2021-06-21, 13:12
Medlem
Hallå!

Jag och sambon har tänkt att bygga en kåk och tanken är då att bygga till en lägenhet i en sidobyggnad för uthyrning. Jag har hört att skatteupplägget är fördelaktigt här. Är det någon som har koll på vilka regler som gäller?

Finns det regler som säger, tex att lägenheten måste sitta ihop med kåken eller räcker det om den finns på samma fastighet?
Citera
2021-06-21, 13:20
Medlem
tnems avatar
en bra start är att läsa på skatteverkets sida:

https://www.skatteverket.se/privat/f...800033479.html
Citera
2021-06-21, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av theswedGuy
Hallå!

Jag och sambon har tänkt att bygga en kåk och tanken är då att bygga till en lägenhet i en sidobyggnad för uthyrning. Jag har hört att skatteupplägget är fördelaktigt här. Är det någon som har koll på vilka regler som gäller?

Finns det regler som säger, tex att lägenheten måste sitta ihop med kåken eller räcker det om den finns på samma fastighet?

“Skatteupplägget är fördelaktigt här”

😂 Den var ny! Har aldrig hör det om sverige.
Nej det är inte fördelaktigt alls! 27% skatt.

Klart bra att hyra ut och tjäna pengar, även med 27% skatt. Men att antyda att det skulle vara mer fördelaktigt i sverige😂

Men bara att köra, det är som det är i sverige!
Citera
2021-06-21, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pa.Forever
“Skatteupplägget är fördelaktigt här”

😂 Den var ny! Har aldrig hör det om sverige.
Nej det är inte fördelaktigt alls! 27% skatt.

Klart bra att hyra ut och tjäna pengar, även med 27% skatt. Men att antyda att det skulle vara mer fördelaktigt i sverige😂

Men bara att köra, det är som det är i sverige!

Hehe jag kan förstå det lustiga i det. Men jag är rätt säker på att det inte rör sig om 27% i skatt. Jag känner till två som har gjort det här upplägget. Båda hävdar att det betalar deras ränta och amortering varje månad. Men det är "bekanta till en bekant" så jag har tyvärr ingen direktkontakt med dem för att intervjua dem mer noga.
Citera
2021-06-21, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tnem
en bra start är att läsa på skatteverkets sida:

https://www.skatteverket.se/privat/f...800033479.html

Tack, hur tusan kan jag ha missat det där...jag som googlade. Tydligen är jag usel på att googla.
Citera
2021-06-21, 15:15
Avstängd
för att ens behöva skatta måste du väl komma över en viss nivå som är ganska hög, så ja det är fördelaktigt,
Citera
2021-06-21, 17:10
Medlem
Citat:
Hehe jag kan förstå det lustiga i det. Men jag är rätt säker på att det inte rör sig om 27% i skatt. Jag känner till två som har gjort det här upplägget. Båda hävdar att det betalar deras ränta och amortering varje månad. Men det är "bekanta till en bekant" så jag har tyvärr ingen direktkontakt med dem för att intervjua dem mer noga.

Ok , jag kanske har fel. Bara att kolla upp.
Jag bor inte i sverige, men jag hyr ut 2 lgh och det är grymma pengar för lite jobb.

Inte så vanligt i sverige, då fastighetsföreningar ofta e emot att man hyr ut i andra hand. Men som i ditt fall bara du som bestämer.

Viktigast är inte pengarna utan att du hittar bra/snäll/skötsam/ hyres gäst som betalar i tid. Hyresgästen har sjukt mycket rättigheter som kan ge dig problem. Skriv ett bra hyreskontrakt.

Jag har månadskontrakt så jag kan bli av med folk lättare. Men olika regler här i Usa.

Lycka till
Citera
2021-06-22, 07:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pa.Forever
Ok , jag kanske har fel. Bara att kolla upp.
Jag bor inte i sverige, men jag hyr ut 2 lgh och det är grymma pengar för lite jobb.

Inte så vanligt i sverige, då fastighetsföreningar ofta e emot att man hyr ut i andra hand. Men som i ditt fall bara du som bestämer.

Viktigast är inte pengarna utan att du hittar bra/snäll/skötsam/ hyres gäst som betalar i tid. Hyresgästen har sjukt mycket rättigheter som kan ge dig problem. Skriv ett bra hyreskontrakt.

Jag har månadskontrakt så jag kan bli av med folk lättare. Men olika regler här i Usa.

Lycka till

Japp, jag har tänkt på att hitta en vettig hyresgäst. Jag tänker att en kvinnlig student är det säkraste för oss.

Vilken del av USA är du i?
Citera
2021-06-22, 17:57
Medlem
Citat:
Japp, jag har tänkt på att hitta en vettig hyresgäst. Jag tänker att en kvinnlig student är det säkraste för oss.

Vilken del av USA är du i?

Massachusetts but now I moved to Connecticut.
Citera
2021-06-24, 10:28
Medlem
seriouslyfuckedups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4YYX
för att ens behöva skatta måste du väl komma över en viss nivå som är ganska hög, så ja det är fördelaktigt,

Nej det är en låg nivå, ca 4000 i månaden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in