Jag gillar cola.
Men är maten riktigt god är det ju synd att förstöra den med cola som är väldigt sött och har en ganska genomträngande smak.
Till maten ska man dricka vatten. Rött vin (vitt gillar jag inte) är bra som komplement till vattnet om man vill ha lite kul. Tycker också att vin har en mer neutral smak (mer som mat) än öl. öl har också en ganska genomträngande smak.
Sedan beror det ju på vilken mat det är. Till tex marinerat kött, falukorv eller fläsk är cola ganska bra eftersom den maten har en väldigt genomträngande smak. Det söta tar också bort det där "tunga" (som motsats till lätt mat) som man känner när man äter sådant.
Själv har jag i princip slutat dricka sötsliskigt och äta godis. Jag är i princip sockermissbrukare och har insett att det enda sättet att låta bli det är att inte köpa det. Köper jag godis äter jag upp allt på en gång. När jag var yngre dracka jag en liter cola om dagen.
Nyttigt är det ju inte och framför allt dyrt. Mest irriterande är att dom utnyttjar vårt sockarsug och får oss att bli sockerberoende. Vill inte vika mig för det.
Om man bjuder hem någon så ställer man ju bara fram cola om det finns några barn med som skall äta. Allt annat skulle uppfattas som ganska konstigt i min bekantskapskrets.
Jag håller med trådstartaren! Till maten vill jag ha något gott att dricka som t ex läsk eller juice. Vin är äckligt, ja allt som innehåller alkohol är äckligt och har en touch av bensin eller lösningsmedel i smaken. Alkohol är ett berusningsmedel, njutningen ligger i ruset, inte i smaken!
Är det något jag INTE klarar av att dricka så är det vatten. Läsk är ok, öl likaså. Jag kan t.o.m. dricka vin. Men inte vatten.
Vatten smakar i bästa fall ingenting. I värsta fall smakar det papper. Det är säkert något med mineralsammansättningen här nere, vi har mycket kalk i vårt vatten. Jag kan ärligt talat inte dricka vanligt kranvatten utan att bli lätt illamående.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!