2021-06-18, 14:53
Medlem
WolframTungstens avatar
Min kompis åldriga mamma gick bort i natt och han ringde sin mottagning. Han var iväg och hämtade ut ett paket och han får ta 15 milligram Oxascand om dagen. Det var fint av vården att ge honom den lindringen. TS, jag beklagar. Förstår (tror jag) vad du går igenom.
Citera
2021-06-18, 16:59
Medlem
De flesta får väl inte ens oxascand utskrivet typ någonsin? Bara atarax .
Citera
2021-06-18, 22:32
Medlem
Ballcancers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FloppyP
Hej!

Fick idag utskrivet 5mg Oxascand (bensodiazepin) från min läkare.

Orsaken är tung depression och att min pappa bara har några månader kvar i sitt liv pga cancer.

Jag bad om att få ångestdämpande pga omständigheterna, och hon skriver ut 5mg Oxascand. EN PER DYGN.

Är hon seriös? Tror hon att 5mg Oxascand per dygn kommer ge någon effekt? Hon hade lika gärna kunnat skriva ut ett sockerpiller så hade det givit samma effekt.

Till min fråga, vad för dos bör jag ta för att få en märkvärdig effekt mot ångest och oro?

Min teori till varför jag fick sån sjukt låg dos är pga min ålder, 21-år gammal. Känns dock skrattretande att skriva ut en sån extremt låg dos, då hade hon väl lika gärna kunnat skita i att skriva ut det överhuvudtaget.

fär det första så beklagar jag verkligen din situation. vet att det är standard att få typ 5mg oxascand om du inte fått det utskrivet innan. Något annat de brukar skriva ut är sömntabletter samtidigt om man är i sorg. om det är en snäll läkare. medicin kommer inte lösa någonting dock. i första början kanske lite men sorg är något man lär sig att leva med. Det försvinner lixom inte.
Citera
2021-06-18, 23:19
Medlem
sneervs avatar
Jag själv hade benso utskrivet i flera år. Men tröttnade till slut på allt som har med vården att göra. Tar inte bens ofta längre men dom gånger jag behöver så beställer jag det från flugsvamp. Och det är billigt pris när man tänker på vad man slipper behöva genomlida för att försöka få det från doktorn. Sen kommer det direkt till brevlådan så det är bekvämt. Sen får man förstås inte bete sig som en luffare och bli tagen till piss.
Citera
2021-06-18, 23:31
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kenny-JanObama
5 mg oxascand hjälper de flesta vanlliga människor.

Du som redan är halvnarkoman kommer naturligtvis inte att bli glad i hatten av det. Berättade du för läkaren att du är missbrukare?

Sådant trams. Vet flera som aldrig missbrukat som tar oxascand då och då. Finns ingen av dem som tar 5 mg. Det är lite som att säga att du blir pigg av en matsked kaffe. De tar inga jättedoser men 20 mg är rätt vanligt.

Att kalla folk som inte brukar ta benso för missbrukare är bara ett extremt löjligt sätt för dig att kaxa dig på om saker du har noll aning om.

Självklart ska man vara försiktig med benso men inte en människa känner av 5 mg. Som jag sa man skriver ut dem som placebo. Man hoppas att patienten inbillar sig själv att bli lugn. Placebo är en verklig effekt men hjälper inte alla.

Glad i hatten blir man öht inte av oxascand. I större doser är den nedslöande på ett obehagligt vis. Den minst populära benson pga att man mår skit om man tar för mycket.
Citera
2021-06-19, 12:17
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
En försöksperson tror jag inte i ett blindtest skulle känna skillnad på 5 mg oxa och sockerpiller. Helt och hållet placebo att folk känner av en femmilligrammare...

Vid mitt senaste (SISTA!!!!) DT fick jag 300 mg diazepam IV -> det motsvarar 180 sådana där piller... ger lite perspektiv.

