2021-06-12, 21:32
Medlem
Dina chanser att leva ett någorlunda bra liv på din webshop är nog väldigt små och krävs mkt tur. Internet är en plats för giganterna, inte så mkt utrymme för små aktörer tyvärr. Det är svårt att synas och du måste nästan alltid ha lägst pris för varför ska de annars handla av en okänd aktör som dig.

Tradera är ett måste, i synnerhet om du lyckas få till en profit vid 1kronors auktioner. Skulle dock inte använda mig av deras butikslösningar, utan köra med auktioner oavsett om det är 1kr auktioner eller auktioner med fast pris. Prisjakt tror jag är gratis så länge man inte har länkar, var i alla fall det förut. Facebook är pengar i sjön.

Kanske ha en fysisk butik samt internetbutiken och tradera under tiden du bygger upp rykte, och du behöver då kanske inte alltid ha lägsta pris. För webshopen i sig kommer bara ge strököp i början om du inte ska slänga enorma pengar på det eller har väldigt mkt tur.
Citera
2021-06-12, 21:33
Medlem
Tradera tänker jag pröva redan nästa vecka. Stadens torg har jag prövat och det gick inte alls. Loppmarknad har jag prövat en gång och sålde i varje fall några få grejer.
Citera
2021-06-12, 21:33
Medlem
boqpods avatar
Har tidigare drivit e-handel och den sidan låg alltid topp 3 i Google trots hård konkurrens.
Jag byggde sidinnehållet själv och som tidigare användare tipsat om handlar allting om SEO.
Du måste bygga ditt innehåll efter hur en potentiell kund söker och hur google fungerar.
Sätt dig in i detta (eller betala någon att göra det åt dig).

Finns alltid MASSOR att göra i detta område.
Ger inga konkreta tips gratis på Flashback.

Lycka till!
Citera
2021-06-12, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Dina chanser att leva ett någorlunda bra liv på din webshop är nog väldigt små och krävs mkt tur. Internet är en plats för giganterna, inte så mkt utrymme för små aktörer tyvärr. Det är svårt att synas och du måste nästan alltid ha lägst pris för varför ska de annars handla av en okänd aktör som dig.

Tradera är ett måste, i synnerhet om du lyckas få till en profit vid 1kronors auktioner. Skulle dock inte använda mig av deras butikslösningar, utan köra med auktioner oavsett om det är 1kr auktioner eller auktioner med fast pris. Prisjakt tror jag är gratis så länge man inte har länkar, var i alla fall det förut. Facebook är pengar i sjön.

Kanske ha en fysisk butik samt internetbutiken och tradera under tiden du bygger upp rykte, och du behöver då kanske inte alltid ha lägsta pris. För webshopen i sig kommer bara ge strököp i början om du inte ska slänga enorma pengar på det eller har väldigt mkt tur.

Såg att tradera finns för företag, men oavsett vad det är, så är det auktionerna jag är intresserad av. Då bör nog många se varorna varje dag.
Om länkarna på prisjakt kostar procent av priset kan det nog vara bra. Fasta priser är inte, så bra när varorna kostar rätt lite per förpackning.

Fysisk butik vill jag inte betala för utan att antingen, fått in lite pengar eller tagit reda på så mycket att jag verkligen tycker att jag vet vad jag ger mig in på.

Tur nog är jag inte pressad att sälja till stor vinst, men antingen vill jag att företaget ska gå bra, men blir det omöjligt, så kan jag tänka mig att sälja rasket snabbt och billigt, men över inköpspris tack. Då har jag i varje fall en summa pengar jag kan använda till något annat.
Citera
2021-06-12, 21:42
Medlem
Uncorruptables avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrevePlasma
Har startat en webbshop, som säljer redskap och tillbehör för bakning. Den är byggd på Shopify plattform, som är en av de största i gemet, kanske den största. Skyltar inte här, med vilken sida det är. Det känns inte bra.

Nu till problemen.
  • Butiken är svår att hitta på Google. Har letat bland de första 10 sidorna, på lämligt sökord och inte hittat den
  • Trafiken är liten. Någon eller några enstaka per dag
  • Någon kund per vecka i genomsnitt

Jag har försökt att sälja, som företag på blocket, men dom har inte ens hört av sig.
Gör en del annonser på Facebook. Några hundra kr varje gång.
Är med i ett par Facebook grupper, men där kan jag inte göra reklam rakt av utan mer skriva och visa vad jag gör med alla redskap.
Ska testa Tradera nästa vecka

Det finns säkert fler saker jag kan göra och testa, men jag börjar bli osäker och tappa modet och pengarna börjar tryta också. Frågan är vad som ger bäst valuta för pengarna. Jag törs inte köra på med kampanj efter kampanj utan att få in pengar och utan att veta att det är en bra metod, som funkar.

