2021-06-15, 17:07
Medlem
PedoJoeBidens avatar
Dumsvenne betalar, som vanligt.
Citera
2021-06-15, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av holmium
Vad består denna "samhällskostnad" som du dillar om av för något ?

De största posterna är skolgång (100k-300k) per termin och pension. Det är en ikla dåld hemlighet att kvinnor som grupp kvitterar ut avsevärt mer i pension än män, de lever i snitt ca 4-5 år längre.

Skola, Bidrag (-barn -studie -sjukpenning -akassa -osv), vård och pension är de stora övergripande och vanligt förekommande, det är ju väldigt få % som sitter i fängelse eller tar livet av sig på sissta arbetsdagen (som de inte missat än dag av sen de hoppade av skolan i åk 5)
Citera
2021-06-15, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vimes76
80% av svenskar har ju röstat att de vill ta in dessa ensamkommande i Sverige och sedan stå för deras försörjning i form av bidrag tills de dör.
För mig är frågan redan avgjord och beslutad av medborgare och skattebetalare således.

Helt rätt. Folket har uttryckt sin vilja och har inget emot att avstå lite för att hjälpa folk ifrån andra länder som har det svårt.
Citera
2021-06-15, 17:18
Medlem
holmiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slö
Det var mer än passning till att det inte ”löser sig”. Enkommet med lägre skattetryck, det är ju avsevärt lägre där, men i gengäld får majoriteten snällt pröjsa högre studier, dagis och annat. Principiellt anser jag att det finns inget ”staten” kan göra bättre än det ”privata” , med undantag för statens kärnverksamhet,

Du förmedlar ovan propagandamyter som spridits under årtionden till försvar för den maktfullkomliga svenska sossestatens kriminella högskattesamhälle.

Låg och medelklass skulle ha råd med ett par år i ”realskola” och få ta livet av sig runt 70strecket om de isoleraades utifrån vällfärdsutag utifrån insättning, transfereringen av medel från de som jobbar hårt och är kompetenta till ”de som gör chimpansarbete , dvs har två händer och en fungerande frontalob) är enorm , det rör sig om miljontals kr på individnivå.

Lustigt att ingen behövde ta livet av sig av ekonomiska skäl när skatteuttaget var lägre i Sverige ?
Detta samtidigt som landet hade ett högfungerande och effektivt skolsystem (<1968)

Vilka missförhållanden?
På din kommentar verkar det som om du varken har varit i USA eller Sverige

Jag har fetat mina svar till dina frågor ovan inflikat i din text.
Citera
2021-06-15, 17:22
Medlem
holmiums avatar
Citat:
De största posterna är skolgång (100k-300k) per termin och pension. Det är en ikla dåld hemlighet att kvinnor som grupp kvitterar ut avsevärt mer i pension än män, de lever i snitt ca 4-5 år längre.

Skola, Bidrag (-barn -studie -sjukpenning -akassa -osv), vård och pension är de stora övergripande och vanligt förekommande, det är ju väldigt få % som sitter i fängelse eller tar livet av sig på sissta arbetsdagen (som de inte missat än dag av sen de hoppade av skolan i åk 5)

Du har noll koll, det är transfereringssystemen som står för dom högsta kostnaderna.
Citera
2021-06-15, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clas.Ohlsson.453
75% av alla svenskar kommer få en sämre pension än invandrare. Man höjer skatten, höjer pensionsåldern till 75 så du får jobba ihjäl dig. Skär ner på välfärden. Sen så gnäller man över att skattesänkningar är dåligt för välfärden när det egentligen skulle vara väldigt bra för oss och vi kan bli av med skatteslöseriet(medborgerlig samling)

Neeejdå, det har ju just skett en revulutionerande upptäckt, vi har en massa miljonärer här. Så vi inför bara en Svenneskatt, förlåt miljonärsskatt, så är det löst
Citera
2021-06-15, 17:33
Medlem
Citat:
Jag har fetat mina svar till dina frågor ovan inflikat i din text.

Ja fast känsloargument har ju ingen tillämpning på simpel matematik. Om ditt argument är att samhället måste ”dela kostnaden” för de arbetslösa så fine, se till så du ligger under ca 38’000kr/ mån brutto så har du inte bidragit med mer än att du faktiskt har hängt i sverige under dina ca 80 år, tar du livet av dig på pensiondagen så bör du kunna komma undan med en medianlön (ca 30k/mån)
Citera
2021-06-15, 17:35
Medlem
Kajahs avatar
Sociala betala. Medborgaren tar notan.
Citera
2021-06-15, 17:36
Medlem
Citat:
Du har noll koll, det är transfereringssystemen som står för dom högsta kostnaderna.

Hur höga, i kr eller % av bnp går bra.

Jag börjar misstänka att Ahmed fårherden med 2års sfi och 3 år vid kebbabsvarven ligger milontals kr efter dig som vällfärdsminus...
Citera
2021-06-15, 17:40
Medlem
holmiums avatar
Citat:
Ja fast känsloargument har ju ingen tillämpning på simpel matematik. Om ditt argument är att samhället måste ”dela kostnaden” för de arbetslösa så fine, se till så du ligger under ca 38’000kr/ mån brutto så har du inte bidragit med mer än att du faktiskt har hängt i sverige under dina ca 80 år, tar du livet av dig på pensiondagen så bör du kunna komma undan med en medianlön (ca 30k/mån)

Du tramsar och behärskar varken matematiken bakom eller historien om hur det funkade innan sossarna stal allt som folk äger och har via skatter och avgifter.
Citera
2021-06-15, 17:44
Medlem
Citat:
Du tramsar och behärskar inte matematiken.

Mer känsloargument?

Så inget mer att bidra med, du kanske skulle sikta på ett jobb till, eller akumulera andra inkomster (inkomstskatten är ju ”bara” lite mer än halva statens budgeterade inkomst)

Starta ett företag kanske, nu låter du mest som tiggarna utanför ”coop”, fast då har ju inte tiggarn tömt vällfärdstaten på samma sätt som du.
Citera
2021-06-15, 17:44
Medlem
holmiums avatar
Citat:
Hur höga, i kr eller % av bnp går bra.

Jag börjar misstänka att Ahmed fårherden med 2års sfi och 3 år vid kebbabsvarven ligger milontals kr efter dig som vällfärdsminus...

Vad du misstänker saknar bäring.

Hur många anställda har du ?
Hur stora ar dina skattebetalningar från dina företag per månad ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in