Citat:
Ursprungligen postat av
radiopanna
Jag anser Arsenal vara en enormt misskött klubb med en helt igenom misslyckad transfer policy men det är min åsikt. Pepe, Saliba, Willian…och så säljer man Willock. Bara några exempel på obegripliga beslut. EnLitenFrys har satt ord på det som de flesta av oss tänker.
Ja, enig.
Att jämföra med United är lite pinsamt. United har sina problem (Ole bra nog? Vad ska man göra med Vigge? Hur ska man göra med DdG vs Henderson? Defensiva mittfältet? Pogba? Martial) osv, men det är en fis i rymden jämfört med den tågolycka Arsenal 21/22 är. United har ändå tagit kliv åt rätt håll och fått utväxling på sina värvningar - Bruno kan man tycka vad man vill om, men har varit en talisman som höjt hela laget. Cavani lyckas man kräma ur en massa mål ur. McTominay kanske inte är nästa Kante, men nästa Jordan Henderson? Lägg därtill att Rashford och Greenwood har massa år kvar i kroppen och fortfarande kan nå enorma nivåer.
För att koka ner det till en enda fråga:
Vilken spelare eller manager Arsenal har satsat på senaste fem åren har levererat?
Svaret som jag ser det: ytterst få. Man har haft större framgångar med spelare tagna från U23 än de man spenderat pengar på. (Saka, ESR, Willock, Maitland-Niles, Iwobi - de tre sistnämnda har väl inte varit succéer men ändå inbringat pengar och ökat sitt värde rejält/etablerat sig i PL).
Leno och Xhaka kanske kan ges betyget 3+. Inte världsklass men ändå varit starters som visat nivå ibland.
Medan listan på stora och små floppar kan göras lång:
Lucas Perez, Mustafi, Lacazette (får man väl ändå säga), Mkhitaryan, Mavropanos, Kolasinac, Sokratis, Torreira, Guendouzi, Lichtsteiner, Denis Suarez, Pepe, Saliba, David Luiz, Cedric, Dani Ceballos, Gabriel, Willian, Aubameyang (levererade en stund men kommer ha kostat Arsenal mer än han gav i slutändan), Matty Ryan.
Samtidigt har en del av spelarna som lämnat klubben levererat på andra ställen: Szczesny, Gnabry, Giroud (var ändå nyttig i Chelsea), Gabriel Paulista, Emiliano Martinez.
To be fair så är transfers alltid en gambling, du kan inte veta att spelare X blir en succé eller flopp. Alla klubbar har dåliga affärer i bagaget. Men Arsenals track record sista åren har varit sämre än om du tagit en över medel intresserad läktarcoach som spelar massa FIFA och satt som sportchef.
Hade jag varit Arsenal-supporter hade jag varit förbannad. Man är trots alla pengar som spenderats ett mittenlag och det finns väldigt få tecken som visar att man är på rätt väg. Det kan svänga snabbt om man får in rätt personal på rätt platser och börjar ta rätt beslut - lex Liverpool med Klopp - men just nu är truppen ett helrenoveringsobjekt där det finns få pusselbitar att bygga ett lag som utmanar i toppen på. Vad är realistiskt att man slutar i år? 6a? Är det ett bra resultat?
MFF kommer att ha spelat mer CL-fotboll än Arsenal sista sju åren efter årets gruppspel. Det är inget annat än ett totalt haveri för en klubb med Arsenals ambitioner.