2021-06-15, 08:59
Medlem
Nouiess avatar
Jag har sökt till civilingenjörsprogrammet i datateknik på KTH, och har tidigare nu i vår läst upp min behörighet då jag saknat betyg i Kemi 1 och Fysik 2. Komvux gick bra, men i den särskilda behörigheten för programmet jag sökt ingår även Matematik 4, en kurs jag aldrig läst. Men, jag har läst Matematik I (30 hp) på SU, vilket KTH:s egna antagningshandläggare personligen sagt till mig räcker för tillgodoräknad behörighet till utbildningar på KTH som kräver Matematik 4. (Jag kunde läsa Matematik I på SU då jag tidigare läst kursen "Förberedande kurs i matematik" på samma universitet, SU).

Det står dock på Antagning.se att jag fortfarande är obehörig, trots att mitt godkända betyg i Matematik I finns på Ladok samt bland mina universitetsmeriter på Antagning.se.

Vad kan jag göra nu? Jag skrev ett mejl till Antagning.se, men fick inget hjälpsamt svar (personen skrev endast något i stil med "Kolla in KTH:s hemsida för att se vilken särskild behörighet som gäller").
Citera
2021-06-15, 09:42
Medlem
Keldons avatar
Skriv/ring till KTHs antagningsavdelning. Antagning.se gör inga behörighetsbedömningar.
Citera
2021-06-15, 10:08
Medlem
Det står att jag är obehörig också, trots att jag har fullständig examen från natur-natur. Troligen är det inte uppdaterat ännu, men självklart skadar det inte att maila.
Citera
2021-06-15, 10:30
Medlem
Måste du inte göra en ansökan om reell kompetens och sedan få det bedömt att matematik I gäller som matematik 4?
Citera
2021-06-15, 10:49
Medlem
Nouiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Keldon
Skriv/ring till KTHs antagningsavdelning.
Gjorde detta precis, allt har fixats! De förstod inte riktigt varför det stod att jag var obehörig, men det fixades nu som sagt!
Citera
2021-06-15, 10:54
Medlem
Nouiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mammas-kuk
Måste du inte göra en ansökan om reell kompetens och sedan få det bedömt att matematik I gäller som matematik 4?
Tydligen behövde jag inte göra detta; antagningshandläggaren på KTH som jag talade med i mars sa att de utgick från meriterna som syns i Ladoksystemet, eller något i den stilen Behövde ej starta något särskilt ärende.
Citera
2021-06-15, 13:14
Medlem
graFFes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruinous
Det står att jag är obehörig också, trots att jag har fullständig examen från natur-natur. Troligen är det inte uppdaterat ännu, men självklart skadar det inte att maila.

Varför kompletterar du med komvux om du gått natur-natur?
Citera
2021-06-15, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av graFFe
Varför kompletterar du med komvux om du gått natur-natur?
Det gör jag inte. Jag menade att det verkade som att behörigheterna inte uppdaterats ännu, dock så verkar det baserat på tråden som jag borde maila också.
Citera
2021-06-15, 14:08
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruinous
Det gör jag inte. Jag menade att det verkade som att behörigheterna inte uppdaterats ännu, dock så verkar det baserat på tråden som jag borde maila också.
Kolla dina meriter på antagning.se så ser du vilka betyg som inrapporterats.

Om det saknas betyg från gymnasiet så maila gymnasiet och be dem ladda upp betygen.

Sen kan det också vara så att du var obehörig när de började pröva behörigheter (de börjar strax efter ansökningarna stängs den 15 april). Dock är sista kompletteringsdag den 5 juli, så så länge dina betyg kommer in innan dess så ska det vara lugnt. Det kan dock ta lite tid för systemet att uppdateras med dina betyg som inkommit efter första bedömningen gjordes.
Citera
2021-06-17, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nouies
Jag har sökt till civilingenjörsprogrammet i datateknik på KTH, och har tidigare nu i vår läst upp min behörighet då jag saknat betyg i Kemi 1 och Fysik 2. Komvux gick bra, men i den särskilda behörigheten för programmet jag sökt ingår även Matematik 4, en kurs jag aldrig läst. Men, jag har läst Matematik I (30 hp) på SU, vilket KTH:s egna antagningshandläggare personligen sagt till mig räcker för tillgodoräknad behörighet till utbildningar på KTH som kräver Matematik 4. (Jag kunde läsa Matematik I på SU då jag tidigare läst kursen "Förberedande kurs i matematik" på samma universitet, SU).

Det står dock på Antagning.se att jag fortfarande är obehörig, trots att mitt godkända betyg i Matematik I finns på Ladok samt bland mina universitetsmeriter på Antagning.se.

Vad kan jag göra nu? Jag skrev ett mejl till Antagning.se, men fick inget hjälpsamt svar (personen skrev endast något i stil med "Kolla in KTH:s hemsida för att se vilken särskild behörighet som gäller").

Du hör av dig till den antagningsenheten på det universitet du skall söka in på. Det är i slutändan de som tar beslutet, inte antagningsmyndigheten. Om antagningshandläggaren på KTH har sagt/skrivit att Ma 1 på förberedande sommarprogrammet på KTH är att anses som likvärdigt till Ma4 så är det så det ligger till. Då kommer de att göra dig behörig.

Samma har varit för mig väldigt många gånger: Jag har inte Historia A/1 som jag måste ha för att söka grundkurser. Den fanns inte som kärnämne när jag tog studenten. Men eftersom att jag har legitimerad behörighet att undervisa i historia på både grundskola och gymnasiet så har jag givetvis behörigheten som är likvärdig Historia A/1 på gymnasienivå. För några år sedan fick jag tjafsa med just universiteten om att jag måste ses som behörig då jag de facto är legitimerad att sätta betyg i kursen. Numer ser antagning.se att jag är behörig genom mina högskolepoäng i ämnet. Roligaste jag har varit med om är nog att jag behövde genomföra praktiska moment i specialpedagogik 2 på gymnasienivå när jag är Specialpedagog sedan descennier tillbaka :P

Det är såhär på många områden, då antagning.se går efter det som absolut står i LADOK och kan inte tänka tre steg längre och leta efter högre behörigheter såsom en hel C-uppsats i historia eller för dig, en godkänd matematikkurs på KTH.
Citera
2021-06-17, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mammas-kuk

Nej, det räcker att antagningen bedömer högre utbildning som likställt med Ma4.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in