2006-05-31, 12:24
Medlem
Taylor83s avatar
Nu tror jag att jag lade min fråga rätt!

Jag undrar om det finns kompetens till hjälp med digital teknik här? Det är en uppgift som jag inte riktigt förstår alla saker med. Uppgiften är troligtvis ganska enkel för de som kan ämnet men på grund av att jag försöker ta igen denna kurs blir det väldigt mycket på en gång.
Det jag behöver hjälp med är karnughdiagram samt hur man ritar kopplingsschemat och tar ut de minimerade uttrycken.

Kan man ladda upp bilder här på något sätt så att ni kan få en god insikt om hur uppgiften ser ut?

Hälsn
/T

Ändring: Jag lägger upp problemet samt lösningen då jag hittar någonstans att lägga upp blilder.
Citera
2006-05-31, 12:43
Medlem
Hispers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taylor83
Nu tror jag att jag lade min fråga rätt!

Jag undrar om det finns kompetens till hjälp med digital teknik här? Det är en uppgift som jag inte riktigt förstår alla saker med. Uppgiften är troligtvis ganska enkel för de som kan ämnet men på grund av att jag försöker ta igen denna kurs blir det väldigt mycket på en gång.
Det jag behöver hjälp med är karnughdiagram samt hur man ritar kopplingsschemat och tar ut de minimerade uttrycken.

Kan man ladda upp bilder här på något sätt så att ni kan få en god insikt om hur uppgiften ser ut?

Hälsn
/T

Ändring: Jag lägger upp problemet samt lösningen då jag hittar någonstans att lägga upp blilder.

Ang uppläggning av bilder, kanske någon av de länkar du hittar här kanske fungerar. Just den länken är lite gammal men kolla gärna upp dem.
Citera
2006-05-31, 12:53
Medlem
Taylor83s avatar
Tack Hisper!

Hälsn
/T
Citera
2006-05-31, 12:53
Medlem
Taylor83s avatar
Uppgiften:

Konstruera en 3 bitars reversibel graykodsräknare med styrsignalen x.

När x = 0 skall räknaren räkna framåt alltså
q2q1q0 = 000,001,011,010...osv

När x = 1 skall räkaren räkna bakåt alltså
q2q1q0 = 000,100,101,111...osv

Nu skall man fylla i tillståndstabellen och karnaughdiagrammen.

Dock förstår jag inte hur man får fram de mimimerade uttrycken som jag har skrivit med

Lösningen: http://i2.tinypic.com/1192ecp.gif

Väldigt glad om jag kan få hjälp

Hälsn
/T
Citera
2006-05-31, 17:15
Medlem
RDX*s avatar
Är det du som har gjort lösningen? Den är iallafall fel.
Citera
2006-05-31, 17:25
Medlem
...Och här kikade oli in i tråden, glad som fan för att för en gångs skull kunna hjälpa till..Icke sa nicke, då olis kunskaper tyvärr var för dåliga
Citera
2006-05-31, 17:55
Medlem
Taylor83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oli
...Och här kikade oli in i tråden, glad som fan för att för en gångs skull kunna hjälpa till..Icke sa nicke, då olis kunskaper tyvärr var för dåliga

?

Citat:
Ursprungligen postat av RDX*
Är det du som har gjort lösningen? Den är iallafall fel.

Nja gamla anteckningar som jag har fått lånat då jag gör kursen i efterhand.

Jag är inte hållt på med det så länge så det är mkt möjligt att det är fel.

Ändring: Såg att det var lite fel med en 1 i ena karnuagh-diagrammet. Men det jag inte förstår är hur man får de minimerade uttrycken.
Jag läste någonstans att man skall kolla vad "ettorna" samt "nollarna" har för något gemensamt.
Citera
2006-05-31, 18:09
Medlem
RDX*s avatar
Om vi förutsätter att tabellen och diagrammen är rätt så har du bla. ringat in felaktigt i D2 (q2+).
Du ska ringa in största fält med 1.or. Men endast då de bildar singel 1.or, ett horisontellt eller vertikalat par, hela rader eller kolumner, och fyrkanter mm. Det viktiga är att det du ringar in kan uttryckas i binär form. Det är också viktigt att tänka på att om du går utanför diagrammet så kommer du till motstående sida, dvs du kan ringa in en fyrkant med tex 1.or i hörnen på diagrammet. Om det blir lättare att ringa in 0.or så går det också men då får man invertera sitt uttryck i slutet.

