Citat:
Ursprungligen postat av BengtZz
Om du kan förklara det i din uppsats så har du i alla fall en rätt bra utgångspunkt.
Vad tror du själv? Någon uppfattning måste du ha. När man väl börjat tänka så blir det också enklare att börja skriva.
Skriv gärna här vad du själv tror, tänker och motivera dina tankar.
Jag tror att god vetenskap är när man själv kan bekräfta att en viss sak är sann/falsk, och dålig vetenskap är om man t.ex läser ett stycke ur en bok eller liknande där det står om en sak som har hänt för flera flera tusen år sedan, Big bang t.ex. Det är bara en teori om hur jorden skapades men inte
god vetenskap om att det verkligen är sant. För man har ju själv inte upplevt det osv.
Du hade rätt att det blev lättare att skriva när man börjar tänka efter.
Men i min uppsats eller
Paper som det kallas så ska jag också skriva ner om de anteckningar jag har skrivit. Vilket är om t.ex Karl Popper, hermeneutik, kritisk teori, Logisk empirism och lite mer.
Jag vet inte riktigt hur jag ska få allt det här sammansvettsat till en uppsats
Jag kan likagärna visa visa uppgiften så det blir enklare
Citat:
Paper – vetenskap
Din uppgift kommer att bli att skriva ett paper som ska handla om det som vi har gått igenom inom vetenskap. Ett paper fungerar som ett slags uppsats och är en väldigt fri uppgift. Man utvecklar sina tankar kring ett ämne och resonerar och problematiserar. I det här fallet är temat för vårt paper vetenskapsteori (ta hjälp av häftet och de lektionsanteckningar som du förhoppningsvis har). Din uppgift är:
1. Att skriva ned dina funderingar kring god och dålig vetenskap och jämföra mellan olika forskningsmetoder och traditioner. Vilka brister och styrkor har de olika metoderna och vad kan de användas till?
2. Skriva ner dina funderingar kring påståendet att vetenskapen är det som gett filosofin ”dåligt” rykte. Vetenskap påstår sig syssla med den riktiga världen medan filosofer anses vara världsfrånvända och bara tänka fram abstrakta idéer från sin fåtölj, men är verkligen gränsen så skarp mellan dem? På vilket sätt är de beroende av varandra och vilka skillnader är de viktigaste?
Väldigt tacksam för svar.