2021-06-16, 18:54
Medlem
Hej! Undrar om någon fått rörelsestörningar av Abilify? Enligt studier får ca 2-4% / år s k tardiv dyskinesi, dvs tics och spasmer. De kan dyka upp år efter medicinen satts ut, är svårbotat (obotligt?) och kan vara gravt handikappande. Hur tänker ni som tar den kring risken? Är det något ni diskuterat med den som skrev ut medicinen?

Länkar till studier om förekomsten av tardiv dyskinesi vid medicinering med antipsykotika, den läkemedelsklass abilify tillhör:

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/18332662/

https://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0216044
Citera
2021-06-16, 20:03
Medlem
TuckerandDales avatar
Jag skulle sluta ta den. Har själv inte ätit abilify men fick liknande biverkningar på serquel.
Citera
2021-06-16, 20:22
Medlem
Har aldrig ätit Abilify men jag fick ansiktspasmer av Olanzapin och eftersom den ändå inte hade någon som helst effekt på mitt psykiska mående så satte jag ut den och skiten upphörde tack och lov.

Den här typen av mediciner har massor av otrevliga biverkningar såsom tardiv dyskinesi, akatasi, katatoni, parkinsonism osv så jag skulle inte rekommendera någon som inte är psykotisk att ta dem.

Abilify är dock den snällaste medicinen i Neuroleptikafamiljen.
Citera
2021-06-16, 21:54
Medlem
engammalfisks avatar
Långvarigt bruk av neuroleptika leder alltid till darrningar/tremor. Ett tecken på att det inte är underhållsmedicin egentligen. Det har jag fått lära mig själv & jag har haft 30 doktorer vilket är normalt så det blir svårt ha en dialog.
Citera
2021-06-16, 22:05
Medlem
Rätt sjukt att dom skriver ut dessa mediciner för ångest som kan göra dig till ett CP som tuggar sönder käken istället för någon benzo.
Citera
2021-06-16, 22:27
Medlem
Jag gick det efter ett par års knaprande av Olanzapin. Det höll väl i sig nåt år efter att jag slutat. Idag är det helt borta.
Citera
2021-06-16, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spallow
Rätt sjukt att dom skriver ut dessa mediciner för ångest som kan göra dig till ett CP som tuggar sönder käken istället för någon benzo.

Så kan man bli av benzo också.
Citera
2021-06-17, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Befelhafvarn
Jag gick det efter ett par års knaprande av Olanzapin. Det höll väl i sig nåt år efter att jag slutat. Idag är det helt borta.

Hur yttrade det sig? Stod du på hög eller låg dos?
Citera
2021-06-17, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kuwtk
Hur yttrade det sig? Stod du på hög eller låg dos?

Låg på 15 mg om dagen om jag inte minns fel. 7.5 på morgonen och 7.5 på kvällen. Det yttrade sig mest i armarna och händerna.
Små ofrivilliga ryckningar. Kunde spilla ut min dryck ibland samt tappa saker. Några ryckningar i minuten.
Citera
2026-04-17, 15:31
Avslutad
Jag åt antipsykotika off-label i fem år på låg dos. Jag utvecklade parkinsonism och kraftig insomni. Under ett år sov jag bara ungefär en timme per natt. Nu sover jag cirka sju timmar per natt, vilket känns som en välsignelse.

Jag försökte motverka insomnin med sömntabletter, men de fungerade bara under en period. Man kan inte höja dosen hela tiden, eftersom det blir ohållbart. De flesta receptfria sömnpreparat och hälsokostprodukter fungerade också bara kortvarigt. Det enda som hjälpte mig var glycin och melatonin. Ännu bättre har det varit att få cirka 20 minuters solljus på morgonen och vara ute på dagen.

När det gäller parkinsonismen och hjärntröttheten har återhämtningen varit svårare. Jag upplever dock att jag nu är ungefär 60–70 procent återställd. Det är efter att ha varit medicinfri i åtta år utan tydliga förbättringar. Efter att jag började med lactoferrin och framför allt lion’s mane upplevde jag att det gick snabbare att få bättre hållning, motorik, tal och kognitiv funktion. Min motorik är fortfarande inte helt som tidigare, men intellektuellt känner jag mig tillbaka på ungefär samma nivå som innan, inklusive känsloliv. Jag planerar att fortsätta använda dessa tillskott ett tag till och se om återhämtningen fortsätter.

Jag upplever också att medicineringen påverkade min fysiska hälsa negativt, särskilt blodcirkulationen. Därför misstänker jag att min kardiovaskulära hälsa kan ha försämrats.

Jag är starkt kritisk till hur psykiatrin ibland hanterar vissa läkemedel och biverkningar. Samtidigt har jag också träffat bra psykiatriker. Den senaste jag hade kontakt med tog mina besvär på allvar, hjälpte mig att trappa ut medicinen och uppmuntrade mig att läsa mer om livsstilsåtgärder och återhämtning. Det uppskattade jag.
Citera
2026-04-17, 15:58
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlyingSofa
Jag åt antipsykotika off-label i fem år på låg dos.

Alltså, blir galen på dessa utskrivningar. Patienten får höra att det är en ofarlig medicin. Det är ju rent ljug!

Beklagar att du fick det så svårt.

Neuroleptika ska hållas till psykoser och schizofreni där risken för biverkningar är värd, och det inte finns andra mediciner.
Citera
2026-04-17, 16:14
Medlem
Kundalinis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlyingSofa
Jag åt antipsykotika off-label i fem år på låg dos. Jag utvecklade parkinsonism och kraftig insomni. Under ett år sov jag bara ungefär en timme per natt. Nu sover jag cirka sju timmar per natt, vilket känns som en välsignelse.

Jag försökte motverka insomnin med sömntabletter, men de fungerade bara under en period. Man kan inte höja dosen hela tiden, eftersom det blir ohållbart. De flesta receptfria sömnpreparat och hälsokostprodukter fungerade också bara kortvarigt. Det enda som hjälpte mig var glycin och melatonin. Ännu bättre har det varit att få cirka 20 minuters solljus på morgonen och vara ute på dagen.

När det gäller parkinsonismen och hjärntröttheten har återhämtningen varit svårare. Jag upplever dock att jag nu är ungefär 60–70 procent återställd. Det är efter att ha varit medicinfri i åtta år utan tydliga förbättringar. Efter att jag började med lactoferrin och framför allt lion’s mane upplevde jag att det gick snabbare att få bättre hållning, motorik, tal och kognitiv funktion. Min motorik är fortfarande inte helt som tidigare, men intellektuellt känner jag mig tillbaka på ungefär samma nivå som innan, inklusive känsloliv. Jag planerar att fortsätta använda dessa tillskott ett tag till och se om återhämtningen fortsätter.

Jag upplever också att medicineringen påverkade min fysiska hälsa negativt, särskilt blodcirkulationen. Därför misstänker jag att min kardiovaskulära hälsa kan ha försämrats.

Jag är starkt kritisk till hur psykiatrin ibland hanterar vissa läkemedel och biverkningar. Samtidigt har jag också träffat bra psykiatriker. Den senaste jag hade kontakt med tog mina besvär på allvar, hjälpte mig att trappa ut medicinen och uppmuntrade mig att läsa mer om livsstilsåtgärder och återhämtning. Det uppskattade jag.

Av ren nyfikenhet, vad var det för neuroleptika och vad behandlades du för?

Förfärligt att höra hur du hade det!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in