2021-06-17, 23:04
Medlem
neuron-drones avatar
10 mg är det minsta en normal känner av. Så vet inte vad femmorna används för. Man ska såklart inte testa högre doser med en gång. Om 10 räcker så är det bra.

Men 5? Nä, det är bara trams. De hoppas du ska få en placeboeffekt.
Citera
2021-06-17, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bryggmastaren1
Jaha, så du tycker att du ska få knarka loss för att din farsa snart går bort i cancer.
Kamma till för fan.
Och nej, man brukar inte få klassade mediciner när någon anhörig är på väg att gå bort
Det kan man visst få. Det är heller inte helt ovanligt att folk får Sobril eller Stesolid utskrivet tex inför begravningar.
Citera
2021-06-17, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FloppyP
Hej!

Fick idag utskrivet 5mg Oxascand (bensodiazepin) från min läkare.

Orsaken är tung depression och att min pappa bara har några månader kvar i sitt liv pga cancer.

Jag bad om att få ångestdämpande pga omständigheterna, och hon skriver ut 5mg Oxascand. EN PER DYGN.

Är hon seriös? Tror hon att 5mg Oxascand per dygn kommer ge någon effekt? Hon hade lika gärna kunnat skriva ut ett sockerpiller så hade det givit samma effekt.

Till min fråga, vad för dos bör jag ta för att få en märkvärdig effekt mot ångest och oro?

Min teori till varför jag fick sån sjukt låg dos är pga min ålder, 21-år gammal. Känns dock skrattretande att skriva ut en sån extremt låg dos, då hade hon väl lika gärna kunnat skita i att skriva ut det överhuvudtaget.

Det är nog ingen läkare i Sverige som skriver ut Oxascand med högre styrka vid insättning. Om du tar mer än 5mg per dygn kommer detta upptäckas och du kommer inte få mer utskrivet. Om du testar med 5mg per dygn tills ditt nästa läkarbesök och säger att det inte ger effekt så finns det en god chans att din läkare höjer dosen.
Har du testat 5mg innan? Vet du att det inte hjälper?

Beklagar med din pappa.
Citera
2021-06-17, 23:14
Medlem
Imalosers avatar
Beklagar läget. Benso kommer inte rädda din far. Ta det när ångesten är outhärdlig och härda ut resten. Ångesten kommer tillbaka förr eller senare med eller utan knark.
Citera
2021-06-17, 23:19
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BarnFistare
Du kommer inte känna skillnad på 5mg eller 40mg Oxazepam, du kommer bara få värre minnesluckor.

En försöksperson tror jag inte i ett blindtest skulle känna skillnad på 5 mg oxa och sockerpiller. Helt och hållet placebo att folk känner av en femmilligrammare...

Vid mitt senaste (SISTA!!!!) DT fick jag 300 mg diazepam IV -> det motsvarar 180 sådana där piller... ger lite perspektiv.
Citera
2021-06-17, 23:23
Medlem
Aftonhoran69s avatar
Vad trodde du egentligen. Alltid konstigt för mig när människor förväntar sig missbrukardoser från läkare bara för de mår lite dåligt. Läkare är inte knarklangare med licens.
Citera
2021-06-17, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BarnFistare
Du kommer inte känna skillnad på 5mg eller 40mg Oxazepam, du kommer bara få värre minnesluckor.

Vad snackar du om? Klart man känner skillnad på 5mg eller 40mg oxascand.

5mg på mig är helt verkningslöst, däremot får jag bra ångestdämpande effekt från 25mg och uppåt. Och Inga minnesluckor.
Citera
2021-06-18, 00:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Profec
Vad snackar du om? Klart man känner skillnad på 5mg eller 40mg oxascand.

5mg på mig är helt verkningslöst, däremot får jag bra ångestdämpande effekt från 25mg och uppåt. Och Inga minnesluckor.
Jaså? Vad gjorde du igår kl 23:40?
Citera
2021-06-18, 00:50
Medlem
Med chans för att låta som en jävla surgubbe så har jag aldrig brukat Benzo själv men läst på en del och därav är jag jävligt glad att jag inte gjort det.

Däremot har jag gått igenom precis det du gör nu angående din pappa(beklagar, vet hur jävla tufft det är). Högst personligt men om jag hade gett mig själv något "tips" till 17åriga mig så hade jag sagt att våga prata om det med någon och "våga känna"/"acceptera" sorgen. Jag stängde in mig framför datorn i några månader och vägrade ta någon medicin eller terapi(insett i efterhand att det har fått vissa konsekvenser).

Förstår att det här nog är ett jävligt tråkigt svar men det är det jag på skallen så här 10år senare.

Brukar bara läsa på FB och detta är första gången jag skriver eftersom det var så träffande på ett personligt plan. Vet inte om det finns DMs på något vis, isåfall får du mer än gärna skriva till mig ifall det här urtrista svaret inte avskräckte allt för mycket.

Hur som haver, ta vara på den tid som ni har kvar och jag lovar dig, det kommer ett ljus i tunneln, kämpa!
Citera
2021-06-18, 01:52
Medlem
eenoks avatar
Är du säker på att du vill flöddra bort din pappas sista dagar i livet? Käka dom efteråt om det behövs istället.
Citera
2021-06-18, 02:26
Medlem
5 mg oxascand hjälper de flesta vanlliga människor.

Du som redan är halvnarkoman kommer naturligtvis inte att bli glad i hatten av det. Berättade du för läkaren att du är missbrukare?
Citera
2021-06-18, 10:30
Medlem
Beklagar din situation. Om inte din medicin hjälper så tala om det för din läkare, alla är olika och du kanske behöver någon medicin som passar bättre under en period.
Man reagerar olika i sånna här situationer, beroende på vilken relation man har till sin förälder. Det blir en katastrof som en del kan ha svårt att hantera, även om sorg ingår I livet. Minsta möjliga dos, men som håller dig ovanför vattenytan. Glöm okänsliga inlägg här.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in