2021-06-21, 14:30
Medlem
MMS står för Mediamätning i Skandinavien och är ett privat aktiebolag som påstår att de utför mätningar av tittarsiffror.
Men hur tillförlitliga är siffrorna och hur ska man ta reda på det?

Ett händelse som inträffade tidigare i år var att Comhem lade till TV12 i det fria digitala utbudet. Därmed blev kanalen tillgänglig helt utan extra kostnad för 1,4 miljoner Comhem-hushåll.

Man kan ju tro att en sådan enorm ökning av antalet hushåll som har tillgång till kanalen också borde påverka tittarsiffforna, men blev det så?

Bedöm själva:

https://bayimg.com/e8cf47550934ea62d...4575e190b8.jpg
Citera
2021-06-21, 14:58
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KarlKaviar
MMS står för Mediamätning i Skandinavien och är ett privat aktiebolag som påstår att de utför mätningar av tittarsiffror.
Men hur tillförlitliga är siffrorna och hur ska man ta reda på det?

Ett händelse som inträffade tidigare i år var att Comhem lade till TV12 i det fria digitala utbudet. Därmed blev kanalen tillgänglig helt utan extra kostnad för 1,4 miljoner Comhem-hushåll.

Man kan ju tro att en sådan enorm ökning av antalet hushåll som har tillgång till kanalen också borde påverka tittarsiffforna, men blev det så?

Bedöm själva:

https://bayimg.com/e8cf47550934ea62d...4575e190b8.jpg

Jag har själv varit en av de personer som haft en tv-tittarmätare hemma men kan inte säga hur tillförlitliga siffrorna är som kommer ut från systemet. Jag är mest fundersam varför vissa kanaler ens finns då deras toppnoteringar är löjligt små.

Senaste veckans mätningar. En del kanaler toppar med mellan 4-15 000 tittare på ett program. Är det ens lönande att rulla en kanal med så få tittare.
https://mms.se/wp-content/uploads/_d...TvTitt2122.pdf
Citera
2021-06-21, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Jag har själv varit en av de personer som haft en tv-tittarmätare hemma men kan inte säga hur tillförlitliga siffrorna är som kommer ut från systemet. Jag är mest fundersam varför vissa kanaler ens finns då deras toppnoteringar är löjligt små.

Senaste veckans mätningar. En del kanaler toppar med mellan 4-15 000 tittare på ett program. Är det ens lönande att rulla en kanal med så få tittare.

Sedan går det inte mäta hur små värden som helst. Vissa program har man mätt upp till så lite som 1000 tittare. Alltså, 1 på 10 000 av hela Sveriges befolkning. Om det är 10 000 personer som har sådana mätboxar så var det alltså 1 enda av dem som tittade på programmet.

Någon intressant jag ändå hittade i deras årsrapport LÄNK

är att tittartiden för åldersgrupp 60+ ligger på 277 minuter per dag. Och tittartiden för åldersgrupp 15-24 ligger på 24 minuter per dag.

Det tyder på att det kommer hända enormt mycket de kommande 20 åren i form av kraftiga nedskärningar och nedläggningar.
Citera
2021-06-21, 16:49
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KarlKaviar
Sedan går det inte mäta hur små värden som helst. Vissa program har man mätt upp till så lite som 1000 tittare. Alltså, 1 på 10 000 av hela Sveriges befolkning. Om det är 10 000 personer som har sådana mätboxar så var det alltså 1 enda av dem som tittade på programmet.

Någon intressant jag ändå hittade i deras årsrapport LÄNK

är att tittartiden för åldersgrupp 60+ ligger på 277 minuter per dag. Och tittartiden för åldersgrupp 15-24 ligger på 24 minuter per dag.

Det tyder på att det kommer hända enormt mycket de kommande 20 åren i form av kraftiga nedskärningar och nedläggningar.

Absolut är det så men mätaren kan också mäta streamat innehåll till mobiler eller datorer.
Mer och mer media går över till en handhållen enhet men samtidigt så får alla streamingtjänster mer och mer abonnenter.
Citera
2021-10-21, 15:27
Medlem
Eftersom TV6 har krypterat sändningarna i marknätet sedan 1 okt. finns återigen en möjlighet att se hur en sådan förändring påverkar mätvärden från MMS.

Enligt MMS mätvärden för vecka 39 hade TV6 438000 tittare per dag och en räckvidd på 11,7%
Enligt MMS mätvärden för vecka 40 hade TV6 466000 tittare per dag och en räckvidd på 12,1%

Alltså, trots att kanalen har slocknat för hundratusentals hushåll så har räckvidd och antalet tittare ÖKAT.
Förvisso en marginell ökning som mycket väl kan vara inom felmarginalen, men man förväntar sig ändå att räckvidden sjunker när kanalen försvinner för såpass många.

Det ska bli intressanta att följa upp under fler mätperioder, samt även se hur mätvärdena påverkas av att TV6 även snart försvinner från Tele2:s kabel-tv-nät.
Citera
2021-10-21, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil

Intressant statistik. Förvånande att se Eurosports siffror. Men kanalen klarar sig antagligen för att den finns i flera länder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in