2021-06-21, 10:43
Medlem
E man papperslös från ett annat land varför i helvete skall det bli vårt ansvar… Åk hem o ta sprutan där du kommer ifrån …
Citera
2021-06-21, 11:04
Medlem
lundaelevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalas-Kuken
De kan få min dos och du kan få min andra dos.

Tackar
Citera
2021-06-21, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fredag2010
Vad säger ni om detta?

Gör SVT rätt som förmildrar illegal invandring genom att använda begreppet "papperslös"?

Borde SVT fokusera på att kritisera politiker varför det lever illegala invandrare i Sverige snarare än att ifrågasätta varför illegala invandrare inte vaccineras?
Först: Eftersom Sofia är rädd (för att vaccinera sig och riskera att bli utvisad) men vet om att hon inte borde vara rädd (sjukvården skvallrar inte) gäller väl samma sak för hennes rädsla att åka hem igen?

Sedan: 1. Har du något annat klatschigt substantiv än ”papperslös” att erbjuda? Annars kan det gott duga. 2. Ja, det borde SVT göra, men det kommer de aldrig att göra.
Citera
2021-06-21, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalas-Kuken
De kan få min dos och du kan få min andra dos.

Instämmer. De kan få bägge mina doser med. Hjärndöda får som tar vaccinet.
Citera
2021-06-21, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sossetrollet
Först: Eftersom Sofia är rädd (för att vaccinera sig och riskera att bli utvisad) men vet om att hon inte borde vara rädd (sjukvården skvallrar inte) gäller väl samma sak för hennes rädsla att åka hem igen?

Sedan: 1. Har du något annat klatschigt substantiv än ”papperslös” att erbjuda? Annars kan det gott duga. 2. Ja, det borde SVT göra, men det kommer de aldrig att göra.

Ser inte varför statsmedia skulle behöva klatchiga begrepp. Illegal invandrare fungerar utmärkt i både text och rubrik även om det inte låter klatchigt.
Citera
2021-06-21, 12:12
Medlem
BoulevardAlrunas avatar
Eftersom de är ju illegala ska de heller inte vara i Sverige. Det här landet alltså 🤯
Citera
2021-06-21, 12:30
Medlem
Citat:
Ser inte varför statsmedia skulle behöva klatchiga begrepp. Illegal invandrare fungerar utmärkt i både text och rubrik även om det inte låter klatchigt.
Det är inget alternativ av flera skäl, inte minst beroende på att det är två ord och mycket längre. Vad du eller jag tycker spelar ingen roll, ord måste funka rent språkligt i mediesammanhang, det har sin egen inneboende logik.
Citera
2021-06-21, 13:11
Medlem
MacEbolas avatar
Citat:
Det är inget alternativ av flera skäl, inte minst beroende på att det är två ord och mycket längre. Vad du eller jag tycker spelar ingen roll, ord måste funka rent språkligt i mediesammanhang, det har sin egen inneboende logik.

Noggrant utvalda uttryck är etablissemangets maktmedel som media gladeligen använder sig av för att dupera befolkningen. Det är den tänkande delen av befolkningens ansvar att använda uttrycken som etablissemanget undviker för att de icke tänkande ska bli medvetna om vad som försiggår.
Citera
2021-06-21, 13:14
Medlem
Citat:
Det är inget alternativ av flera skäl, inte minst beroende på att det är två ord och mycket längre.
Först försöker du förklä din åsikt som ett absolut faktum.

Citat:
Vad du eller jag tycker spelar ingen roll, ord måste funka rent språkligt i mediesammanhang, det har sin egen inneboende logik.
Därefter säger du att min åsikt inte spelar roll. Bra där.

Illegal invandrare har en annan innebörd än papperslös. Ordet papperslös betyder just att man saknar papper, vilket är något helt annorlunda än att leva illegalt i ett land.

"Illegal invandrare" är inte alls problematiskt att använda, det flyter utmärkt i både text och rubrik. Det är inte SVTs uppgift att försöka förklä allvarliga samhällsproblem i förmildrande ord.

Det är inte längden på "illegal invandrare" som gör att SVT väljer det förmildrande ordet papperslös. Du kan titta in på svt.se, där kommer du se att det finns mängder av rubriker som är längre än "Illegala invandrare vågar inte vaccinera sig".
Citera
2021-06-21, 13:17
Medlem
BIB3ls avatar
Det är klart att de väljer att prioritera att skriva om papperlösa. Det ingår i narrativet som Propaganda Service har impregnerat sina väggar med. De är GÄRDET-skadade.

Att skriva om hur medborgare skadas i vården (äldre, psykiatri, beroendevård mm mm) finns inte på kartan för dessa aktivist”journalister”.
Citera
2021-06-21, 13:18
Medlem
enlightenmentbeds avatar
Citat:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sk...n-mot-covid-19
Sedan mitten av maj har Skåne stadsmission vaccinerat runt 500 personer som lever i social utsatthet. I denna grupp ingår bland annat akut hemlösa och papperslösa. Trots högre tryck än förväntat har det varit svårt att nå ut till människor som befinner sig i Sverige utan tillstånd.

Trots arbetet med att sprida informationen har både hemlösa och papperslösa varit en svårnådd grupp. Det kan handla om att man inte har tillgång till regionens informationskanaler eller inte vågar ta kontakt med vården då man vistas i Sverige utan tillstånd.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sk...n-tar-vaccinet
“Sofia” har levt som papperslös i Skåne i fyra år.

vi är isolerade från omvärlden. Jag är mest hemma för att undvika polisen, säger hon.
Vad säger ni om detta?

Gör SVT rätt som förmildrar illegal invandring genom att använda begreppet "papperslös"?

Borde SVT fokusera på att kritisera politiker varför det lever illegala invandrare i Sverige snarare än att ifrågasätta varför illegala invandrare inte vaccineras?

Ska inte denna tråd ligga under Humor?
Citera
2021-06-21, 13:20
Medlem
Redan i januari minns jag att de propagerade för papperslösa: https://sverigesradio.se/artikel/pap...under-pandemin
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in