Framför allt är frågan, vem eller vilken typ av person, organisation eller företag skulle kunna hjälpa mig med marknadsföringen. Att reda ut vad som är bra att göra och vad, som troligen inte har, så mycket effekt.
Konkreta råd, tipps och egna erfarenheter av er FBare tas också tacksamt emot
Punktform

Bakning är inte jättehett just nu.

Onlineförsäljning generellt är i kraftig lågsäsong.
Citera
2021-06-12, 21:43
Medlem
OtherBarrys avatar
https://www.fiverr.com/search/gigs?query=seo%20shopify&source=main_banner&acmpl= 1&search_in=everywhere&search-autocomplete-original-term=seo&search-autocomplete-available=true&search-autocomplete-type=suggest&search-autocomplete-position=3

Betala någon för hjälp om du inte kan det själv.
Citera
2021-06-12, 21:55
Medlem
Citat:
Var det där allvarligt?

Absolut, hon håller på mycket med reklam och bakning. Hon säljer sin själ för gratisprylar. Kolla hennes Instagram eller hennes tråd under kändisskvaller.

https://www.instagram.com/p/CMP57gLlYJA/?utm_medium=copy_link
Senast redigerad av Typ3 2021-06-12 kl. 21:58.
Citera
2021-06-12, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OtherBarry
https://www.fiverr.com/search/gigs?query=seo%20shopify&source=main_banner&acmpl= 1&search_in=everywhere&search-autocomplete-original-term=seo&search-autocomplete-available=true&search-autocomplete-type=suggest&search-autocomplete-position=3

Betala någon för hjälp om du inte kan det själv.

Vet inte hur svårt SEO är, men det är viktigt i varje fall. Tror inte att det funkar med en engelskspråkig person, som sidan du hänvisade till. Det säljs i Sverige och texten måste vara på Svenska. Fortfarande kan Google translate inte göra bra översättningar.
Citera
2021-06-12, 22:14
Avslutad
Du får gärna skicka ett PM till mig. Känner igen mig rätt mycket från tidigare erfarenheter när jag hade en produkt som var riktigt bra, (respons jag fick från de som köpte).

Det är mycket tuffare än vad man tror är väl min erfarenhet och det gäller att tänka utanför boxen. De som får fri PR har kontakter på något sätt. "Press" är helt avgörande för att lyfta sajten annars är alternativet att satsa enorma resurser på marknadsföring i sociala medier och webb. Anlita en expert är ett bra råd.

Det tar lång tid att bygga ett varumärke och en relation. Att få ett klick är lätt. Jag fick en hel del klick.
Citera
2021-06-12, 22:19
Medlem
Jordgubbes avatar
Citat:
Som du säger "var i köpprocessen på din sajt de inte fullföljer och varför"
... förresten är termen "retenton analysis" (tror jag).
Citera
2021-06-12, 22:19
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Att driva trafik tar tid och kostar ofta pengar. Ska du ha organisk sök så är det ett mycket långsiktigt jobb. Räkna med 6-12 månader för att ens lyckas klättra på Google.

Google Ads är lite knepigt att sätt sig in i, så kolla någon tutorial på tuben.

I grund och botten så är det mycket jobb och tar lång tid att jobba in en ny butik.
Citera
2021-06-12, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Att driva trafik tar tid och kostar ofta pengar. Ska du ha organisk sök så är det ett mycket långsiktigt jobb. Räkna med 6-12 månader för att ens lyckas klättra på Google.

Google Ads är lite knepigt att sätt sig in i, så kolla någon tutorial på tuben.

I grund och botten så är det mycket jobb och tar lång tid att jobba in en ny butik.

Ok men ju snabbare eller billigare desto bättre. Med tips från idag tänker jag exempelvis att länkar från annat exempelvis, Prisjakt, Tradera, Google review etc och så naturligtvis en SEO vänligare text kan snabba upp processen. Hellre 6 månader än 12.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in