• 2
  • 3
2021-06-15, 19:22
Citat:
Ursprungligen postat av Annabella83
Så länge du och din sambo lever på det vi andra jobbar ihop så är vi i vår fulla rätt att döma.
Visst, fine om ni inte vill jobba, men då ska ni inte söka bidrag heller(och egentligen inte heller utnyttja vården, ha ungarna i skolan osv)
Men det är ju bara som Du tycker. Det finns inget i Sverige som säger att man måste jobba för att få ha sina barn på dagis, ta del av vård osv.
Det skulle bryta mot väldigt grundläggande rättsprinciper.
Citera
2021-06-15, 19:50
Medlem
Conams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nilg
Men det är ju bara som Du tycker. Det finns inget i Sverige som säger att man måste jobba för att få ha sina barn på dagis, ta del av vård osv.
Det ver du som stack ut hakan! Eller är du av sådan ull att du blir kränkt om du inte får det svar som passar?
Citera
2021-06-15, 19:54
Medlem
Citat:
Sidan om varandra i samma radhuslänga, men principiellt/juridiskt sett ändå olika adresser. Vi vill ha större totalyta...

Du kan ju börja i kassakollen https://www.forsakringskassan.se/privatpers/kassakollen för att se vad för pengar det handlar om.

Underhållsbidrag sköter inte staten om. Underhållsstöd finns, då kräver staten en förälder på det stöd som staten betalar till den andra föräldern.
Citera
2021-06-15, 21:50
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Du kan ju börja i kassakollen https://www.forsakringskassan.se/privatpers/kassakollen för att se vad för pengar det handlar om.

Underhållsbidrag sköter inte staten om. Underhållsstöd finns, då kräver staten en förälder på det stöd som staten betalar till den andra föräldern.
Det där stämmer inte. Det finns ju ett rejält fribelopp som man får tjäna innan staten börja kräva lite underhållsstöd tillbaka, och detta belopp minskar med antalet barn.
Du försöker bara få det till att se ut som att jobb lönar sig. Tyvärr, det är det ingen som går på. Som småbarnsfamilj är det bättre att flytta isär, ta bidragen och vara hemma med barnen.
Senast redigerad av Nilg 2021-06-15 kl. 21:55.
Citera
2021-06-15, 22:19
Medlem
Tänkte efter att ha läst första posten ge tråden 8/10 men Nilsgs rolighet räckte tyvärr bara en sida så helhetsintrycket får 5/10.
Citera
2021-06-16, 09:41
Medlem
Citat:
Det där stämmer inte. Det finns ju ett rejält fribelopp som man får tjäna innan staten börja kräva lite underhållsstöd tillbaka, och detta belopp minskar med antalet barn.
Du försöker bara få det till att se ut som att jobb lönar sig. Tyvärr, det är det ingen som går på. Som småbarnsfamilj är det bättre att flytta isär, ta bidragen och vara hemma med barnen.

Tjänar man så mycket på det, så att det är billigare att bo isär ? Du verkar redan har räknat ut en massa här, så det är väl bara att köra igång ?
Citera
2021-06-16, 10:50
Medlem
Citat:

Vad hade ni tänkt få in pengar ifrån förutom bidrag?
Citera
2021-06-17, 08:38
Citat:
Ursprungligen postat av fletchman
Det är genuint osvenskt att utnyttja välfärdssytemet om det inte är nödvändigt.

Dock säger jag kör på, med tanke på allt slöseri som sker med våra skattemedel är det vettigt att minimera inbetalningar och maximera utbetalningar.
Vad är det som är osvenskt med ekonomiskt och organisatorisk tänkande, och vem är du som avgör vad som är att utnyttja och när något behövs eller inte?
Ja vettigt att inte agera som en blindfolded ping-pong boll fram och tillbaka. Kräva sin rätt, precis som staten gör av dig, mig och alla andra.
Citera
2021-06-17, 13:38
Medlem
Citat:
Vad är det som är osvenskt med ekonomiskt och organisatorisk tänkande, och vem är du som avgör vad som är att utnyttja och när något behövs eller inte?
Ja vettigt att inte agera som en blindfolded ping-pong boll fram och tillbaka. Kräva sin rätt, precis som staten gör av dig, mig och alla andra.
Systemet har fungerat och sverige har kunnat erbjuda en bra välfärd just därför att det inte har utnyttjats av svenskar i onödan. Du kanske kommer från en trashfamilj men för de allra flesta har det varit självklart att inte använda systemet i onödan.
Citera
2021-06-17, 14:26
Medlem
DraEnLinaMusiks avatar
Citat:
Jag jobbar som andrestyrman till sjöss. Jag har bra kontakt med rederiet och kan välja hur mycket och när jag ska jobba, och därmed påverka min årsinkomst enligt vad som är optimalt.
Jag har två hemmavarande barn och en sambo i en bostadsrätt med 4 rum och kök för drygt 7000 per månad i avgift.
Min sambo är sjukskriven för utmattningsdepression och får halv sjukpenning. Jag är trött på att jobba och vill istället vara hemma med barnen, sitta i trädgården, prata med grannarna, spela golf, fixa med garaget. Heltid med traktamente och tillägg har jag ut ca 40 000 kr.

Hur bidragsplanerar jag och min sambo, med familj och barn, på smartaste och bästa sätt så att vi får ut så mycket som möjligt i bidrag och minimerar antalet arbetade timmar?
Huvudsaken är att vi som familj ska gå i nettovinst, dvs vi ska ha ut mer i bidrag än vi betalar in i skatt. Hur gör vi?

Mvh Gustavsson

Vad menas med hemmevarande barn? Får lite fritzlvibbar.
Hur gamla är dom och är du och sambon syskon?
Citera
2021-06-20, 11:31
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av fletchman
Systemet har fungerat och sverige har kunnat erbjuda en bra välfärd just därför att det inte har utnyttjats av svenskar i onödan. Du kanske kommer från en trashfamilj men för de allra flesta har det varit självklart att inte använda systemet i onödan.

Nilg
Vi vill att du svarar på detta.
Citera
2021-06-20, 22:44
Medlem
Citat:

Det är upp till kommunerna att erbjuda dagis till icke förvärvsarbetande. Skolverket anser att ” Barn vars föräldrar är arbetslösa eller föräldralediga med ett annat barn ska från och med ett års ålder erbjudas förskola under minst tre timmar per dag eller 15 timmar i veckan. ... Det gäller oavsett vilken sysselsättning föräldrarna har.”

Vad är det för grundläggande rättsprincip som åsyftas?
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in