator. En riktig ripple effect bara för ett fåtal ska tjäna storkovan. Hur kan det tillåtas bli en så dålig bostadssituation i hela västvärlden då det faktiskt skadar den övriga ekonomin?

Höjda räntor måste till. Riksbanken att ta täten (eller regleras igen så kan skiten köras över).

Höjda räntor ger lägre tillgångspriser. Detta är prispressande även på hyrorna.

Men detta har politikerkåren skitit i sedan minst 20 år.
Citera
2021-06-21, 21:16
Medlem
Opaques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klumpfisken

Hyrorna måste följa med upp då skillnaden mellan boendekostnaden för en hyresrättkontre/bostadsrätt inte får bli för stor då det skulle kunna leda till att folk sålde 8-miljonersbostaden och flytta in i en billig hyresrätt och därmed kunde en stor del av befolkningen successivt sluta arbeta.

Öhh, vad ? Hyrorna måste upp för att inte fresta folk att sälja sina mångmiljonvillor ? Det var nog det mest exotiska argument jag läst i hela debatten.

Och sluta arbeta ? Hur stor är den demografin per år 100-200 pers som får för sig att degradera ned sin status från BR till Hr ? För att sluta jobba och spela golf hela dagen ? Gör inte väldigt många välbeställda i BR det redan ?
Citera
2021-06-21, 21:18
Bannlyst
Citat:
Man måste inte bo i Stockholms innerstad om plånboken inte tillåter. Fria marknadshyror borde vara en självklarhet och är en självklar del av en sund ekonomi. Varför ska fastighetsägarna inte fritt få prissätta sin egendom, till färmån för bilförsäljare, restaruranger och övriga näringsidkare du räknade upp.

Se på Finland som avreglerade hyresmarknaden för ca 30 år sen, ingen vill tillbaka till tiden före avregleringen (förutom ett gäng kommunister).

Sverige är inte sunt. Se kulturmarxismen och massinvandringen. Helt befängt med marknadshyror till invandrarna som kommunerna finansierar.
Citera
2021-06-21, 21:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kossemu
Förstår vad du menar, men det måste vägas emot effekten på ekonomin av att inte ha tillgång till bostäder.

En stor del av de lediga arbetstillfällena finns i tillväxtregionerna och då främst Stockholm, där man måste stå 10+ år i kö för att ta sig in på hyresmarknaden. Bostadsbristen gör det svårare att rekrytera personal. I en enkät bland före*tag i Stockholm anger över hälften att brist på bostäder försvårar rekryte*ringen. För nystartade och snabbväx*ande företag utgör bostadsbristen ett påtagligt tillväxthinder. Två tredjede*lar av de nystartade företagen i Stockholm anger att de har svårt att locka folk och har svårt att behålla personal. Stockholms bostadsproblem pekas ut som en allvarlig internationell konkurrensnackdel av våra företag. Det leder också till att svenska företag lägger nya kontor i andra länder för att få kompetent arbetskraft, vilket inte gynnar Sverige.

Allt det här skiter den styrande 7-klöverjuntan i Sverige i. Hade de brytt sig hade rekryterings-problemet för näringslivet varit bra mycket mindre.
Citera
2021-06-21, 21:26
Medlem
neuron-drones avatar
Det är inte bara i Stockholm det är höga hyror. Många hyresvärdar använder kryphål redan nu för att få höja hyrorna. I min kompis hus har de borrat ner kaklet efter varje hyresgäst och satt upp nytt för att varje gång få höja hyran. Det är ett jäkla borrande. I en stad med 100K och dessutom inte mitt i stan alls. Hon håller fast i sin etta spm kostar 4000 medan grannens etta som fått nytt kakel flera gånger nu ligger på 8000.

Klart det inte blir något att handla för om hyran går upp med 1000 kr per år för att man låtsasrenoverar. Värdarna beter sig redan nu som svin. Vi som sitter i orenoverat, de vill att vi flyttar ut fast de inte får vräka oss. Folk får pengar för att störningsanmäla oss. Mig kan de ju försöka anmäla, är tyst som en mus.

50 % av min inkomst är hyra. Jag klarar inte högre hyra. Jag har redan slutat äta normal mat, nu när jag dragit in på det, vad ska jag dra in på härnäst? Det är ju bara hyran som suger ut en och den kan man inte göra något åt.

Detta är redan en katastrof för fattiga människor. Det kommer bli värre. Folk kommer börja göra mer brottsliga saker för att få mat till sina barn. Trevlig värld det blir. Jag kommer rymma ut på landet innan det brakar loss.
Citera
2021-06-21, 21:29
Medlem
Opaques avatar
Citat:
Så blir det i början ja, tills prisläget stabiliserats. Sen vet du vad du har råd med.

Skulle det vara någon tröst ?

Enda ni nyliberala nissar vill är att maximera vinsten och helst dra taggtrådar mellan de besuttnas egendom och resten som inte kvalificerar in i ligan. Både fysiskt och psykologiskt.

Vill man ha ett skiktat samhälle som går strikt efter vad folk kan betala så ber man bokstavligen om trubbel . En utsugarklass som plötslig får kassera in 40-50 miljarder årligen utan motprestation kommer inte att gå förbimärkt. Det blir ett fattigare samhälle på alla möjliga sätt. En nyliberal dröm att kunna förskulda befolkningen ännu mer genom banker och finansinstitut. Som om det inte vore nog med svenskarnas rekordhöga skulder redan i modern tid idag. Man flyttar dessutom över 50 miljarder av skattepengar per år till en redan välmående privata byggherrar. Har man fan ingen skam i kroppen ?
Citera
2021-06-21, 22:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Opaque
Nu känner man spontant att du helt blandat ihop Hyresrätter med bostadsrätter. Det är inte samma "marknad" Majoriteten av boomers bor i BR eller villa. Marknadshyresomläggningen gäller enbart hyreslägenheter

När de äldsta boomers dessutom fyller drygt 80 i år (Och medellivslängden är 84 ca) så kommer det att frigöras tiotusentals med "investeringar" som du kallar det- varje år framöver under ett helt decennium f.o.m. nu. Och då är det majoriteten villa eller BR

Hur man kan lura framtida generationer på pengar genom att BR blir lediga i allt snabbare takt framöver för generationen som behöver en HR som dessutom debiteras x% extra på sin boendeform jämfört med dagens priser, lämnas som tankeövning åt dig, som verkar så ubersjälvsäker på sin egen intelligens Det finns inga garantier för någonting, inte ens en fungerande bostadsmarknad bara för att avgifterna stiger. Jag trodde det var helt solklart från början. Det finns en extrem liten redan välgödd fastighetsägarklass som kommer att få alla förmåner. Resten betydligt sämre. I praktiken en riktig dunderkorkat kapitalomfördelning som kommer att skada landets ekonomi mycket mer än vad man tror

Om man inte tror att marknaden för hyreslägenheter påverkar bostadsrätter så vet jag inte vad jag ska säga. Du förstår inte ens grundläggande ekonomi antar jag?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in