2023-06-01, 14:25
Medlem
Aldrig vågat köpa något där, speciellt en lägenhet.

Tänk när man får besök av de kriminella som bott dör och ska ha tillbaka skiten.
Citera
2023-06-01, 14:55
Medlem
Jag har aldrig köpt nåt via fogden men jag har varit sugen några gånger (ja, jag surfar på hemnet ibland och då råkar kåkar komma upp) men så har jag stillat mitt begär genom att tänka att jag inte vill bryta bud sju.

Citat:
Ursprungligen postat av Arabjonte
Aldrig vågat köpa något där, speciellt en lägenhet.

Tänk när man får besök av de kriminella som bott dör och ska ha tillbaka skiten.
Ja, fler borde drabbas av det tjuveri som fogden ägnar sig åt. Köper ingen återgår grejerna till de rätta ägarna. Fogden ska inte sälja andras egendom utan dra av allt via lön/bidrag/pension. De brukar förklara sig med "Vad ska folk då leva på?" - som om det är deras bekymmer.
Citera
2023-06-01, 15:15
Medlem
Brukar kolla fogdens auktion men oftast så brukar priserna bli för dyra så man inte gör ett klipp.
Att handla vinterjacka på sommaren så kan man göra klipp men man kan nog göra liknande eller bättre klipp på blocket.

Tycker helt enkelt det aldrig går något för bra pris där men kollar ibland ändå för skoj skull.

Med bilar och båtar så tänker jag att det har ju knappast tagits hand om så aldrig vågat köpa sådant, finns ju en anledning att fogden tagit skiten.
Någon som har kronofogden på sig gör antagligen inte service m.m. på grejerna vilket jag fått bekräftat när jag kollat runt och det är aldrig så att det finns servicebok m.m. och om en service gjorts var det för 15000 mil sedan.
Senast redigerad av Kebabfrulle 2023-06-01 kl. 15:18.
Citera
2023-06-01, 15:24
Medlem
OneTaps avatar
ja köpte en massa saker billigt när en alkis gubbe här i trakten fick besök av fogden. bland annat hans tv. tvätt maskin. cykel. mikron. bok hylla. laser pekare. bröd rost. LP spelare. målar kit. kruk växter. portfölj. köks belysning. kastruller. ute möbler. grill. dörr matta. Har säkert glömt nåt oxå. men fick allt de för bara 5300 spänn =)
Senast redigerad av OneTap 2023-06-01 kl. 15:32.
Citera
2023-06-01, 15:35
Medlem
Vågar inte köpa fastigheter där. Dels så fixar inte kronofogden till det innan försäljning, de lägger bara ut skiten i befintligt skick (var väl nån snubbe som hittade ägaren död i fastigheten efter kronofogdens försäljning)
Hittade artikeln:
Citat:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/va...s-under-sangen
Sen är det ju muppligan som blir av med sina grejer genom kronis. Har man otur får man en jävla krimtyp på halsen.
Citera
2023-06-01, 18:19
Medlem
Klobbs avatar
Efter att en gång ha besökt en auktion där KF ville ha 150:- för ett gammalt hp-tangentbord med ctrl-knappen borta så har jag inte brytt mig om att titta där mer.
Citera
2023-06-01, 18:56
Medlem
Aldrig gjort ett eget klipp. Men en polare köpte ett hus för runt millen för några år sen. Som han sedan renoverat litegrann på egen hand. Inte lagt några megasummor direkt. 200k kanske. Gissar att dom får 2.5 utan problem idag. Uppemot 3 med rätt köpare.
Citera
2023-06-01, 19:02
Medlem
godboys avatar
Man kan säkert göra en del klipp hos fogden men just bostäder och fordon brukar ju vara som rena soptippar med miljarder briser och fel. Dessutom kan ju fordon vara behäftade med fordonsrelaterade skulder. Även om man nu erhåller ett intyg om att fordonet är sålt på exekutiv aktion så kan det nog bli en jävla massa bök.

Citat:
Detta fordon har registrerade fordonsrelaterade skulder hos Transportstyrelsen. När ett fordon säljs exekutivt kan Kronofogden inte ianspråkta samma fordon på nytt för skulder som uppkommit före eller samma dag som en exekutiv försäljning. Det gäller oavsett om den exekutiva försäljningen sker efter en utmätning eller efter ett tidigare ianspråktagande. Det bör dock uppmärksammas att registreringen av tidigare skulder kommer att finnas kvar hos Transportstyrelsen. I samband med utlämningen överlämnar Kronofogden bevis om att fordonet är sålt exekutivt.
https://auktion.kronofogden.se/auk/w...523_1320&inO=4
Citera
2023-06-01, 20:44
Medlem
finns många som vill göra klipp hos fogden , köpa ett gammal hus mm men de tänker inte på att det finns inga garantier vid köpet ock ofta är husen eftersatta samt att när man ska flytta in eller börja renovera bor tidigare ägaren kvar ock kan vara ganska svår att bli av med ock priset kan bli ganska högt i o m att många tror de ska fynda
Citera
2023-06-01, 21:27
Medlem
Kalle81s avatar
Har bara köpt småsaker och det är alltför dyrt. Elektronik tex, går orimligt dyrt

Nu handfat utrop 1000. Kan köpa nytt för 800

Kanske fastigheter är bättre köp där
Senast redigerad av Kalle81 2023-06-01 kl. 21:35.
Citera
2023-06-01, 22:03
Medlem
Fick tips av en kompis för ca 6-7 år sedan om en speciell bil jag då letade efter, som skulle auktioneras ut.

Men den var inte riktigt i det skick jag jag letade efter. Men jag förvånades över hur pass dyr den vart till slut.
Citera
2023-06-01, 22:12
Medlem
Köpte en lgh för 280tkr och sålde några år senare för 680tkr.

Innan de började auktionera på nätet så gjorde jag några klipp på liveauktioner. Det var lättare att göra bra köp då när kundgruppen var mindre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in