300 mg diazepam motsvarar 120 st 5 mg oxazepam~

sry för ot men är nyfiken, är det en engångs dos som gavs vid akut DT? tillsammans med någon antipsykotika antar jag. Hur lång tid från behandling till att du var närvarande kan du minnas?
Aldrig upplevt DT själv tack och lov men kan tänka mig att man är rätt snurrig när man vaknar, speciellt med sådana hästdoser stess.
Citera
2021-06-19, 12:33
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtunderliv
300 mg diazepam motsvarar 120 st 5 mg oxazepam~

sry för ot men är nyfiken, är det en engångs dos som gavs vid akut DT? tillsammans med någon antipsykotika antar jag. Hur lång tid från behandling till att du var närvarande kan du minnas?
Aldrig upplevt DT själv tack och lov men kan tänka mig att man är rätt snurrig när man vaknar, speciellt med sådana hästdoser stess.

Någonstans mellan 120 och 180 - enligt vissa ekvivalenstabeller är förhållandet dia - oxa faktorn 2,5 och då landar vi på 150 piller... av akademiskt intresse eg.

Ja, akut DT, nej inget annat. Tidigare DT:n fått även Haldol med 400 mg dia/dygn under en tredagarsperiod. Senast, minns ingenting. Förrförra, trodde jag blivit grönsak, det minst oroande var vuxenblöjorna (1200 mg på tre dygn gör att... den rektala kontrollen s a s upphör, nog med skitsnack). Hallisar, vansinniga tankar, ingenting man önskar sin värsta fiende. Det mest skumma var när varje sinne försvann under en timme - döv en timme, sedan ingen lukt under ca timmen, satt och blundade i ett hörn för att slippa känna av att vara blind... sedan mer hallisar...nej fy fan. DT är inte skoj.
Citera
2021-06-19, 14:16
Avslutad
Citat:
Någonstans mellan 120 och 180 - enligt vissa ekvivalenstabeller är förhållandet dia - oxa faktorn 2,5 och då landar vi på 150 piller... av akademiskt intresse eg.

Ja, akut DT, nej inget annat. Tidigare DT:n fått även Haldol med 400 mg dia/dygn under en tredagarsperiod. Senast, minns ingenting. Förrförra, trodde jag blivit grönsak, det minst oroande var vuxenblöjorna (1200 mg på tre dygn gör att... den rektala kontrollen s a s upphör, nog med skitsnack). Hallisar, vansinniga tankar, ingenting man önskar sin värsta fiende. Det mest skumma var när varje sinne försvann under en timme - döv en timme, sedan ingen lukt under ca timmen, satt och blundade i ett hörn för att slippa känna av att vara blind... sedan mer hallisar...nej fy fan. DT är inte skoj.

Där ser man! Har alltid förhållit mig till UKs benzo ekvivalenstabellen.

Fyfan, det låter som en riktig mardröm. Läskigt med sinnesbortfall. Inga fler turer till akuten nu hoppas jag Lycka till med nykterheten!
Citera
2021-06-19, 16:49
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtunderliv
Där ser man! Har alltid förhållit mig till UKs benzo ekvivalenstabellen.

Fyfan, det låter som en riktig mardröm. Läskigt med sinnesbortfall. Inga fler turer till akuten nu hoppas jag Lycka till med nykterheten!

Thanx! Sorry för OT - men kör antabus ett halvår på beroendecentrum, för jobbets, och egna livets, skull... (fuskar m att vara torsk på ikto men vem fan är perfekt!?? ) again: thanx!

Och igen - OT-sorry!
Citera
2021-06-19, 19:13
Medlem
Port-charlottes avatar
Det är väl bara att ta fyra tabletter?
Citera
2021-06-19, 21:25
Medlem
Citat:
Thanx! Sorry för OT - men kör antabus ett halvår på beroendecentrum, för jobbets, och egna livets, skull... (fuskar m att vara torsk på ikto men vem fan är perfekt!?? ) again: thanx!

Och igen - OT-sorry!
Ingen fara alls
Citera
2021-06-19, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Port-charlotte
Det är väl bara att ta fyra tabletter?
Haha, vet inte om du är insatt hur det funkar när det kommer till läkemedel som skrivs ut på recept.

Det är det ju rätt tydligt för läkaren att se om jag hämtar ut förpackningar 3 gånger så fortare än vad hade krävts vid den ordinerade dosen.

Senast redigerad av FloppyP 2021-06-19 kl. 21:36.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in