2021-06-21, 08:39
Medlem
"Har du en miljon är du fan ingen miljonär"

God dag yxskaft!
Citera
2021-06-21, 08:41
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meanderbetraktaren
Jag håller ju med dig on hur orden "miljonär" och "dollarmiljonär" ska användas.

Dock kan jag se en liten poäng med tråden, som hade kunnat få en bättre start med bättre formulering.

Ordet "miljonär" (räknat på SEK) känns urvattnat. Det handlar inte om så mycket pengar. "Dollarmiljonär", som ligger närmare att ha 10 miljoner SEK är mer meningsfullt, eftersom det då antagligen betyder att man hör till överklassen. Den definition för överklass som jag tänker mig här är den enklast möjliga, nämligen att ens tillgångar gör att man kan leva gott utan att behöva arbeta (utan att vara pensionär).
Begreppet miljonär är anpassat efter en annan tid och att ha en miljon i kapital är en sak idag och var något annat förr.
Så ja det är urvattnat och man måste nästan skapa en ny definition av det.
Citera
2021-06-21, 08:43
Medlem
Carnills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av webbutvecklaren
Man är faktiskt miljonär om man har en investeringsbar förmögenhet på en miljon kronor (alltså förmögenhet minus skulder).

En som har 1 miljon kr, men har skulder på 500 000 kr, är per definition inte miljonär då den egentligen bara har 500 000 kr som rena tillgångar.
Men en som har 1 miljon kr, och inga skulder, är en miljonär.

Har du 1 200 000 kr, men skulder på 150 000 kr, sà klassas du som miljonär eftersom du fortfarande har över en miljon svenska kronor som ren förmögenhet.

Man måste inte ha över 8.6 miljoner svenska kronor, (~1 miljon USD) för att klassas som miljonär.

Har man över 2 miljoner kr så är man mångmiljonär.

Ursäkta, men du låter faktiskt väldigt avundsjuk på oss som har en förmögenhet på över en miljon kr. Jeezes!

Det är precis så som du skriver!
Citera
2021-06-21, 08:43
Medlem
webbutvecklarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
I Sverige skäms man över sina stålar.
Alla skäms inte, en del har jobbat ihop sin förmögenhet och har sin rätt att inte behöva skämmas för varken sin förmögenhet eller livsstil.
Citera
2021-06-21, 08:45
Medlem
Alltså en miljon kronor är jävligt mycket pengar!

Visst man kanske inte kan köpa en massa dyra saker för dom, men det betyder bara att priserna på vissa saker är jävligt höga. Typ priset på en Tesla eller en enrumslägenhet i Sthlm.

Att samla ihop till en miljon kronor är svårt! Det tar lång tid och kräver stark motivation. Det är mycket få som lyckas skramla ihop en miljon kronor av egen kraft och slit.

Att vara miljonär i kronor på bankkonto betyder inte att man är sådär förmögen att man kan leva lyxliv, men man är trots allt miljonär och det är en bra position att vara i. Det är fuck off money.
Citera
2021-06-21, 08:45
Medlem
Min morfar var miljonär. Det var coolt på då för 20-30 år sedan. Han var "rik".

Jag är också miljonär idag. Jag är inte rik. Jag behöver nog närmare 5 miljoner för att börja känna att jag har det gott ställt.
Citera
2021-06-21, 08:50
Medlem
happilappis avatar
Man är ju miljonär om man har en miljon. Det är det som är definitionen. Hursomhelst så är en miljon kronor inte så mycket pengar, det är först när man har flera som man börjar bli välbärgad och ekonomiskt oberoende.
Citera
2021-06-21, 08:53
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moonleaf

Jag är också miljonär idag. Jag är inte rik. Jag behöver nog närmare 5 miljoner för att börja känna att jag har det gott ställt.
Vad är gott ställt? Folk tittar på Hasse som glider runt i leasad Porsche eller Tesla, har en motorbåt /segelbåt på avbetalning och höjde upp lånet på kranskommunsvillan för att köpa lägenhet i Åre/Sälen/Spanien.
Många har stora spenderbyxor och håller nosen ovanför ytan varje månad för att ha ”rätt” saker och vara på ”rätt” ställen.
Skulle de tvingas sälja av allt så blir det inte många miljoner över om ens ett par.
Citera
2021-06-21, 09:06
Medlem
Det TS menar är att han inte tycker att miljönär betyder det han tycker det ska betyda längre.

Hittar ingen statistik där värde på bostad är inräknat tyvärr men redan utan det så var enligt SCB ca 18% av vår befolkning miljonärer 2010. Det lär ju inte vara färre idag. Räknar man sedan med övervärde i bostad så tror jag det ökar markant.

Att vara miljonär är alltså inget speciellt.
Citera
2021-06-21, 09:11
Medlem
Absolutinte800s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moonleaf

Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Begreppet miljonär är anpassat efter en annan tid och att ha en miljon i kapital är en sak idag och var något annat förr.
Så ja det är urvattnat och man måste nästan skapa en ny definition av det.

Kan bara instämma här. Precis vad jag tänkte skriva. Begreppet miljonär är egentligen helt onödigt nuförtiden. Jag tror att nu är det kanske närmare 10 miljoner SEK som krävs för att man skall kalla sig ”rik”. I den mån att det motsvarar hur sällsynt det var med miljonärer förr i tiden.
Citera
2021-06-21, 09:15
Medlem
AbortRetryIgnores avatar
Att använda sig av en titel härrörd enbart ur banksaldot är en tragisk återgång till tiden och sinnelaget som rådde förra sekelskiftet.
Citera
2021-06-21, 09:15
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av webbutvecklaren
Alla skäms inte, en del har jobbat ihop sin förmögenhet och har sin rätt att inte behöva skämmas för varken sin förmögenhet eller livsstil.

Så är det såklart! Har man tjänat ihop en mille själv ska man slå sig för bröstet. Tror dock de flesta miljonärerna i detta land fått en rejäl peng i form av arv och då kanske man inte är lika benägen att skryta om det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in