Nu till din lösning: Till att börja med så måste du numrera rutorna efter graykod. Dvs 00, 01, 11, 10. Sen har du ringat in en 0:a och 1:a i D2, det går inte du får bara ringa in tex. 1.or.
Sen får du ditt uttryck genom att beskriva dina inringningar så enkelt som möjligt i de binära variablerna.

Gör om gör rätt, så får vi se om det fixar sig.
Citera
2006-05-31, 18:34
Medlem
Taylor83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RDX*
Om vi förutsätter att tabellen och diagrammen är rätt så har du bla. ringat in felaktigt i D2 (q2+).
Du ska ringa in största fält med 1.or. Men endast då de bildar singel 1.or, ett horisontellt eller vertikalat par, hela rader eller kolumner, och fyrkanter mm. Det viktiga är att det du ringar in kan uttryckas i binär form. Det är också viktigt att tänka på att om du går utanför diagrammet så kommer du till motstående sida, dvs du kan ringa in en fyrkant med tex 1.or i hörnen på diagrammet. Om det blir lättare att ringa in 0.or så går det också men då får man invertera sitt uttryck i slutet.

Nu till din lösning: Till att börja med så måste du numrera rutorna efter graykod. Dvs 00, 01, 11, 10. Sen har du ringat in en 0:a och 1:a i D2, det går inte du får bara ringa in tex. 1.or.
Sen får du ditt uttryck genom att beskriva dina inringningar så enkelt som möjligt i de binära variablerna.

Gör om gör rätt, så får vi se om det fixar sig.

Snällt av dig!

Ska vi se om det har blivit bättre nu. http://i2.tinypic.com/1199w75.gif

Sedan har jag en följdfråga. När man nu har sina minimerade uttryck hur vet man vilka grindar man skall använda. Det finns ju nand,xor and och så vidare, väldigt tacksam om någon kan förklara det.
Citera
2006-05-31, 18:44
Medlem
RDX*s avatar
EDIT: bygger på den första lösningen http://i2.tinypic.com/1192ecp.gif

Eftersom du inte har använt graykod så fungerar inte tricket på alla dina cirklar. Men kolumnen i D1 kan man beskriva på ett korrekt sätt även fast det inte är rätt kodat.

Du ska fråga dig själv hur du enklast kan beskriva ringen. Termen xq2 spelar ingen roll efter som det finns 1.or på alla olika kombinationer av xq2. För att få q1q2 termen så finns din cirkel bara när q1q2 är 11. Detta ger att du kan beskriva din cirkel med bara q1q2. Om nu cirkeln hade funnits i raden q1q2=10 så hade den kunnat beskrivas med q1q2' där ':et kommer från att q2 måste inverteras för den var en nolla.

mer info: http://www.it.lth.se/courses/digitalteknik/Pdfs/Lectures/LP1W5L2.pdf
Citera
2006-05-31, 19:10
Medlem
RDX*s avatar
Du kan inte bara ändra till graykod överst och inte ändra i diagrammet.

Och sedan har du bara ändrat x-axeln till graykod och inte y-axeln.

Mitt råd är att göra om allt från början
1. Gör en ruta med graykod på både y- och x-axeln.
2. För sedan över tabellen till diagrammet. Med 1.or , 0.or och ”- dontcare” (du hade inga).
3. Ringa in 1.or i tillåtna kombinationer. (i undantagsfall kan det vara enklare att ringa in 0.or)
4. Överför dina ringar till booleska uttryck.
5. Använd de booleskalagarna för att få ditt uttryck på den form du vill ha.

Sen att överföra booleska uttryck till grindar är ett helt nytt kapitel.

Men om du får D1= x*q2 +q1’*q2 så blir det detta:

Kod:
      and
x----|\
     | >-----------|     or
q2---|/            |-----|\
                         | >---- D1=xq2+q1'q2
    inv   and      |-----|/
q1--|>o---|\       |
          | >------|
q0--------|/

Citera
2006-05-31, 19:38
Medlem
Taylor83s avatar
Gah, börjar bli ordentligt stressad nu. Enligt hans anteckningar får personen det till att d1 =

http://i2.tinypic.com/119cbx1.gif

Fast det kan ju stämma förrutom på den sista där det blir q1'
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här