2021-06-18, 12:46
Medlem
Jag ska ner till Västra Götaland och hälsa på min syster. Tänkte passa på att träningscykla lite. Vad är bästa vägen om jag vill cykla mellan Göteborg och Alingsås? Finns det vägar utan mitträcken? Europavägen får jag ju inte cykla på.

Vilken väg har minst stigning?
Citera
2021-06-18, 12:56
Medlem
Jordgubbes avatar
I inväntan på bättre svar kan du väl labba med googles karta så länge, alltså denna.
Citera
2021-06-18, 13:42
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
I inväntan på bättre svar kan du väl labba med googles karta så länge, alltså denna.

Eftersom jonseredsvägen höll på att rasa och därför är avstängd ungefär vid Jonsereds fabriker så tror Google Maps att det inte finns cykelväg där, men det stämmer inte för det finns alternativ cykelväg.

Mellan Jonsereds fabriker och Göteborg är det cykelbanor hela vägen.

Jonseredsvägen mellan fabrikerna och Hulanmotet, Lerum är en smal landsväg med lite trafik pga att det inte är någon genomfart. Ganska många tävlingscyklister som tränar på den sträckan dock.

Mellan Lerum och Floda är det cykelbana.

Mellan Floda och Norsesund är det lokalgata/grusväg

Mellan Norsesund och Västerbodarna är det vanlig mindre väg.

Mellan Västerbodarna och Alingsås är det cykelbana.

Denna sträcka är den vanligaste och närmaste vägen mellan Göteborg och Alingsås. Den har relativt liten stigning eftersom den följer säveåns dalgång till större delen. Väljer man att åka någon av de alternativa vägar som finns söder om Jonsered så är det dock en del backar, mest nedför i riktning mot Göteborg.

Om du vill hitta bästa cykelvägarna i området så är det bätrre att använda cykelreseplaneraren på trafiken.nu. I den kartan kan man också titta på vilka cykelbanor som finns.
Citera
2021-06-18, 13:52
Medlem
Jordgubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
bätrre att använda cykelreseplaneraren på trafiken.nu
Hade helt missat att trafiken.nu hade en sån flik, bra tips.
Citera
2021-06-18, 15:25
Medlem
Opaques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Om du vill hitta bästa cykelvägarna i området så är det bätrre att använda cykelreseplaneraren på trafiken.nu. I den kartan kan man också titta på vilka cykelbanor som finns.

Sticker in här med en fråga : Hur printar man ut resultatet för rutten på cykelreseplaneraren ? Jag har inte lyckats, och det kan vara sjukt många anvisningar på en enda sträcka. Att bara printa ut hela sidan genom webbläsaren blir helt oläsbart. Är inte typen som är bekväm med att ta med sig en smartphone och glo in i en skärm halva dagen i appen, vill ha en gammaldags lista på höger/vänster körinstruktioner
Senast redigerad av Opaque 2021-06-18 kl. 15:31.
Citera
2021-06-18, 16:01
Medlem
SmyghukareNs avatar
Mysigare tystare alternativ: Från Alelyckan kommer du in på gamla banvallen, som går från Hjällbo, rundar Gunnilse åsen inne i skogen, förbi Lärjedalens Golfklubb, Tappen Björsared, Stenared sedan förbi Gråbo samhälle, förbi Mjörn till Sjövik i egen magnifik grönskande tyst cyckelfil.

Rekommenderas verkligen på sommaren!

Lägger ut en mysbild från korsningen cyckelbanan / Gunnilsevägen https://www.google.com/maps/@57.7912626,12.0705202,3a,54.5y,274.84h,84.51t/data=!3m6!1e1!3m4!1soY7wFssAu0qZdFtsg5MiVg!2e0!7i1 3312!8i6656

Samt infarten till höger från Gamlestadsvägen: https://www.google.com/maps/@57.7618873,12.0106945,3a,56.2y,19.19h,85.02t/data=!3m6!1e1!3m4!1sYL9_OLYxVbHVEGezI6FQVQ!2e0!7i1 6384!8i8192

Väl inne till höger är det bara att följa banvallen mot Sjövik.
Grönt tyst och skönt till Sjövik, men även vidare mot Brobacka och Alingsås, men den sista stäckan ute på allmän väg.
Senast redigerad av SmyghukareN 2021-06-18 kl. 16:05.
Citera
2021-06-19, 21:41
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Opaque
Sticker in här med en fråga : Hur printar man ut resultatet för rutten på cykelreseplaneraren ? Jag har inte lyckats, och det kan vara sjukt många anvisningar på en enda sträcka. Att bara printa ut hela sidan genom webbläsaren blir helt oläsbart. Är inte typen som är bekväm med att ta med sig en smartphone och glo in i en skärm halva dagen i appen, vill ha en gammaldags lista på höger/vänster körinstruktioner

Det är en gammal fråga för du är inte den enda som efterfrågat bättre printmöjligheter för vägbeskrivningar men det har inte hänt något på den punkten.
Citera
2021-06-19, 22:25
Medlem
Andomarns avatar
"Götaleden" finns där du kan vandra mellan Alingsås och Göteborg, tror inte det skulle vara omöjligt att cykla, också.

https://gotaleden.se/
Citera
2021-07-04, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mattep74
Jag ska ner till Västra Götaland och hälsa på min syster. Tänkte passa på att träningscykla lite. Vad är bästa vägen om jag vill cykla mellan Göteborg och Alingsås? Finns det vägar utan mitträcken? Europavägen får jag ju inte cykla på.

Vilken väg har minst stigning?

Gjorde just denna mysiga tripp i Maj 2013. Följ bilvägarna är mitt tips.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in