Citat:
Ursprungligen postat av
Nouies
Jag har sökt till civilingenjörsprogrammet i datateknik på KTH, och har tidigare nu i vår läst upp min behörighet då jag saknat betyg i Kemi 1 och Fysik 2. Komvux gick bra, men i den särskilda behörigheten för programmet jag sökt ingår även Matematik 4, en kurs jag aldrig läst. Men, jag har läst Matematik I (30 hp) på SU, vilket KTH:s egna antagningshandläggare personligen sagt till mig räcker för tillgodoräknad behörighet till utbildningar på KTH som kräver Matematik 4. (Jag kunde läsa Matematik I på SU då jag tidigare läst kursen "Förberedande kurs i matematik" på samma universitet, SU).
Det står dock på Antagning.se att jag fortfarande är obehörig, trots att mitt godkända betyg i Matematik I finns på Ladok samt bland mina universitetsmeriter på Antagning.se.
Vad kan jag göra nu? Jag skrev ett mejl till Antagning.se, men fick inget hjälpsamt svar (personen skrev endast något i stil med "Kolla in KTH:s hemsida för att se vilken särskild behörighet som gäller").
Du hör av dig till den antagningsenheten på det universitet du skall söka in på. Det är i slutändan de som tar beslutet, inte antagningsmyndigheten. Om antagningshandläggaren på KTH har sagt/skrivit att Ma 1 på förberedande sommarprogrammet på KTH är att anses som likvärdigt till Ma4 så är det så det ligger till. Då kommer de att göra dig behörig.
Samma har varit för mig väldigt många gånger: Jag har inte Historia A/1 som jag måste ha för att söka grundkurser. Den fanns inte som kärnämne när jag tog studenten. Men eftersom att jag har legitimerad behörighet att undervisa i historia på både grundskola och gymnasiet så har jag givetvis behörigheten som är likvärdig Historia A/1 på gymnasienivå. För några år sedan fick jag tjafsa med just universiteten om att jag måste ses som behörig då jag de facto är legitimerad att sätta betyg i kursen. Numer ser antagning.se att jag är behörig genom mina högskolepoäng i ämnet. Roligaste jag har varit med om är nog att jag behövde genomföra praktiska moment i specialpedagogik 2 på gymnasienivå när jag är Specialpedagog sedan descennier tillbaka :P
Det är såhär på många områden, då antagning.se går efter det som absolut står i LADOK och kan inte tänka tre steg längre och leta efter högre behörigheter såsom en hel C-uppsats i historia eller för dig, en godkänd matematikkurs på KTH.