2021-06-12, 20:24
Medlem
Har startat en webbshop, som säljer redskap och tillbehör för bakning. Den är byggd på Shopify plattform, som är en av de största i gemet, kanske den största. Skyltar inte här, med vilken sida det är. Det känns inte bra.

Nu till problemen.
  • Butiken är svår att hitta på Google. Har letat bland de första 10 sidorna, på lämligt sökord och inte hittat den
  • Trafiken är liten. Någon eller några enstaka per dag
  • Någon kund per vecka i genomsnitt

Jag har försökt att sälja, som företag på blocket, men dom har inte ens hört av sig.
Gör en del annonser på Facebook. Några hundra kr varje gång.
Är med i ett par Facebook grupper, men där kan jag inte göra reklam rakt av utan mer skriva och visa vad jag gör med alla redskap.
Ska testa Tradera nästa vecka

Det finns säkert fler saker jag kan göra och testa, men jag börjar bli osäker och tappa modet och pengarna börjar tryta också. Frågan är vad som ger bäst valuta för pengarna. Jag törs inte köra på med kampanj efter kampanj utan att få in pengar och utan att veta att det är en bra metod, som funkar.

Framför allt är frågan, vem eller vilken typ av person, organisation eller företag skulle kunna hjälpa mig med marknadsföringen. Att reda ut vad som är bra att göra och vad, som troligen inte har, så mycket effekt.
Konkreta råd, tipps och egna erfarenheter av er FBare tas också tacksamt emot
Citera
2021-06-12, 20:30
Medlem
Solituds avatar
Lär dig:
- Adwords
- SEO

Att köpa sökord genom Adwords är mycket bättre än Facebook. Då får du klick från folk som aktivt sökt efter produkter som liknar dina. Köp rätt sökord där konsumenten är redo att köpa något.

När du annonserar på Facebook så får du slumpmässiga människor som inte är ute efter att köpa något. Med största sannolikhet sitter de och kollar videos, skriver till familjen eller spionerar på någon. De är med andra ord inte där för att köpa något.

Folk som Googlar "Vilken stekspade ska jag köpa" och ser din annons = bra
Folk som slösurfar på Facebook och råkar se din annons = mindre bra
Citera
2021-06-12, 20:33
Medlem
Låter vettigt med att "googlare" söker aktivt efter en specifik produkt, tjänst eller vad det nu kan vara.
Citera
2021-06-12, 20:44
Medlem
Jordgubbes avatar
När jag skall handla nåt så bildgooglar jag och i nästa steg ser om träffen också finns via Prisjakt (eller motsvarande). Du kanske skulle göra en enkät hur just dina kunder handlar. Kanske skulle du ha ett nyhetsbrev eller youtubekanal, som du exempelvis kallar för "Baktankar" (kom på nu, säkert upptaget, välj nåt annat). Skulle du kunna fråga någon bekant, engagerad, kanske någon riktig kund, eller från infuencer-skola som kan göra billiga treminutare (typ "unboxing") om dina produkter och din service, eller själv. Fast stora frågan är förstås hur du kan ta rygg på var kunderna befinner sig. En annan sak du förstås skall kolla är var i köpprocessen på din sajt de inte fullföljer och varför.
Senast redigerad av Jordgubbe 2021-06-12 kl. 20:46.
Citera
2021-06-12, 20:53
Medlem
Om några av varorna fanns på prisjakt, vore det bra. Kan jag skicka vad jag har och pris mm till dom?

Vad kan det kosta att göra en treminutare på Youtube?

Som du säger "var i köpprocessen på din sajt de inte fullföljer och varför" kanske jag har svar på. Har sett att några har börjat beställa och sen inte genomfört.

Många bra tips du gav.
Citera
2021-06-12, 21:10
Medlem
Tydligen kan jag änmäla min butik hos prisjakt och betalar jag, kan den få bli "profilerad" butik. Kan bli intressant
Citera
2021-06-12, 21:15
Medlem
Snarkarns avatar
Mycket handlar väl om att skapa sig ett namn. Då får man nog räkna med att gå back första tiden.

Prisjakt använder jag ofta när det är något jag behöver, likaså google. Sen får du väl lura i folk allt annat som du säljer när de väl kommit in på din hemsida. Kanske att du ska ha en kanondrive på något många behöver och som det går åt en del av så det finns anledning att återkomma. Då har du en kampanj på din egen produkt med din logga på.
Citera
2021-06-12, 21:21
Medlem
Något liknande gör jag. Behöver, som sagt mer trafik och köp. Det bygger på att de går in på sidan. Sen testar jag gärna vilket upplägg, som fungerar bäst.
Citera
2021-06-12, 21:24
Medlem
Ta hjälp av en influenser. Hör med Anna Book om hon kan hjälpa dig.
Citera
2021-06-12, 21:25
Avslutad
Sälj också på tradera och ut på loppmarknader tex i verkligheten.

Det räcker inte bara med webshop kombination webshop och fysisk butik är vinnande idag
Citera
2021-06-12, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Typ3
Ta hjälp av en influenser. Hör med Anna Book om hon kan hjälpa dig.

Var det där allvarligt?
Citera
2021-06-12, 21:32
Medlem
nakamotos avatar
Ta hjälp av en yngling och annonsera med hjälp av roliga videos på tiktok.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in