Citat:
Ursprungligen postat av
sumialic
Hej flashback!
Har ungefär noll koll på filmkameror, men flickvännen vill ha en för att dokumentera graviditeten + framförallt det som kommer efter den. Så den kommer antagligen användas flitigt.
Krav som vi känner till är:
- Kompakt (smidig helt enkelt så att man enkelt kan ta med sig)
- Hårddisk på den (om det finns bra alternativ)
- USB-överföring (så att man enkelt kan överföra till datorn ifrån kamerans hårddisk)
- Bra kvalité (vad som nu menas med det. Flickvännen nämnde att "om kvalitén inte är bättre än mobilen så kan jag lika bra använda mobilen". Så antar att det här är en ganska viktig punkt.
- Pris så billig som möjligt då ekonomin inte är speciellt bra. Detta är dock en viktig kamera så kan samtidigt vara värt att lägga lite extra.
Vad gäller upplösning så tror jag 1080 räcker. Visst, ska man kika på det här i framtiden när 16k kommer vara standard (eller vad som nu kommer finnas) så är det väl bra med 4k nu också. Men i min mening så är 1080 redan mer än nog och man behöver inte bättre bild än så här.
Vad säger ni, har ni några bra tips till mig?

Uppskattas starkt!
Citat:
Ursprungligen postat av
Dornier
Det finns inte så många videokameror att köpa längre, folk använder sina mobiler istället. För några år sedan fanns det fler modeller. Sanyo hade en serie bra och prisvärda videokameror. Man höll dessa som en pistol och de var även små och lätta att ta med sig. Här är bild på en av dessa,
Sanyo VPC-HD2000
Man har spelat in på minneskort i över 10 år nu, att spela in på hårddisk är inte så vanligt. USB-anslutning är lika gammalt naturligtvis. Det är bluetooth och sånt trams man kan hitta på nyare kameror.
Annars kan man använda en systemkamera som videokamera. De är mer ljuskänsliga, man får bra bildkvalitet även i dålig belysning. Såna man kan koppla en extern mikrofon till gör att man får mycket bättre ljud också.
Edit: det finns videokameror för proffs också, men såna kostar 30-40 tusen.
Du fick bra tips av Dornier. Jag är också intresserad av en bra videokamera. Det man ska tänka på, enligt mig, är två saker. Dels ljudet som Dornier påpekade. Och dels bildstabiliteten.
Folk i allmänhet tänker bildkvaliteten är det viktigaste.. Men du har rätt i att 1080 räcker. Själva bilden blir bra även med lägre upplösning, men högre upplösning följer även högre bildfrekvens (fps) - och det hackar inte. (hackar menar jag när ett föremål rör sig och det rycker stegvis fram).
Ljudet är viktigare än man tror, öronen är också öppna när man tittar på video.
Bildstabiliteten är jätteviktig. Så fort du håller i en filmkamera (videokamera) finns handskakningar. Och nu finns tekniken att jämna ut (ta bort) handskakning.
Förutom handskakning - behöver den som håller i kameran också förnuft att endast göra lugna rörelser med kameran. Det vanliga felet med videor är när kameramannen sveper fram och tillbaka med kameran.
Men om kameramannen är lugn och dessutom har bildstabilisering och bra ljud, ja då blir det fint att se. Lägg så till lite bildkomposition och lite (mycket lite) påläggsmusik, då närmar du dig proffsuttryck.
Nu är det inte så många kameror som har bildstabilisering. Sony har en, gopro och dji osmo är ett par andra. Nu finns även någon mobilkamera med stabilisering, men jag tvekar på att det är så stabilt?
Det finns två sätt att få stabilisering - dels med mekaniks s.k. gimbal-stabilisering, och dels med elektroniskt processad stablisisering. (och kombination av de två teknikerna)
Ljudet är som sagt viktigare än man tror. Och jag tror sony är ganska bra. Dji osmo har kommit med en kamera som kan zooma in ljudet. Problemet med bild och ljud är att linsen räcker längre än mikrofonen. Dvs man kan fint filma något på avstånd - men ljudet blir för svagt. Och då finns olika knep att ta till: bl.a. att köpa dyra mikrofoner. Antingen sådana som har riktverkan och att man endast filmar på så kort håll att man kan få in ljudet i mikrofonen, eller att man köper dyra trådlösa mikrofoner...
(en sak till att tänka på: Jag köpte en dji osmo stabiliserad actionkamera, men den var tvungen att registreras hos tillverkaren för att kunna köras igång. Men registreringen kunde bara göras på en I-phone. Och det hade jag inte. . men har du tillgång till en i-phone, då kan du köpa en osmo. (jag fick skicka tillbaka min).
Så nu vet du lite mer vad som krävs för att göra en bra video.
Och vill du redigera dina videor, så behöver du och din sambo sätta er in i något videoredigeringsprogram. (alltså ett program där man kan klippa ihop en video, och lägga på ljud (musik)..
Lycka till