2021-06-15, 10:40
Medlem
Hej!

Jo det är så att vi fick barn innan min fru hade varit anställd i 12 månader hos sin arbetsgivare. Detta medförde ju då att hon inte fick någon föräldralön som täcker upp 90% av lönen under föräldraledigheten.
Jag ska nu snart gå på föräldraledighet och får föräldralön. Efter att jag varit hemma i 6 månader så ska hon vara hemma 6 månader igen. Hon kommer då ha arbetat hos sin arbetsgivare gott och väl för att uppfylla 12 månader.

Hur funkar det? Kan hon då i den vändan få ut sin 90% föräldralön från sin arbetsgivare? Någon som har koll på hur det fungerar?
Citera
2021-06-15, 10:48
Medlem
winterwabbits avatar
Svårt att svara på utan att veta hur det är formulerat i hennes arbetsgivares kollektivavtal.

Arbetat senaste 12 månader eller anställd i 12 månader skulle sannolikt innebära helt olika rättigheter för henne
Citera
2021-06-15, 11:55
Medlem
Hossejns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moonleaf
Hej!

Hur funkar det? Kan hon då i den vändan få ut sin 90% föräldralön från sin arbetsgivare? Någon som har koll på hur det fungerar?

Vissa arbetsgivare täcker inte upp till 90%. Vissa täcker upp ett antal månader osv. Så utan att veta vad som står i ditt avtal kan du inte heller få ett fullgott svar.
Kolla igenom personalhandbok alternativt kontakta HR.
Citera
2021-06-15, 12:58
Medlem
Allmänna bestämmelser SKR är det som gäller.

Såg nu att det ändras till 180 kalenderdagar 2022. Bör då vara möjligt att hon får ut föräldralön när hon går på föräldraledighet då.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in